PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sociálně pedagogická praxe I. - L0310
Anglický název: Practical Social Pedagogy I
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/6, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 84 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jakub Marek, Ph.D.
Mgr. Jana Poláčková
Anotace
Hlavním cílem je kultivace profesionálních vědomostí a dovedností studentů v práci s jednotlivcem, skupinou a komunitou v souladu se současnými požadavky na sociální a sociálně pedagogickou práci jak v ČR, tak v zemích EU. Studentům je poskytnuta základní orientace v síti sociálních a pedagogických institucí. Student je seznámen s kompetencemi v práci sociálního pedagoga / pedagoga ve školních zařízeních a s možnostmi uplatnění (asistent pedagoga, pedagog volného času, vychovatel a vychovatel vykonávající přímou pedagogickou činnost). Studijní předmět studenty provází během 1. až 3. ročníku studia, je důležitou součástí výuky a navazuje na teoretické předměty, kupř. Metody sociální práce nebo Metody sociálně pedagogické práce, teoretické poznatky doplňuje a prohlubuje. Během 1. až 3. ročníku po celou dobu studenti absolvují exkurze do odborných zařízení vztahujících se k oboru na území hl. m. Prahy.
Poslední úprava: Patová Kateřina, ThDr. (28.03.2018)
Sylabus

Úvod do studia - pokyny, organizace praxe, obsah předmětu. Bezpečnost na odborných praxích. Chování studentů na praxích v kontextu etického kodexu a zákona o ochraně osobních údajů. Možnosti uplatnění absolventů. Portfolio odborné praxe - obsah, forma a vedení, profesní životopis, europass, struktura organizace Supervize - její význam, druhy, podmínky. Kompetence v sociálně pedagogické práci, viz Z. Havrdová - důkazy k nim. Sociálně pedagogická praxe I: je zaměřená na děti, mládež a volnočasové aktivity /např. nízkoprahové kluby, pěstounská péče, DDM/.

Poslední úprava: Patová Kateřina, ThDr. (14.03.2018)
Podmínky zakončení předmětu

80 % účast, portfolio praxe, účast na supervizích.

Poslední úprava: Patová Kateřina, ThDr. (14.03.2018)
Literatura
Povinná:
Havrdová, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5 Havrdová, Z., Hajný, M. Praktická supervize. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1

Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-7367-922-4

Úlehla, I. Umění pomáhat. Písek: Renesance, 1996. ISBN 80-86429-36-9

Etický kodex sociálních pracovníků, Zákon č. 108/2006 Sb. O sociálních službách

Doporučená:
Hawkins, P. - Shonet, T. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Slon, 2016. ISBN 978-80-262-0987-4

Příklady navštěvovaných pedagogických, sociálních a zdravotních zařízení (praxe není smluvně zajištěna):
Městské centrum sociálních služeb a prevence - Loď Hermes, Pha 7. Elpida, Pha 4. Naděje - Dům pokojného stáří, Pha 10. Domov pro seniory, Pha 8. PALATA, Pha 5. Fond ohrožených dětí, Klokánek, Pha 4, Pha 8. Nízkoprahový klub Jahoda, Džagoda, Černý Most. Armáda Spásy, Pha 7. Centrum Paraple, Pha 10. Dětský domov Dolní Počernice, Klánovice. Dětské krizové centrum v Zápolí, Pha 4. Psychiatrická nemocnice Bohnice, Pha 8, ZŠ se vzdělávacím programem Začít spolu, ZŠ Montessori, ZŠ Waldorfská, ZŠ pro zrakově, sluchově postižené, ZŠ zaměřené na inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, Diagnostický ústav (Lublaňská), Středisko výchovné péče (Klíčov) aj.

Poslední úprava: Patová Kateřina, ThDr. (28.03.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK