PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Praktika z kvalitativního výzkumu - JSB033
Anglický název: Practice of qualitative research
Zajišťuje: Katedra sociologie (23-KS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D.
doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Frantová, Ph.D.
doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D.
doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D.
Mgr. Anna Kopecká
Mgr. Ondřej Špaček
Mgr. Martin Volek
Prerekvizity : JSB014
Je prerekvizitou pro: JSB154
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Sylabus_Praktika_19_20_Marhankova.pdf sylabus kurzu 19/20 (Marhankova) PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D.
stáhnout Techniky kvalitativního dotazování_sylabus_FIN.pdf Jana Vojanová
Anotace -
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (08.09.2018)
Cílem kurzu je prakticky si vyzkoušet postup kvalitativního výzkumu "od začátku do konce". Kurz navazuje na předmět
Úvod do kvalitativních metod. Záměrem kurzu Praktika je tyto znalosti propojit a aplikovat na konkrétním výzkumném
tématu. Kurz je koncipován tak, aby studenti pracovali průběžně a týmově na výzkumu a závěrečné seminární práci.
Jednotliví studenti (či mikrotýmy) řeší v rámci společné rámcové úlohy své dílčí sub/téma. Kurz je založen na pravidelné a
společné práci studentů, proto je opravdu nutná pravidelná účast na seminářích i příprava na něm(studenti řeší strategii
postupu a metodologii, sdílejí vytvořená data i memopoznámky, diskutují a oponují průběžné nálezy a závěry).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (07.02.2013)

Cílem kurzu je prakticky si vyzkoušet postup kvalitativního výzkumu "od začátku do konce". Kurz navazuje na předmět Úvod do kvalitativních metod. Záměrem kurzu Praktika je tyto znalosti propojit a aplikovat na konkrétním výzkumném tématu.

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D. (24.02.2013)

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2002) The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage Publications.
Morgan, D. L. (2001): Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.
Kvale, S. (1999) InterViews: An introduction to qualitative research interviewing. London: Sage
Seale, C. (2002): Kvalita v kvalitativním výzkumu. Biograf.27, ss. 3-16.
Silverman, D. (2005) Ako robiť kvalitatívny výzkum. Bratislava: Pegas.
Silverman, D. (1993) Interpreting qualitative data: Methods of analysing talk, text and interaction. London: Sage
Strauss, A., Corbinová, C. (1999) Základy kvalitativního výzkumu. Postupy techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (07.02.2013)

Seminář.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D. (28.01.2013)

1. skupina - Jakub Grygar: Život vječný. Transformace a řád paměti v městském prostředí (út 17-18:20, J3018)

2. skupina - Martin Hájek: Dramaturgická analýza - jak jsou sehrávána sociální představení? (út 14-15:20, J3018)

3. skupina - Veronika Frantová: Mediální obraz politiků. Kvalitativní obsahová analýza Blesku a HN (čt 15:30-16:50, J2019)

4. skupina - Anna Kopecká: Autobiografie a narativní analýza. Životní příběhy sociologů - vztah mezi profesními a osobními volbami (čt 11-12:20, J3018)

5. skupina - Martin Volek - Jak čtenáři Blesku vnímají mediální obraz politiků v deníku Blesk? (čt 11-12:20, J3019)

6. skupina - rezervní skupina, zatím se nezapisujte (út 9:30- 10:50, J3019)

 

Podrobný popis jednotlivých seminářů:

1. Téma: Život vječný. Transformace a řád paměti v městském prostředí
Hlavním tématem semináře je popsat a s oporou v odpovídající literatuře osvětlit způsoby (praktiky a významy), jimiž se lidé vztahují ke své budoucnosti. Aluze na starý vtip o tom, že (věčný) Lenin je v Ječný, která je zachycena v názvu semináře, nám přitom bude pomocníkem hned ve dvou směrech. Zaprvé, prostřednictvím diachronní dimenze nám bude připomínat, že vize budoucnosti jsou vždy časově ukotvené a nelze jim plně rozumět bez studia minulosti. Zadruhé, prostřednictvím své geografické situovanosti nám umožní zcelit výzkumná praktika jednotlivých zapsaných studentů nejenom výzkumnou otázkou, ale i jednotným místem výzkumu. V průběhu semináře se tak budeme rúznými metodologickými postupy snažit zachytit způsoby, jimiž se obyvatelé a návštěvníci Ječné ulice v Praze vztahují ke své budoucnosti. Studenti si přitom sami volí některou z metod kvalitativního výzkumu, kterou budou chtít při svém výzkumu použít (biografický rozhovor, naratvní analýza, etnografie, studium materiální kultury, expertní rozhovor, akční výzkum...).

Organizace semináře se podřizuje důrazu, který je kladen na samostatnou práci studentů. Kromě kontaktní výuky (v učebně) a společných výzkumných vycházek do terénu je v semináři vyčleněn značný prostor pro samostatný výzkum a k němu vztažené individuální konzultace. Kurs je ukončen závěrečným workshopem, kde budou prezentovány získné poznatky a obhajovány základní teze jednotlivých výzkumníků.

Předběžný harmonogram výuky:

Týden 1 (21. února) Vymezení obsahu kursu, představení výzkumných témat

Týden 2 (28. února) Seznámení s lokalitou výzkumu

Týden 3 (6. března) Rozdělení úkolů, diskuse teoretických východisek zvoleného metodologického přístupu

Týden 4 (13. března) Samostatná práce v terénu

Týden 5 (20. března) Samostatná práce v terénu

Týden 6 (27. března)Diskuse prvních zjištění (s.1 - 3)

Týden 7 (3. dubna) Diskuse prvních zjištění (s. 4 - 6)

Týden 8 (10. dubna) Diskuse prvních zjištění (s. 7 - 9)

Týden 9 (17. dubna) Diskuse transverzálních témat

Týden 10 (24. dubna) Návštěva lokality

Týden 11 (1. května) - státní svátek, výuka se nekoná

Týden 12 (8. května) - státní svátek, výuka se nekoná

Týden 13 (15. května) Diskuse transversálních témat

Týden 14 (22. května) Závěrečný workshop

 

2. Téma. Dramaturgická analýza - jak jsou sehrávána sociální představení?

Ve cvičeních budeme provádět analýzu sociálních situací s využitím Goffmanovy dramaturgické analýzy. Pracovat  budeme po dvojicích. Každá dvojice vyhledá nějaké setkání lidí, které je organizované a má určitý cíl, např. soudní jednání, terapeutické sezení, večírek s programem, uzavřená reklamní akce, apod. Zúčastní se dvou nebo tří setkání podobného druhu a bude provádět podrobné pozorování. Následně bude setkání analyzovat pomocí konceptů dramaturgické analýzy (regiony, role, týmy, pracovní konsensus, atd.).

Skupinky:
Veronika Kandusová - Anežka Holeňová: soudní jednání
Katka Konrádová - Eva Záleská: soudní jednání

3. Téma
Mediální obraz politiků
Kvalitativní obsahová analýza Blesku a HN

4. Téma
Autobiografie a narativni analyza. Zivotni pribehy sociologu - vztah mezi profesnimi a osobnimi volbami.
Otazka pro respondenty: Jaky vliv mel a ma na vas jako socialniho vedce se specifickymi teoretickymi a metodologickymi volbami vas zivot osobni, vase zivotni volby a preference?

5. Téma: Jak čtenáři Blesku vnímají mediální obraz politiků v deníku Blesk?
Čas a místo: Čtvrtek 11:00 - 12:30, 3019.
Obsah: Na stránkách Blesku je možné setkat se s nejrůznějšími informacemi o politicích - rozhodnutích ministrů, prohlášeních na tiskových konferencích, figurování v korupčních skandálech, jak se měli na dovolené, jak se chovají ke své rodině. V Praktikách se zaměříme na to, jakým způsobem tyto informace čtenáři Blesku interpretují a jak z nich sestavují svůj obraz politiků.
Podmínky absolvování: Pravidelná účast na Praktikách. Průběžné plnění požadavků na jednotlivé týdny ("na příště!). Přijetí závěrečné zprávy (za malou skupinu nebo individuální - kritériem je jméno studenta na přijaté zprávě). Práce musí být odevzdána včas!
Organizace: Studenti budou pracovat v malých skupinách (cca 3 členové). V rámci této skupiny budou realizovat přípravu na individuální polostrukturované rozhovory se čtenáři Blesku, analýzu těchto rozhovorů a závěrečnou zprávu. Individuálně studenti uskuteční rozhovor se čtenáři Blesku a jeho přepis.
Parametry rozhovoru: Nahrávaný, cca 45 minut, podepsaný souhlas se zařazením do SDA.
Parametry respondenta: Pravidelný čtenář Blesku (kupuje si několikrát týdně). NE: důchodce, muž/žena na MD či v domácnosti. NE: pracující v sociologii, ve výzkumu trhu, v médiích. NE: členové rodiny, příbuzní, přátelé, kamarádi, známí (tedy musí to být pro Vás úplně cizí člověk).
Parametry zprávy: Doložená znalost min. 3 relevantních metodologických článků (min. 1 k vedení rozhovoru a min. 1 k analýze; kupř. z Biograf), min 3 relevantní články k tématu zkoumání. Rámcově splňuje požadavky kladené na bakalářské práce*.
Rámcový průběh (témata - doufám, že bude více jak 7 týdnů):
1. Seznámení se, téma, podmínky absolvování.
- specifikum týmové práce
+ vytvoření skupin
+ na příště: celý týden kupovat Blesk, přečíst články o politicích, udělat si typologii článků (1 slide .ppt - poster)
2. Seznámení se s obsahem Blesku, rámcová typologie zpráv o politicích.
- prezentace typologií + diskuse
- upřesnění výzkumné otázky
+ na příště: sepsání výzkumné otázky (1 slide)
3. Scénář
- prezentace výzkumných otázek + diskuse
- zásady psaní scénáře
+ sepsat scénář
+ pilotáž scénáře
4. Realizace rozhovoru.
- diskuse zkušeností z pilotáže,
+ na příště: realizovat rozhovor, každý "field notes" z rozhovoru (identifikace rozhovoru, dojmy z respondenta, dojmy z rozhovoru, dojmy ze sebe)
5. Reflexe rozhovoru.
- diskuse "field notes"
- reflexe dotazovací situace
- jak přepsat rozhovor
+ na příště: přepis rozhovoru
6. Analýza.
- reflexe dotazovací situace II,
- jak kódovat,
- teorie Top Lines
7. Top Lines.
- prezentace Top Lines (= jak to vyšlo na 3 slidech)
- jak kódovat II
+ na příště: zakódovat rozhovory
8. Analýza.
- diskuse kódování a kódů
- jak z kódů dostat zjištění
- jak napsat závěrečnou zprávu
7. Zpráva (poslední hodina).
- což by měl být vlastní výstup,
- prezentace aktuálního stavu.


* V závěrečné práci má student(ka) prokázat, že zvádl(a) základní nároky, které se kladou na zvládnutí realizace empirického kvalitativního výzkumu, tj. schopnost jasně jej formulovat, shromáždit potřebná data a poznatky, formulovat jednoznačné a podložené závěry a pracovat s odkazovým a poznámkovým aparátem.
Každá práce proto musí zahrnovat:
1. Rozbor poznávacího problému na základě relevantní literatury, případně publikovaných výzkumných zpráv.
2. Cíle práce a výzkumnou otázku (otázky).
3. Popis použité metodiky (metodologie).
4. Argumentaci v práci předložených tvrzení.
5. Závěry, ke kterým autor(ka) dospěl(a).
[upraveno z: http://iss.fsv.cuni.cz/ISS-96.html]

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK