PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Praktika z kvalitativního výzkumu - JSB033
Anglický název: Practice of qualitative research
Zajišťuje: Katedra sociologie (23-KS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2010 do 2010
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Karel Čada, Ph.D.
doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D.
Mgr. Martin Volek
Mgr. Michaela Walter, DiS.
Prerekvizity : JSB014
Je prerekvizitou pro: JSB154
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Sylabus_Praktika_19_20_Marhankova.pdf sylabus kurzu 19/20 (Marhankova) PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D.
stáhnout Techniky kvalitativního dotazování_sylabus_FIN.pdf Jana Vojanová
Anotace -
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (08.09.2018)
Cílem kurzu je prakticky si vyzkoušet postup kvalitativního výzkumu "od začátku do konce". Kurz navazuje na předmět
Úvod do kvalitativních metod. Záměrem kurzu Praktika je tyto znalosti propojit a aplikovat na konkrétním výzkumném
tématu. Kurz je koncipován tak, aby studenti pracovali průběžně a týmově na výzkumu a závěrečné seminární práci.
Jednotliví studenti (či mikrotýmy) řeší v rámci společné rámcové úlohy své dílčí sub/téma. Kurz je založen na pravidelné a
společné práci studentů, proto je opravdu nutná pravidelná účast na seminářích i příprava na něm(studenti řeší strategii
postupu a metodologii, sdílejí vytvořená data i memopoznámky, diskutují a oponují průběžné nálezy a závěry).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (07.02.2013)

Cílem kurzu je prakticky si vyzkoušet postup kvalitativního výzkumu "od začátku do konce". Kurz navazuje na předmět Úvod do kvalitativních metod. Záměrem kurzu Praktika je tyto znalosti propojit a aplikovat na konkrétním výzkumném tématu.

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D. (24.02.2013)

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (2002) The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage Publications.
Morgan, D. L. (2001): Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert.
Kvale, S. (1999) InterViews: An introduction to qualitative research interviewing. London: Sage
Seale, C. (2002): Kvalita v kvalitativním výzkumu. Biograf.27, ss. 3-16.
Silverman, D. (2005) Ako robiť kvalitatívny výzkum. Bratislava: Pegas.
Silverman, D. (1993) Interpreting qualitative data: Methods of analysing talk, text and interaction. London: Sage
Strauss, A., Corbinová, C. (1999) Základy kvalitativního výzkumu. Postupy techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (07.02.2013)

Seminář.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D. (10.01.2012)

1. skupina

Téma: Sociologické interpretace kritiky očkování

Karel Čada

Ministerstvo zdravotnictví chystá zákon s rozsáhlým povinným očkovacím kalendářem, včetně sankcí za jeho neplnění. Kdo jsou ti, kteří s povinným očkováním nesouhlasí? Očkování je příklad sporu, kde se na obou stranách mísí vědecké, sociální, ekonomické argumenty s osobní zkušeností. V rámci kvalitativních praktik se pokusíme sociologickým pohledem rozklíčovat důvody, které vedou některé rodiče k tomu, že s povinným očkovacím kalendářem nesouhlasí, angažují se proti němu, a důsledky, které pro ně tento postoj má. Primárním zdrojem dat pro nás budou biografické rozhovory s rodiči, kteří se angažují v problematice očkování. Součástí praktik budou i drobné teoretické exkurze do sociologie medicíny, vědy a protestu.

2. skupina

Téma: Analýze obrazu politiků v deníku Blesk.

Martin Volek

V Praktikách se zaměříme na konstruovaný obraz politiků, který Blesk svým čtenářům nabízí. Účastníci pracující v malých týmech si vyberou subtémata tohoto obrazu, na který se ve svých analýzách zaměří. Deník Blesk je vybrán pro své výsadní postavení, které má mezi českými periodiky díky svému nejvyššímu nákladu a čtenosti. Způsob, kterým informace o politicích podává, je také příslibem pestrosti analýz.

3. skupina

Téma: Praktika - kvalitativní výzkum - Cestou analýzy s vynořujícím se procesem v zakotvené teorii

Michaela Walter

úterý 17-18:20, 2019

Hlavním cílem kurzu je seznámit studenty se základními postupy zpracování a využitelnosti dat v kvalitativním výzkumu.

Studenti si vyzkoušejí jednotlivé kroky sociologické analýzy (na příkladu grounded theory) - kódování, vytváření kategorií, psaní analytických poznámek, porozumění textu, interpretace výsledků atd.). Prostřednictvím studia vybraných dokumentů a sebraných dat z polořízených rozhovorů vztahující se k určitému tématu a práce ve focus group se studenti učí procesu kódování, označování jevů, vytváření kategorií, záznamům kódování, psaní analytických poznámek a dílčích závěrů. V průběhu kurzu budou studenti konfrontovat své závěry při prezentaci dílčích výsledků práce ve skupinách. Na závěr si studenti vyzkouší psaní závěrečné zprávy.

4. skupina

Téma: Nenormální pití - praktiky, normy, očekávání a identity spojené s konzumací alkoholických nápojů.

Martin Hájek

Co nás bude zajímat? Je evidentní, že v naší společnosti existuje jakési "normální pití alkoholu", tzn. konzumace, která je tolerována, podporována i vyžadována (neformálně). My se budeme zajímat o ty lidi, situace a normy, které tuto normalitu porušují, tzn. pijí příliš málo (abstinenti a skoroabstinenti) nebo pijí příliš (opilci, ožralové, alkoholici).

Organizace: Studenti si vytvoří skupinky a každá skupinka si zvolí jednu z výzkumných technik a jeden zkoumaný problém (např. Jak se píše o abstinentech a jak o opilcích v časopisech pro ženy nebo biografické vyprávění abstinenta/alkoholika; Jak se učí adolescenti pít alkohol).

5. skupina

Téma: Normální pití - praktiky, normy, očekávání a identity spojené s konzumací alkoholických nápojů.

Martin Hájek

Co nás bude zajímat? Je evidentní, že v naší společnosti existuje jakési "normální pití alkoholu", tzn. konzumace, která je tolerována, podporována i vyžadována (neformálně). My se budeme zajímat o ty lidi, situace a normy, které tuto normalitu vytvářejí.

Organizace: Studenti si vytvoří skupinky a každá skupinka si zvolí jednu z výzkumných technik a jeden zkoumaný problém (např. Jak se píše o normálním pití v časopisech pro ženy, biografické vyprávění abstinenta/alkoholika, jak se učí adolescenti pít alkohol).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK