Kurz si klade za cíl seznámit studenty s vývojem kultury ve střední Evropě ve druhé polovině 20. století. Tematicky se kurz věnuje široce chápanému pojmu kultury jako společenského prostoru, alternativního k politice. V oblasti umění je pozornost věnována literatuře, v menší míře filmu, fotografii či architektuře. Na příkladu kulturního prostředí lze zkoumat zásadní proměny středoevropské společnosti od zážitku, recepce a reflexe druhé světové války, přes „únos” střední Evropy do sféry vlivu Sovětského svazu, až po události let 1989/1990. Kurz seznamuje studenty s problematikou nepopisným způsobem na vybraných klíčových tématech kultury a umění.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (16.01.2019)
The aim of the course is to introduce students to the cultural developments in Central Europe in the 2nd half of the 20th century. Topics from the seminar cover widely understood definition of culture as a social landscape, alternative to politics. From artistic point of view, the course aims at literature, to a smaller extent film, photography or architecture. On the example of cultural environment, students can investigate fundamental changes of the Central European society from the experience, reception, and reflexion of the WWII, through the "kidnapping" of Central Europe to the Soviet Union's sphere of influence to the events from 1989/1990. The course presents the topics in a non-descriptive manner on selected key topics from culture and arts.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (16.01.2019)
Cíl předmětu -
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s vývojem kultury ve střední Evropě ve druhé polovině 20. století. Tematicky se kurz věnuje široce chápanému pojmu kultury jako společenského prostoru, alternativního k politice. V oblasti umění je pozornost věnována literatuře, v menší míře filmu, fotografii či architektuře.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (16.01.2019)
The aim of the seminar is to teach students the basic knowledge about the development of culture in Central Europe in the second half of the 20th century. The course understands culture as a widely defined social space, alternative to politics. Art styles covered by the course are literature but to some extent also film, photography or architecture.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (16.01.2019)
Literatura -
BROWN, TIMOTHY S. „1968“ East and West – Divided Germany as a Case Study in Transnational History“, American Historical Review, February 2009, 69–96.
CUNNINGHAM, JOSEPH. “Praxis Exiled: Herbert Marcuse and the One Dimensional University”, Journal of Philosophy of Education, Vol. 47, No. 4, 2013, 537–547.
EBENSHADE, RICHARD S. “Remembering to Forget: Memory, History, National Identity in Postwar East-Central Europe”, Representations, Vol. 39, Winter 1995, 72–96.
EKMAN, J. and LINDE, J. "Communist Nostalgia and the Consolidation of Democracy in Central and Eastern Europe", Journal of Communist Studies and Transition Politics, Vol. 21, No. 3, September 2005, 354–374.
GANDY, MATTHEW. "Contradictory Modernities: Conceptions of Nature in the Art of Joseph Beuys and Gerhard Richter", Annals of the Association of American Geographers 87(4), 1997, 636–659.
HAYTON, JEFF. „Härte gegen Punk: Popular Music, Western Media and State Response in the German Democratic Republic”, German History, Vol. 31, No. 4, 523–549.
KUNDERA, MILAN. "The Tragedy of Central Europe", New York Review of Books, Volume 31, Number 7, April 26, 1984.
LITTLEJOHN, J. T. and PUTNAM, M. "Rammstein and Ostalgie: Longing for Yesteryear", Popular Music and Society, Vol. 33, No. 1, February 2010, 35–44.
PIOTROWSKI, PIOTR. “How to Write a History of Central-East European Art?,” Third text, Vol. 23, No. 1, January 2009, 5–14.
ROUBAL, PETR. “Politics of Gymnastics: Mass Gymnastic Displays under Communism in Central and Eastern Europe” Body & Society, Vol. 9, No. 1, 2003, 1–25.
WASILEWSKI, WITOLD. “The Birth and Persistence of the Katyn Lie”, Case Western Reserve Journal of International Law, Vol. 45, No. 1, Spring 2009, 671–693.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (16.01.2019)
BROWN, TIMOTHY S. „1968“ East and West – Divided Germany as a Case Study in Transnational History“, American Historical Review, February 2009, 69–96.
CUNNINGHAM, JOSEPH. “Praxis Exiled: Herbert Marcuse and the One Dimensional University”, Journal of Philosophy of Education, Vol. 47, No. 4, 2013, 537–547.
EBENSHADE, RICHARD S. “Remembering to Forget: Memory, History, National Identity in Postwar East-Central Europe”, Representations, Vol. 39, Winter 1995, 72–96.
EKMAN, J. and LINDE, J. "Communist Nostalgia and the Consolidation of Democracy in Central and Eastern Europe", Journal of Communist Studies and Transition Politics, Vol. 21, No. 3, September 2005, 354–374.
GANDY, MATTHEW. "Contradictory Modernities: Conceptions of Nature in the Art of Joseph Beuys and Gerhard Richter", Annals of the Association of American Geographers 87(4), 1997, 636–659.
HAYTON, JEFF. „Härte gegen Punk: Popular Music, Western Media and State Response in the German Democratic Republic”, German History, Vol. 31, No. 4, 523–549.
KUNDERA, MILAN. "The Tragedy of Central Europe", New York Review of Books, Volume 31, Number 7, April 26, 1984.
LITTLEJOHN, J. T. and PUTNAM, M. "Rammstein and Ostalgie: Longing for Yesteryear", Popular Music and Society, Vol. 33, No. 1, February 2010, 35–44.
PIOTROWSKI, PIOTR. “How to Write a History of Central-East European Art?,” Third text, Vol. 23, No. 1, January 2009, 5–14.
ROUBAL, PETR. “Politics of Gymnastics: Mass Gymnastic Displays under Communism in Central and Eastern Europe” Body & Society, Vol. 9, No. 1, 2003, 1–25.
WASILEWSKI, WITOLD. “The Birth and Persistence of the Katyn Lie”, Case Western Reserve Journal of International Law, Vol. 45, No. 1, Spring 2009, 671–693.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (16.01.2019)
Metody výuky -
Aktivní účast v semináři na základě četby, ústní referát a závěrečná zkouška na základě seminární práce.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (16.01.2019)
Active participation in seminars based on reading, oral presentation and oral exam based on a seminar paper.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (16.01.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Pravidelná a aktivní účast na semináři, která zahrnuje průběžné zvládnutí předepsané přípravné četby ke každému probíranému tématu v celkovém rozsahu cca. 180 tiskových stran a na tomto základě aktivní účast na diskuzi o tomto tématu, dále příprava referátu (max. 20 minut, 20 % výkonu) na vybrané téma s využitím studijní literatury v rozsahu cca. 30 tiskových stran a složení ústní zkoušky (30 % výkonu) na základě menší seminární práce na vybrané téma v rozsahu do 10 stran textu (50 % výkonu).
Celkový výkon studentů je hodnocen na úrovni 0 % až 100 %. Klasifikace A-F je pak následující:
91 % a více => A
81-90 % => B
71-80 % => C
61-70 % => D
51-60 % => E
0-50 % => F
A – výtečně (vynikající výkon pouze s drobnými chybami)
B – velmi dobře (nadprůměrný výkon, avšak s určitými chybami)
C – dobře (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb)
D – uspokojivě (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky)
E – dostatečně (výkon splňuje minimální požadavky)
F – nedostatečně, neprospěl/a (je zapotřebí značné množství další práce).
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (24.01.2019)
Regular and active participation of students in the seminar, which encompasses regular reading of the mandatory texts to the covered topics (approx. 180 pages) and active discussion based on this reader. Oral presentation (20 minutes, 20% of the final note) on a selected topic based on approx. 30 pages of texts. An oral examination (30% of the final note) based on the defense of small seminar paper (10 pages max., 50% of the final note).
Final note is based on 0-100% evaluation, A-F grading scale is determined as follows:
91% and more => A
81-90% => B
71-80% => C
61-70% => D
51-60% => E
0-50% => F
A – excellent (outstanding performance with only minor mistakes)
B – very good (above average performance with some mistakes)
C – good (overall good performance with a number of notable mistakes)
D – satisfactory (acceptable performance with significant mistakes)
E – sufficient (performance fulfils only minimum criteria)
F – insufficient/failed (more effort needs to be made).
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (24.01.2019)
Sylabus -
1. Úvod - formální náležitosti, definice kultury, střední Evropy a studovaného období
2. Druhá světová válka a její kulturní reflexe
3. Historická paměť a druhá světová válka – příklad Katyňského masakru
4. Kulturní rozměr poválečné rekonstrukce společnosti
5. Filosofie v druhé polovině 20. st. a její recepce v kultuře
6. Urbanismus a architektura v druhé polovině 20. st.
7. Nová vlna – kulturní fenomén 60. let 20. st.
8. Rok 1968 – Paříž nebo Praha?
9. Sport jako prostředek organizace společnosti
10. Protestní (protisystémová) hnutí na Západě a na Východě
11. Vzpomínání na komunistické režimy – příklad „Ostalgie” v NDR
12. Shrnutí a diskuse
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (16.01.2019)
1. Introduction - formal aspects, definition of culture, Central Europe and the studied time period
2. WWII and its cultural reflexion
3. Collective memory and the WWII – example of Katyn massacre
4. Cultural aspects of the postwar reconstruction of the society
5. Philosophy in the 2nd half of the 20the century and its reception in culture
6. Urbanism and architecture in the 2nd half of the 20th century
7. New Wave – cultural phenomenon of the 1960s
8. The year 1968 – Paris or Prague?
9. Sport as a measure of organization of the society
10. Protest (antisystem) movements in the West and in the East
11. Remembering the communist regimes – example of "Ostalgie" in the GDR
12. Wrap-up and conclusion
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (16.01.2019)
Vstupní požadavky -
Znalost anglického jazyka a soudobých dějin minimálně na středoškolské úrovni. Kurz je otevřený v rámci oboru Českoněmecká studia (CNS), studenti mimo tento obor budou do kurzu přijati pouze po souhlasu vyučujícího.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (16.01.2019)
Knowledge of English, basic knowledge of contemporary history at grammar school level. This course is opened in the frame of Czech-German Studies (CNS) programme, students of other programmes will be enrolled only with teachers permission.
Poslední úprava: Emler David, PhDr., Ph.D. (16.01.2019)