|
|
|
||
Cílem semináře je představit sémiotiku jako analytický nástroj v mediálních studiích. Studenti se seznámí s hlavními sémiotickými metodami využívanými v oblasti médií a marketingu, a to na praktických příkladech, jako jsou zprávy, reportáže, reklamy, loga aj.
Seminář je určen především studentům, kteří zvažují zapojení sémiotické analýzy do své diplomové práce, stejně jako těm, kteří si chtějí prohloubit znalosti o metodologii mediálních věd. Poslední úprava: Podzimek Jan, Mgr., Ph.D. (28.08.2019)
|
|
||
Úkoly v hodinách: Seminář probíhá formou praktických rozborů – na každou hodinu je předem přidělen krátký výzkumný materiál (audio, video, foto, text aj.); každý student si připraví vlastní návrh sémiotické analýzy daného materiálu – co by zkoumali, jak a proč. (Jen velmi stručně - na 5-10 minut.) Oporou bude doporučená literatura (viz níže). Pro několik studentů (dle počtu přihlášených) bude tento úkol závazný – a takto se všichni během semestru několikrát (2-3x) vystřídají. Ústní zkouška: Závěrečná ústní zkouška má formu rozpravy nad vybranou studií. Student si vybere 1 studii (viz Literatura), výběr nahlásí nejpozději týden před konáním zkoušky. Volba je čistě na studentovi (např. dle tématu diplomové práce). Všechny studie jsou zde nahrané ke stažení. V seznamu literatury ode mě máte i stručné anotace. (Pokud by student chtěl, může sám navrhnout studii, která není v seznamu, musí to však dojednat s větším odstupem [alespoň 14 dní] a vyčkat na souhlas pedagoga.) Prezence: Prezence je součástí hodnocení předmětu.
Bodové ohodnocení předmětu (Aktualizováno podle opatření děkanky č. 20/2019) Student může získat maximálně 100 bodů, z toho tvoří 50 bodů ústní zkouška - podmínkou absolvování předmětu je získat v ústní zkoušce alespoň 1/2 bodů 26 bodů aktivita v hodinách - 20 bodů tvoří zadané úkoly (počet úkolů se může každý semestr lišit), 6 bodů představují jiné příspěvky studenta do diskuze nad rámec povinností; i zde je povinnost získat celkem alespoň 1/2 bodů 24 bodů prezence - student získá 2 body za každou hodinu, kdy je přítomen (nebo kdy se omluví zprávou od lékaře); maximum je vždy 24 bodů, i pokud by měl semestr 13 lekcí; pokud by lekcí bylo méně (svátky, rušení učitelem), body budou studentům dorovnány; student musí opět získat alespoň 1/2 bodů K celkovému absolvování musí student získat alespoň 51 bodů ze 100. Poslední úprava: Podzimek Jan, Mgr., Ph.D. (03.09.2021)
|
|
||
Seznam literatury bude ještě aktualizován
Doporučená literaturaBARTHES, Roland. Mytologie. 2. vyd. v českém jazyce. Překlad Josef Fulka. Praha: Dokořán, 2011, 170 s. Bod (Dokořán). ISBN 978-80-7363-359-2. Poznámka: Převážnou část teoretické stati Mýtus dnes máte nahranou mezi soubory, ideálně si však přečtěte i eseje, abyste věděli, jak to aplikuje v praxi (např. Římané na plátně, Prací prášky a detergenty či Ornamentální kuchyně). ECO, Umberto. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9. HODGE, Bob a Gunther R. KRESS. Social semiotics. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1988. ISBN 9780801495151. KRESS, Gunther a Theo VAN LEEUWEN. Reading Images: The Grammar of Visual Design. 2nd. London: Routledge, 2006. ISBN 9–78–0–203–61972–8. LOTMAN, Juri. On the semiosphere. Sign Systems Studies. Philosophy Documentation Center, 2005, 33(1), 205-229. DOI: 10.5840/signsystems200533155. ISSN 1406-4243. Dostupné také z: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.693.9961&rep=rep1&type=pdf. Translated by Wilma Clark. SAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. 2. vyd. (1. vyd. v nakl. Academia). Praha: Academia, 1996. ISBN 8020005609. Poslední úprava: Podzimek Jan, Mgr., Ph.D. (03.09.2021)
|
|
||
1. hodina – Úvod: Pozice mediální sémiotiky; sémiotika jako analytická metoda Následující hodiny – Praktické rozbory Poslední úprava: Podzimek Jan, Mgr., Ph.D. (01.10.2019)
|