|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (06.10.2021)
V ZS 2021/22 je předmět vyučován distančně online jako live přednášky a semináře v reálném čase na platformě Google Meet. Setkání se konají v časech podle rozvrhu. Všechny přednášky a semináře se v daných časech konají pod tímto odkazem: meet.google.com/pgn-amya-jzd Připojení po telefonu: (US) +1 240-734-0294 PIN: 747 039 307# Nedílnou součástí předmětu je také Moodle verze kurzu zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10634 ANOTACE Seminář se zaměřuje na získání základních kompetencí v oblasti kvalitativního výzkumu mediálních publik. Cílem je vyložit a ukázat smysl metodologie v obecné rovině. Dalším cílem je vysvětlit rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem, zdůraznit potenciál kvalitativního výzkumu a demonstrovat jednotlivé fáze výzkumného procesu na příkladu konkrétních metod. Seminář bude tvořen přednáškovými vstupy a praktickými cvičeními/prezentacemi. Seminář předpokládá také skupinovou přípravu formou domácích zadání zpracovávaných mezi hodinami. Studenti budou během semináře pracovat převážně rozděleni na skupiny (po přibližně 3-5 studentech). Každá skupina si v úvodu vybere jednu metodu, na které bude pracovat po celý semestr a prezentovat na jejím příkladu postup jednotlivými fázemi výzkumu. V semináři budou v ZS 2021/22 budou (s ohledem na riziko obnovení nutnosti social distancing) probírány pouze analýzy publik, které lze ve fázi sběru dat realizovat plně on-line nebo bezkontaktně: 1) fenomenologická analýza (rozhovory s jednotlivci) a 2) etnografická analýza (pozorování v terénu) a 3) virtuální etnografie online prostředí (pozorování virtuálních komunit). Seminář umožní studentům osvojit si metody kvalitativního výzkumu mediálních publik, což pak mohou využít při přípravě své diplomové práce. Seminář však není ekvivalentem diplomového semináře a nelze zaručit, že každý student bude zařazen do skupiny zaměřené na výzkumný postup jeho/její diplomové práce. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (24.09.2021)
Povinná literatura (společná): Creswell, John. 1998. Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing among Five Approaches. Thousand Oaks: SAGE Publications. Strany 53-84 Hendl, J. (2008) Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Kapitoly 1 a 4. Hájek, M. (2014) Čtenář a stroj. Praha: SLON. Strany 33-112. Lindlof, T. R., Taylor, B.C (2002) Qualitative communication research methods. London: Sage. Strany 97-132; 241-281 Strauss, A; Corbinová, J. (1990) Základy kvalitativního výzkumu. Nakladatelství Albert: Boskovice. Strany 10-21; 39-145 Saldana, J. (2009) The Coding Manual for Qualitative Researchers. London: Sage. Strany 1-184.
Literatura pro skupiny provádějící hloubkové rozhovory Silverman, D. (ed.) (2004) Qualitative Research: Theory, Method and Practise. London: Sage. Strany 140-176. Hendl, J. (2008) Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Kapitoly 5 a 6.
Literatura pro skupiny provádějící virtuální etnografii (netnografii) Heine, C.M. (2000) Virtual Ethnography. London: Sage. Kapitola 2 a dále str. 63-83 Hendl, J. (2008) Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Kapitoly 5 a 6. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (24.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (29.09.2020)
Maximum bodů z prezentace (jednotlivý student): 5 bodů (váha 100 %) Maximum bodů z anotace (jednotlivý student): 5 bodů (váha 100 %) Limit pro získání zápočtu (jednotlivý student): 6 bodů
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (29.09.2020)
30.9. Představení kurzu Zadání úkolu: rozdělení do skupin "hloubkové rozhovory" a "netnografie"
7. 10. Přednáška: Úvod do metodologie výzkumu a kvalitativních metod Zadání úkolu: není
14.10. Přednáška: Úvod do metodologie výzkumu a kvalitativních metod II Zadání úkolu: příprava formulace výzkumného problému (VP) a výzkumné otázky (VO)
21.10. Prezentace výzkumného problému a výzkumných otázek po jednotlivých skupinách Zadání úkolu: zpracování anotace charakterizující vybranou metodologickou techniku dané skupiny (každý student)
28.10 Seminář odpadá
4.11 Přednáška: Techniky sběru dat v kvalitativním výzkumu Zadání úkolu: připravit plán sběru dat a nástroj sběru dat
11.11 Prezentace plánů sběru dat a připravených nástrojů sběru dat
Zadání úkolu: provést sběr dat
18.11. Přednáška: Kvalitativní kódování Zadání úkolu: provést přepis dat
25.11. Přednáška: Interpretace kvalitativních dat Zadání úkolu: provést cvičné kvalitativní kódování a připravit jej k demonstrací v hodině
2.12 Demonstrace kvalitativního kódování Zadání úkolu: 1) podle zpětné vazby upravit kódování a vytvořit konečný kategoriální systém, 2) do příští hodiny stáhnout software 14-day-free-trial programu NVivo zde: https://www.qsrinternational.com/nvivo/trial. Program je třeba stáhnout a vyzkoušet včas, ale ne dříve než 12 dnů před tímto cvičením.
9.12. Ukázka kvalitativního kódování za pomoci digitálního software NVivo Všichni studenti si na hodinu připraví 14-day-free-trial programu NVivo zde: https://www.qsrinternational.com/nvivo/trial. Program je třeba stáhnout a vyzkoušet včas, ale ne dříve než 12 dnů před tímto cvičením. Zadání úkolu: dokončit úpravu kódování připravit závěrečný kaetgoriální systém k prezentaci
16.12. Závěrečné skupinové prezentace výsledného kategoriálního systému |