PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kvalitativní výzkum mediálních publik - JJM211
Anglický název: Qualitative research of media audiences
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
Prerekvizity : JJM204, JJM205
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (06.10.2021)
FORMA VÝUKY V ZS 2021-22
V ZS 2021/22 je předmět vyučován distančně online jako live přednášky a semináře v reálném čase na platformě Google Meet. Setkání se konají v časech podle rozvrhu. Všechny přednášky a semináře se v daných časech konají pod tímto odkazem:
meet.google.com/pgn-amya-jzd
Připojení po telefonu: (US) +1 240-734-0294
PIN: 747 039 307#

Nedílnou součástí předmětu je také Moodle verze kurzu zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10634

ANOTACE
Seminář se zaměřuje na získání základních kompetencí v oblasti kvalitativního výzkumu mediálních publik. Cílem je vyložit a ukázat smysl metodologie v obecné rovině. Dalším cílem je vysvětlit rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem, zdůraznit potenciál kvalitativního výzkumu a demonstrovat jednotlivé fáze výzkumného procesu na příkladu konkrétních metod.
Seminář bude tvořen přednáškovými vstupy a praktickými cvičeními/prezentacemi. Seminář předpokládá také skupinovou přípravu formou domácích zadání zpracovávaných mezi hodinami. Studenti budou během semináře pracovat převážně rozděleni na skupiny (po přibližně 3-5 studentech). Každá skupina si v úvodu vybere jednu metodu, na které bude pracovat po celý semestr a prezentovat na jejím příkladu postup jednotlivými fázemi výzkumu. V semináři budou v ZS 2021/22 budou (s ohledem na riziko obnovení nutnosti social distancing) probírány pouze analýzy publik, které lze ve fázi sběru dat realizovat plně on-line nebo bezkontaktně: 1) fenomenologická analýza (rozhovory s jednotlivci) a 2) etnografická analýza (pozorování v terénu) a 3) virtuální etnografie online prostředí (pozorování virtuálních komunit).
Seminář umožní studentům osvojit si metody kvalitativního výzkumu mediálních publik, což pak mohou využít při přípravě své diplomové práce. Seminář však není ekvivalentem diplomového semináře a nelze zaručit, že každý student bude zařazen do skupiny zaměřené na výzkumný postup jeho/její diplomové práce.


Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (24.09.2021)

Povinná literatura (společná):

Creswell, John. 1998. Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing among Five Approaches. Thousand Oaks: SAGE Publications. Strany 53-84

Hendl, J. (2008) Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Kapitoly 1 a 4.

Hájek, M. (2014) Čtenář a stroj. Praha: SLON. Strany 33-112.

Lindlof, T. R., Taylor, B.C (2002) Qualitative communication research methods. London: Sage. Strany 97-132; 241-281

Strauss, A; Corbinová, J. (1990) Základy kvalitativního výzkumu. Nakladatelství Albert: Boskovice. Strany 10-21; 39-145

Saldana, J. (2009) The Coding Manual for Qualitative Researchers. London: Sage. Strany 1-184.

 

Literatura pro skupiny provádějící  hloubkové rozhovory

Silverman, D. (ed.) (2004) Qualitative Research: Theory, Method and Practise. London: Sage. Strany 140-176.

Hendl, J. (2008) Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Kapitoly 5 a 6.

 

Literatura pro skupiny provádějící virtuální etnografii (netnografii)

Heine, C.M. (2000) Virtual Ethnography. London: Sage. Kapitola 2 a dále str. 63-83

Hendl, J. (2008) Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Kapitoly 5 a 6.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (24.09.2021)
  • V ZS 2021/22 je předmět vyučován distančně online jako live přednášky a semináře v reálném čase na platformě Google Meet. Setkání se konají v časech podle rozvrhu. Všechny přednášky a semináře se v daných časech konají pod tímto odkazem:
    meet.google.com/pgn-amya-jzd
    Připojení po telefonu: (US) +1 240-734-0294
    PIN: 747 039 307#
  • Nedílnou součástí výuky předmětu je Moodle verze kurzu, která se nachází zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10634
  • Každý student zapsaný na předmět má povinnost zapsat se také do Moodle verze kurzu.
  • K práci v kurzu patří přípravy z týdne na týden nebo domácí úkoly odevzdávané je konkrétnímu termínu. Veškeré domácí práce jsou vypsané v Moodlu a odevzdávají se také přes Moodle.

 

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (29.09.2020)
  1. Závěrečná skupinová prezentace v hodině: každá skupina připraví prezentaci závěrečného kategoriálního systému, k němuž během semináře dospěla. Formát prezentace: délka - 10 minut, prezentační software - Power Point; mluvčí - každý student prezentuje alespoň jeden slide.
  2. Splněný klasifikovaný domácí úkol "písemná anotace" (charalteristika zvolené metodologické techniky): rozsah 500 slov (2NS), datum odevzdání 4.11. 2020, je třeba zapracovat odkazy na literaturu a seznam literatury, referencing style Harvard podle nakladatelství Sage: https://uk.sagepub.com/sites/default/files/sage_harvard_reference_style_0.pdf
 

Maximum bodů z prezentace (jednotlivý student): 5 bodů (váha 100 %)

Maximum bodů z anotace (jednotlivý student): 5 bodů (váha 100 %)

Limit pro získání zápočtu (jednotlivý student): 6 bodů

 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. (29.09.2020)

   

30.9.

Představení kurzu

Zadání úkolu: rozdělení do skupin "hloubkové rozhovory" a "netnografie"

 

7. 10.  

Přednáška: Úvod do metodologie výzkumu a kvalitativních metod 

Zadání úkolu: není

 

14.10.

Přednáška: Úvod do metodologie výzkumu a kvalitativních metod II

Zadání úkolu: příprava formulace výzkumného problému (VP) a výzkumné otázky (VO)

 

21.10.   

Prezentace výzkumného problému a výzkumných otázek po jednotlivých skupinách

Zadání úkolu: zpracování anotace charakterizující vybranou metodologickou techniku dané skupiny (každý student)

 

28.10

Seminář odpadá

 

4.11

Přednáška: Techniky sběru dat v kvalitativním výzkumu

Zadání úkolu: připravit plán sběru dat a nástroj sběru dat

 

11.11  

Prezentace plánů sběru dat a připravených nástrojů sběru dat

 

Zadání úkolu: provést sběr dat

 

18.11.

Přednáška: Kvalitativní kódování

Zadání úkolu: provést přepis dat

 

25.11.   

Přednáška: Interpretace kvalitativních dat

Zadání úkolu: provést cvičné kvalitativní kódování a připravit jej k demonstrací v hodině

 

2.12   

Demonstrace kvalitativního kódování

Zadání úkolu: 1) podle zpětné vazby upravit kódování a vytvořit konečný kategoriální systém, 2) do příští hodiny stáhnout software 14-day-free-trial programu NVivo zde: https://www.qsrinternational.com/nvivo/trial. Program je třeba stáhnout a vyzkoušet včas, ale ne dříve než 12 dnů před tímto cvičením. 

 

9.12.

Ukázka kvalitativního kódování za pomoci digitálního software NVivo

Všichni studenti si na hodinu připraví 14-day-free-trial programu NVivo zde: https://www.qsrinternational.com/nvivo/trial. Program je třeba stáhnout a vyzkoušet včas, ale ne dříve než 12 dnů před tímto cvičením. 

Zadání úkolu: dokončit úpravu kódování připravit závěrečný kaetgoriální systém k prezentaci

 

16.12.

Závěrečné skupinové prezentace výsledného kategoriálního systému

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK