Poslední úprava: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D. (12.09.2016)
PŘEDMĚT S KÓDEM JJB301 SI ZAPISUJÍ POUZE STUDENTI, KTEŘÍ JEJ MAJÍ S TÍMTO KÓDEM VE SVÉM STUDIJNÍM PLÁNU. OSTATNÍ STUDENTI SI PŔEDMĚT ZAPISUJÍ S NOVÝM KÓDEM JJB600.
Předmět poskytne posluchačům 1. základní sociálněvědní a oborová východiska ke studiu médií a systematický výklad základních tematických okruhů oboru studia médií, resp. mediální komunikace, tedy 2. mediální organizace (jejich postavení a fungování v současné společnosti), 3. jejich produkci (produkty), 4. jejich uživatele (publika) a 5. vliv, roli médií a mediální komunikace ve společnosti.
Poslední úprava: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D. (25.09.2015)
This subject offers student of bachelor combined study in Media Studies broader socio-scientifical backgroung for analytical and critical view of media communication, mass media, their production and their position and function in today?s society. The aim of this course is to offer the students basic explanation of mass and media communication, typology of media and thematic spheres linked to their study. On the examples of current Czech media, students will acquire basic terms which are used in analysis and critic of media behaviour. Practical exercises in analyzing media content are part of the course.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Vlastimil Nečas, Ph.D. (12.09.2016)
BURTON, Graeme; JIRÁK, Jan. Úvod do studia médií. Brno: B&P, 2001. ISBN: 80-85947-67-6. HARTLEY, John. Understanding News. London: Routledge, 1982. ISBN-13: 978-0415039338. JIRÁK, Jan; KÖPPLOVÁ, Barbara. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN: 978-80-7367-287-4 McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5. POSTMAN, Neil. Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN 978-80-204-2206-4 REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7. SCHULZ, W. (2004): Reconstructing Mediatization as an Analytical Concept. EJC: Vol 19(1): (87- 101).
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: NECAS (04.11.2013)
Zakončení: Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška je vedena prezenční formou (tedy nikoliv v prostředí internetu) a skládá se z vypracování eseje na zadané téma vztahující se k problematice médií a jejich studia a prověřující zvládnutí předepsané literatury. Podmínky pro zapsání ke zkoučce: ke zkoušce se mohou přihlásit studenti, kteří úspěšně absolvovali průběžný test a mají splněnu docházku na přednáškách (3x).
literatura na zkouškový test:
Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, (s. 15-52; 151-190)
McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, kap.2 - pojmy a modely, kap.13-15 (s. 55-83; 359-415)
Hartley, J. (1987, 1994): Understanding News. London: Routledge, (s. 11-38; 75-86)
Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P, (s. 13 - 86)
Fiske, J. (1987, 1994): Introduction to Communication Studies. London: Routledge, kap. 1-6 (s. 1-114)
Sylabus
Poslední úprava: NECAS (04.11.2013)
Stručný program předmětu:
*1. cyklus: Média a jejich studium
Přednáška: Masová média a jejich postavení ve společnosti Vztah studia médií a studia komunikace. Základní půdorys studia médií: Mediální produkce - mediální obsahy - publikum - významy - účinky. chování médií (media performance) - svoboda projevu - právo na informace - model soutěže a solidarity (dualita - boj o moc mezi veřejným a soukromým sektorem), model služby veřejnosti, model společenské odpovědnosti (koncept "hlídacího psa demokracie"), model demokratické participace - současná kritika "čtyř teorií tisku"
Samostatné studium: Přístupy k výkladu mediální komunikace (přenosový a kulturální model) Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, kap. 1 (s. 15-52) McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s. 55-77
*2. cyklus: Mediované obsahy a jejich interpretace
Přednáška: Produkce a recepce mediálních sdělení. Mediální sdělení a jeho význam Mediální organizace a jejich chování (rutiny a standardizace, vlastnické vztahy, regulace a autoregulace). Vliv organizace práce na mediovaná sdělení. Diskuse Funkce různých mediovaných obsahů (zábava, informace, přesvědčování, osvěta) a tomu odpovídající formáty v jednotlivých typech médií (zpravodajství, křížovky, zábavní pořady, reklamní sdělení, PR článek apod.) a jednotlivé žánry jako ustálené textové vzorce, Sdělení a význam. Znaková povaha mediálních sdělení - komunikační kódy - označování - stereotyp
Samostatné studium: Mediální rutiny a jejich vliv na mediální obsahy Zpravodajství jako výsledek standardizovaných postupů Hartley, J. (1987, 1994): Understanding News. London: Routledge, kap. 5 (s. 75-86) Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P, s. 200-225
Průběžný test z literatury (9.11.):
Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, kap. 1 (s. 15-52)
McQuail, D. (1999, 2009): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál
kap. Pojmy a modely; 1999 (s. 55-77); 2009 (s. 60-88)
Hartley, J. (1987, 1994): Understanding News. London: Routledge, kap. 5 (s. 75-86)
Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P, (s. 13 - 86)
*3. cyklus Příjemci a účinky médií
Přednáška: Dopad, vliv a účinek médií: Představy o vztahu mezi médii, jednotlivcem a společností vývoj představ o účincích médií - sociocentrický a mediocentrický přístup - masová společnost a technologický determinismus. Vliv médií na jednotlivce - pozitivní (výchovy, rozhodování, enkulturace), negativní (ohlupování, relativizace hodnot, deformace vkusu, eskapismus) a ambivalentní (nápodoba) účinky. Média jako součást každodenního života Publikum. Zvyky a očekávání spojovaná s médii a jejich konzumací - média a organizace času a prostoru - média a interpersonální komunikace
Samostatné studium: Typologie mediálních účinků Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, kap. 5 (s. 151-190) McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s. 359-405
*4. Blok konzultací V době po skončení 3. cyklu a před skládáním zkoušky mají studenti možnost konzultovat s pedagogem ve virtuální seminární místnosti, a to vždy jeden den v týdnu dvě hodiny (den a čas budou oznámeny v průběhu semestru).
literatura na zkouškový test:
Jirák, J. - Köpplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, (s. 15-52; 151-190)
McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, kap.2 - pojmy a modely, kap.13-15 (s. 55-83; 359-415)
Hartley, J. (1987, 1994): Understanding News. London: Routledge, (s. 11-38; 75-86)
Burton, G. - Jirák, J. (2001): Úvod do studia médií. Brno: B&P, (s. 13 - 86)
Fiske, J. (1987, 1994): Introduction to Communication Studies. London: Routledge, kap. 1-6 (s. 1-114)