|
|
|
||
ZÁJEMCI SI PŘEDMÉT ZAPISUJI POD KÓDEM JJB604.
Kurz seznámí studenty se základními pojmy používanými ve výzkumné praxi; fázemi výzkumného procesu, popisem jednotlivých výzkumných metod (dotazníková šetření, interview, obsahová analýza, pozorování); nejčastěji realizovanými typy výzkumů (ad hoc studie, panelová šetření trackingové výzkumy). Studenti budou seznámeni s nejvýznamnějšími výzkumnými projekty v oblasti mediálního výzkumu; konkrétními okruhy problémů mediálního výzkumu v minulosti a formami jejich řešení. V rámci předmětu budou studenti obeznámeni se současnými hlavními projekty v oblasti výzkumu médií v Česku. Poslední úprava: Remr Jiří, Mgr., Ph.D. (09.05.2020)
|
|
||
V rámci předmětu budou představeny hlavní mediální výzkumy realizované v současnosti. Poslední úprava: BLAHOVA (25.04.2008)
|
|
||
Berelson,B.R.-Lazarsfeld,P.F.-McPhee,W.N. (1954): Voting. A Study of Opinion Formation in a Presidential Campaign. Chicago-London: The University of Chicago Press Disman M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum Jeřábek H. (1997): Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum Jeřábek H. (1997): Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum Lazarsfeld,P.F. (1940): Radio and the Printed Page. An Introduction to the Study of Radio and Its Role in the Communication of Ideas. New York: Duell, Sloan & Pearce Lowery, Shearon-De Fleur, Melvin L. (1983): Milestones in Mass Communication Research. Media Effects. New York-London: Longman Miller D.C. (1991): Handbook of Social Research Design and Social Measurement. London: Sage Publications Přibová, M.a kol. (1996): Marketingový výzkum v praxi. Praha: Grada Schramm,W. (1963): Communication Research in the United States. In: Schramm, W. (ed.): The Science of Human Communication. New York: Basic Books Schulz W., Hagen L., Scherer H., Reifová I. (1998): Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum Surynek A., Komárková R., Kašparová E. (2001): Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press Poslední úprava: Štěpán Martin (25.09.2006)
|
|
||
Formy výuky: Poslední úprava: Remr Jiří, Mgr., Ph.D. (09.05.2020)
|
|
||
Zkouška Poslední úprava: BLAHOVA (25.04.2008)
|
|
||
1. cyklus: Obecný úvod do metod výzkumu
a) 1. Týden Přednáška: Úvod do výzkumu. Základní pojmy a přístupy Seznámení se základními pojmy používanými ve výzkumné praxi; fáze výzkumného procesu, popis jednotlivých výzkumných metod (dotazníková šetření, interview, obsahová analýza, pozorování); nejčastěji realizované typy výzkumů (ad hoc studie, panelová šetření, trackingové výzkumy).
Domácí úkol: Připravit srovnávací tabulku výhod/nevýhod a možností aplikace jednotlivých výzkumných technik
b) 2. týden Samostudium: Techniky sběru dat a možnosti jejich uplatnění v praxi Disman M. (1993): Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum Přibová, M.a kol. (1996): Marketingový výzkum v praxi. Praha: Grada Schulz W., Hagen L., Scherer H., Reifová I. (1998): Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum Surynek A., Komárková R., Kašparová E. (2001): Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press
c) 3. týden Vyhodnocení domácího úkolu
2. cyklus: Historie mediálního výzkumu a) 1. týden Přednáška: Významné projekty mediálního výzkumu v historii Přehled nejvýznamnějších výzkumných projektů v oblasti mediálního výzkumu; konkrétní okruhy problémů mediálního výzkumu v minulosti a formy jejich řešení; využitelnost v minulosti prováděných výzkumů v současné výzkumné praxi.
Domácí úkol: Popsat vybraný výzkumný projekt z historie v podobě souvislého textu (cca 5 – 10 normostran)
b) 2. týden Samostudium: Média jako specifický produkt; čtenář/posluchač/divák jako specifický spotřebitel Berelson,B.R.-Lazarsfeld,P.F.-McPhee,W.N. (1954): Voting. A Study of Opinion Formation in a Presidential Campaign. Chicago-London: The University of Chicago Press Jeřábek H. (1997): Paul Lazarsfeld a počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum Lazarsfeld,P.F. (1940): Radio and the Printed Page. An Introduction to the Study of Radio and Its Role in the Communication of Ideas. New York: Duell, Sloan & Pearce Lowery, Shearon-De Fleur, Melvin L. (1983): Milestones in Mass Communication Research. Media Effects. New York-London: Longman Miller D.C. (1991): Handbook of Social Research Design and Social Measurement. London: Sage Publications Schramm,W. (1963): Communication Research in the United States. In: Schramm, W. (ed.): The Science of Human Communication. New York: Basic Books
c) 3. týden Vyhodnocení domácího úkolu
3. tématický blok: Praktické souvislosti mediálních výzkumů v ČR a) 1. týden Přednáška: Aktuálně realizované výzkumné projekty v ČR Představení hlavních mediálních výzkumů realizovaných v současnosti (zejm. Mediaprojekt, LAE, MML, peoplemetrový výzkum). Historie projektu, používaná metodika, možnosti využití dat.
Domácí úkol: Interpretovat publikovaná data z Mediaprojektu; přepravit soubor konkrétních doporučení, která z údajů vyplývají
b) 2. týden Samostudium: Možnosti a limity využití údajů z aktuálně realizovaných výzkumných projektů Literatura: rozdané texty
c) 3. týden Vyhodnocení domácího úkolu
4. blok: Konzultace V době po skončení 3. tématického celku a před zkouškovým obdobím mají studenti možnost konzultovat dvě hodiny v týdnu. Zakončení: Kurs je zakončen písemnou zkouškou. Zkouška má prezenční charakter (nelze ji tedy složit prostřednictvím Internetu) a její součástí je zpracování konkrétního praktického úkolu týkajícího se práce s výsledky mediálního výzkumu.
Podmínkou zápisu ke zkoušce je to, aby student měl přijaté všechny tři domácí úkoly zadané během semestru.
Poslední úprava: Štěpán Martin (25.09.2006)
|