Předmět MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST by měl poskytnout studentům základní vhled do problematiky mediální gramotnosti a mediální výchovy, seznámit je s historickým kontextem vývoje snah o vzdělávání k "životu s médii", s aktuální situací v této oblasti v našem prostředí a se základními teoretickými přístupy a metodickými postupy využívanými při realizaci mediální výchovy.
Předmět je určen pro studenty kombinovaného studia oboru Mediální studia.
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)
This subject should give the students basic view of the problematic of media literacy and media education, acquaint them with historical context of the development of the effort in creating educational system for the "life with media" as well as with the currant situation in this field in our conditions, with basic theoretical approaches and methodological practices which are used in media education. This subject will have a form of one-shot blocks of lessons. It is intended for students of combined study in Media Studies.
Cíl předmětu
Poslední úprava: WOLAKR (14.03.2014)
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace o problematice mediální gramotnosti a oblasit mediálního vzdělávání v ČR, motivovat je k zájmu o toto téma a k vytvoření vlastního projektu podproujícího rozvoj mediální gramotnosti vybrané cílové skupiny.
Literatura
Poslední úprava: WOLAKR (16.02.2014)
Konkrétní aktuální povinná literatura bude upřesněna v rámci setkání a bude k dispozici ke stažení na www.medialnigramotnost.cz
BARTOŠEK, Jaroslav. DAŇKOVÁ, Helena. 2008. Žurnalistika a škola: příručka pro učitele mediální výchovy. Frýdek-Místek: Ing. Václav Daněk. ISBN 978-80-254-3020-0. BEDNAŘÍK, Petr. CEBE, Jan. JIRÁK, Jan. KÖPPLOVÁ, Barbara. KRYŠPÍNOVÁ, Jitka. SEKERA, Martin. 2008. Česká média v proměnách 20. století. (DVD) Praha: Národní museum: Fakulta sociálních věd UK. BÍNA, Daniel. 2005. Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 103 p. ISBN 80-7040-844-8. BROKLOVÁ, Zdeňka. 2008. Média tvořivě: pro 2. stupeň ZŠ a střední školy: mediální tvorba, mediální výchova, využití médií ve výuce, technické dovednosti. Kladno: AISIS. 321 p. ISBN 978-80-904071-1-4. BURTON, Graeme. JIRÁK, Jan. 2001. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 391 p. ISBN 80-85947-67-6. CIGÁNKOVÁ, Klára. 2012. Mediální výchova v rodině. Praha: Univerzita Karlova v Praze. DOVG. Doporučené očekávané výstupy: Mediální výchova v gymnáziích. Metodická podpora. 2011. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, divize VÚP. (http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/10/Doporucene_ocekavane_-vystupy_-gymnazia.pdf.) ISBN 978-80-87000-77-9. DOVZV. Doporučené očekávané výstupy: Mediální výchova v základním vzdělávání. Metodická podpora. 2011. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. (http://digifolio.rvp.cz/view/artefact.php?artefact=29303&view=3251) ISBN 978-80-87000-76-2. DUBEN, Otakar. 2012. Mediální gramotnost studentů gymnázií v oblasti sociálních sítí. Praha: Univerzita Karlova v Praze. FRANK, Tomáš. JIRÁSKOVÁ, Věra. 2008. K mediální výchově. Praha: SPHV.ISBN 978-80-904187-4-5. (http://www.webhumanita.cz/files/KMedialniVychove.pdf) Framework Educational Programme for Elementary Education (http://rvp.cz/informace/wp-content/uploads/2009/09/RVP_ZV_EN_final.pdf) Framework Educational Programme for Secondary General Education (http://rvp.cz/informace/wp-content/uploads/2009/09/RVP_G-anj.pdf) GREGER, David. WALTEROVÁ, Eliška. 2007. In Pursuit of Educational Change: The Transformation of Education in the Czech Republic. Orbis scholae, Vol. 1, No. 2, s. 11-44. http://www.orbisscholae.cz/archiv/2007/2007_2_02.pdf HRDLIČKOVÁ, Lucie. 2007. Mediální výchova a její zavádění do výuky na gymnáziích v Českobudějovickém kraji. Praha, FSV UK. JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. 2006. Mediální výchovy se bojíme zbytečně. Rodina a škola, 53(4), p. 10-11. ISSN 0035-7766. JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. 2007. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis. 152 p. ISBN 978-80-86212-58-6. JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. 2008. Východiska a témata mediální výchovy. In: Kapounová, Jana, ed. Soft kompetence v informační společnosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, p. 40-52. ISBN 978-80-7368-513-3. JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. 2010. Nová média a mediální výchova v ČR. In: Magál, S. - Matúš, J. - Solík, M., ed. K problémom mediálnej komunkácie II. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM, p. 111-120. ISBN 978-80-8105-188-3. KAŠPÁRKOVÁ, Lenka. 2010. Mediální výchova v České republice a Velké Británii: porovnání přístupů. Praha: Univerzita Karlova v Praze. KLÍMOVÁ, Barbora. 2010. Mediální výchova v systému předškolního vzdělávání v České republice. Praha: Univerzita Karlova v Praze. KROUŽELOVÁ, Dana et al. 2010. Příručka mediální výchovy. Pardubice: Koalice nevládek Pardubicka, 141 s. (http://www.mediasetbox.cz/data/_text/000004/prirucka-medialni-vychovy.pdf ) KRUČAYOVÁ, Alena. 2012. Metodické pomócky pre učitel'ov v oblasti mediálneho vzdelávania. Praha: Univerzita Karlova v Praze. LUŠTINEC, Ondřej. 2010. Mediální návyky dětí ve věku 5-6 let. Praha: Univerzita Karlova v Praze. MAŠEK, Jan, SLOBODA, Zdeněk. ZIKMUNDOVÁ, Vladimíra. 2010. Mediální pedagogika v teorii a praxi: sborník příspěvků z mezinárodní konference o mediální výchově a pedagogice: Plzeň, 17. - 18. 6. 2009. Plzeň: Fakulta pedagogická ZČU, 229 p. ISBN 978-80-7043-851-0. MIČIENKA, Marek. JIRÁK, Jan. 2006. Rozumět médiím: základy mediální výchovy pro učitele. Praha: Partners Czech, 218 p. ISBN 80-239-6762-2. MIČIENKA, Marek. JIRÁK, Jan. 2007. Základy mediální výchovy. Praha: Portál. 296 p. ISBN 978-80-7367-315-4. NAVRÁTILOVÁ, Svatava. JEŘÁBKOVÁ, Olga. 2004. Základy žurnalistiky pro redaktory studentských časopisů. Horní Slavkov: Otevřená společnost, o.p.s. ve spolupráci se Sdružením dětí a mládeže Horní Slavkov. (http://www.zkola.cz/zkedu/zaciastudenti/studium/kabinetjazykuajazykovekomunikace/getfile.aspx?a=3965&p=20486.) ISBN 80-903331-4-1. NIKLESOVÁ, Eva. 2007. Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. 140 p. ISBN 978-80-7040-995-4. NIKLESOVÁ, Eva. BÍNA, Daniel. 2010. Mediální gramotnost a mediální výchova. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. PAVLIČÍKOVÁ, Helena. ŠEBEŠ, Marek. ŠIMŮNEK, Michal. 2009. Mediální pedagogika: Média a komunikace v teorii a učitelské praxi. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. POKORNÝ, Milan. 2011. Redakční práce: jak připravit text k publikování. Praha: Grada Publishing, 217 s. ISBN 978-80-247-3773-7. POSPÍŠIL, Jan. ZÁVODNÁ, Lucie Sára. 2009. Mediální výchova. Kralice na Hané: Computer Media. ISBN 978-80-7402-022-3. Příručka příkladů dobré praxe. 2007. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. ISBN 80-87000-08-3. Dostupné z WWW: http://pdpzv.vuppraha.cz/index.php?p=PDP&u=PDP_uvod. ROČŇÁK, Jakub. 2012. Mediální výchova na školách - kriticko-analytický či produkční přístup. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce Radim Wolák. ROTH, Jiří. 2005. Mediální výchova v Čechách. Praha: Tutor. ISBN 80-86700-25-9. RVPG - Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. 2007. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 100 p. (http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf. ISBN 978-80-87000-11-3) RVPZV - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2007. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 126 p. (http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf) SLOBODA, Zdeněk. 2010. Mediální výchova v rodině z pohledu české společnosti: dílčí výsledky z výzkumu. In Mediální pedagogika v teorii a praxi. Ed. Mašek, Jan. Sloboda, Zdeněk. Zikmundová, Vladimíra. Plzeň: PdF ZČU. SLOBODA, Zdeněk. 2011. Mediální tvorba v kontextu vzdělávání: na příkladu česko-německého mediálně-pedagogického projektu o genetice. Brno: Barrister & Principal. 113 p. ISBN 978-80-87474-28-0. SMRČKOVÁ, Dana. 2010. Školní média - tisk, rozhlas, televize, internet: na příkladu Olomouckého a Ústeckého kraje. Praha: FSV UK. Stav mediální gramotnosti v ČR. 2011. Výzkum úrovně mediální gramotnosti obyvatelstva nad 15 let. RRTV a CEMES. (http://www.rrtv.cz/cz/static/prehledy/medialni-gramotnost/vysledky-studie-15-plus.pdf) STRACHOTA, Karel. VALŮCH, Jaroslav. 2007. Být v obraze: mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků. Praha: Člověk v tísni. 195 p. ISBN 978-80-86961-35-4. ŠEĎOVÁ, Klára. 2007. Děti a rodiče před televizí: rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 157 p. ISBN 978-80-7315-149-2. ŠEĎOVÁ, Klára. 2004. Média jako pedagogické téma. In Pedagogika, Praha, PedF UK. ISSN 0031 -3815, 2004(1) pp. 19-33. ŠKAPIKOVÁ, Šárka. 2010. Využití procesu tvorby mediálních sdělení v mediální výchově. Praha: Univerzita Karlova v Praze. VERNER, Leoš. 1999. Mediální výchova: pojetí mediální výchovy jako součásti všeobecného vzdělání. Praha, FSV UK. VERNER, Pavel. BEZCHLEBOVÁ Mária. 2007. Mediální výchova: průřezové téma. 1. vyd. Úvaly: Albra. 106 p. ISBN 978-80-7361-042-5. WOLÁK, Radim - JIRÁK, Jan. 2009. Mediální výchova v ČR - rok poté. In: Slobodová, B. - Višňovský, J., ed. Quo vadis mass media: zborník z doktorandskej konferencie. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda, p. 564-574. ISBN 978-80-8105-123-4. WOLÁK, Radim. 2010a. Být v obraze: mediální výchova v ČT. In: Mediálna výchova v otvorenom priestore : zborník z konferencie 20. ročníka Ceny Dunaja. Bratislava: Ex-production, p. 103-106. ISBN 978-80-970604-5-9. WOLÁK, Radim. 2010b. Mediální výchova očima učitelů. In: Luszczak, M., ed. Quo vadis massmedia, quo vadis marketing. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda, p. 563-572. ISBN 978-80-8105-183-8. WOLÁK, Radim. 2010c. Učebnice mediální výchovy, aneb, Písemka z Lasswella a DeFleura. Mediální studia. 4(1), p. 80-82. ISSN 1801-9978. WOLÁK, Radim. 2011b. Učebnice a portály mediální výchovy v ČR. Komunikace, média, společnost. 1(1), p. 113-119. ISSN 1804-4190.
Wolák, Radim. 2013. Methodological materials for teaching media education in the Czech Republic: prematurely obsolete or insufficient support? . ePedagogium, 2013, sv. 2, ISSN 1213-7758.
Metody výuky
Poslední úprava: WOLAKR (28.02.2013)
V rámci setkání budou studenti seznámeni se základními okruhy tématu (viz sylabus) a s relevantními zdroji pro další studium. Bude jim zadána práce, jejíž úspěšné obhájení bude základním předpokladem pro absolvování předmětu.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (13.05.2016)
Odevzdání a obhájení práce. Její téma i formu zpracování bude nutno konzultovat s vyučujícím. V rámci výuky budou studenti seznámeni s formálními i obsahovými požadavky na práci a bude jim navrhnut soubor možných témat ke zpracování.
Podmínkou pro absolvování předmětu je aktivní účast na setkáních v rámci výuky, vypracování a obhajoba závěrečného projektu (podporujícího rozvoj mediální gramotnosti určité skupiny - primárně jde o tvormu metodického materiálu pro učitele ZŠ či SŽ, ale je možné se domluvit i na zaměření na jinou skupinu - předškoláci, rodiče, senioři atd.).
Studující si volí téma závěrečené práce po prvním setkání a po emailové konzultaci s pedagogem dle vlastního zájmu a odborného zaměření.
V rámci závěrečných setkání je nutné záměr práce prezentovat (proběhne společná diskuse o zvoleném tématu a nejlepších cestách k jeho uchopení).
V průběhu zkouškového období studující postupuje při zpracování projektu v souladu s dokumentem Struktura práce (viz dokumenty).
Práci zašle pedagogovi k posouzení, ten ji obvykle jednou až dvakrát vrací k dopracování s připomínkami.
Finální verze práce bude k dispozici veřejnosti na stránkách www.medialnigramotnost.cz.
TERMÍNY
První setkání - Mediální výchova a mediální gramotnost - základní vhled do tématu, definice pojmů, východiska a témata mediální výchovy, úrovně mediální výchovy, mediální výchova v českém vzdělávacím systému, dějiny mediálního vzdělávání, mediální gramotnost
Druhé setkání - Mediální výchova ve školách, přístupy k mediální výchově, metodické materiály, možnosti realizace - příprava projektu
Třetí setkání - Mediální výchova v praxi, metody, ukázky, projekty
konzultace tématu závěrečného projektu
30. 5 odevzdání závěrečného projektu k prvnímu čtení - dobrovolné (vyučující zašle připomínky a doporučení k úpravám)
17. 6. odevzdání projektu (vyučující došlé ohodnotí známkou do 1. 7.)
do 31. 8. odevzdání upravené verze v případě neúspěchu u 1. termínu
Sylabus
Poslední úprava: WOLAKR (14.03.2014)
Tematické okruhy:
I. Teoretická část: 01. mediální gramotnost a mediální výchova jako součást všeobecného vzdělání a vzdělávání - institucionalizace "poznání médií" 02. základní tematické vymezení mediální gramotnosti 03. mediální výchova v historickém kontextu, mediální výchova v zahraničí, vývoj a současný stav (přehled) 04. mediální výchova v českém prostředí (vývoj a současný stav), mediální výchova a její pozice v současném českém školství 05. cíle a poslání mediální výchovy, přístupy k výuce mediální výchovy, zdroje a prameny pro výuku k životu s médii 06. "systémové" problémy mediální výchovy: vztah k ostatním "výchovám", chápání šíře pojmu "mediální" 07. "společenské" problémy mediální výchovy: je mediální výchova součástí přípravy k plnohodnotnému občanství? Má mediální výchova obranný charakter?
II. Praktická část: 08. přístupy k realizaci mediální výchovy: mediální výchova jako integrované téma, mediální výchova a projektová výuka, mediální výchova jako samostatný předmět 09. ukázky realizace mediální výchovy: diskuse s učiteli z praxe, zadání projektů 10. Zadání závěrečné práce, prezentace témat 11. diskuse
Vstupní požadavky
Poslední úprava: WOLAKR (18.02.2013)
Kurz je určen pro studenty kombinované formy studia obodu Mediální studia.