|
|
|
||
Průpravná disciplina pro výuku profilových disciplín vyučovaných na fakultě. Témata: Systém organických sloučenin: uhlovodíky, halogenderiváty, alkoholy, fenoly, ethery, aminy, sloučeniny síry a křemíku, karbonylové sloučeniny, karboxylové kyseliny a jejich deriváty, substituované karboxylové kyseliny a jejich deriváty, deriváty kyseliny uhličité, organokovové sloučeniny, heterocykly
Poslední úprava: Vinšová Jarmila, prof. RNDr., CSc. (20.02.2024)
|
|
||
Podmínkou pro získání zápočtu je 100% účast na seminární výuce a zisk nejméně 60 % bodů z testů psaných v průběhu semestru nebo ze zápočtového testu. Zkouška má písemnou a ústní část. Splnění písemné části (60% bodů) předchází ústní část zkoušky. Jedna otázka je vzorec léčiva, jeho název, fyzikální vlatnosti a reaktivita a jedna otázka ze systému. Otázky ke zkoušce:
1. Alkany, cykloalkany, názvosloví, příprava a reaktivita
2. Alkeny, názvosloví, příprava (Zaitsevovo pravidlo), reaktivita (Markovnikovovo pravidlo)
3. Dieny, polyeny, Diels-Alderovy reakce, alkyny, názvosloví, příprava a reaktivita
4. Benzen, aromaticita, elektrofilní aromatická substituce, vliv substituentů na aromatickou substituci
5. Nukleofilní aromatická substituce.
6. Alkylhalogenidy, názvosloví, příprava a reaktivita (substituce, eliminace, porovnání s arylhalogenidy)
7. Alkoholy, ethery, názvosloví, příprava a reaktivita
8. Aldehydy, ketony, názvosloví, příprava a reaktivita
9. Reakce aldehydů a ketonů s N-basemi, O-basemi a S-basemi, Haloformová reakce, oxidace a redukce karbonylových sloučenin
10. Reaktivita karbonylových sloučenin s C-H kyselinami, Aldolové a zkřížené Aldolové reakce
11. Kyseliny, názvosloví, příprava a reaktivita
12. Acylchloridy, názvosloví, příprava a reaktivita
13. Anhydridy a estery, názvosloví, příprava a reaktivita
14. Amidy a nitrily, názvosloví, příprava a reaktivita
15. Příprava a reaktivita diazoniových solí, azo-sloučeniny
16. Reaktivita a,b-nenasycených karbonylových sloučenin
17. Oxidace organických sloučenin
18. Redukce
19. Molekulární přesmyky
20. Adiční polymery
21. Kondenzační polymery
22. Organokovové sloučeniny, názvosloví, příprava a reaktivita
23. Aminy, názvosloví, příprava a reaktivita
24. Sloučeniny obsahující síru, názvosloví, příprava a reaktivita
25. Heterocyklické sloučeniny
26. b-Dikarbonylové sloučeniny a jejich reaktivita (Claisenova kondensace, Malonesterová syntéza, Knoevenagelova kondenzace, Michaelova adice, Mannichova reakce)
27. Fenoly, názvosloví, příprava a reaktivita
Poslední úprava: Vinšová Jarmila, prof. RNDr., CSc. (20.02.2024)
|
|
||
Povinná:
Poslední úprava: prepocet_literatura.php (19.09.2024)
|
|
||
Systém organických sloučenin Alkany, cykloalkany, alkeny, polyeny, alkyny, halogenderiváty, alkoholy, fenoly, ethery, aminy, sloučeniny síry a křemíku, karbonylové sloučeniny a jejich reaktivita, karboxylové kyseliny a jejich deriváty, acyl chloridy, anhydridy, estery, amidy, nitrily, aminokyseliny, organokovové sloučeniny, heterocykly Poslední úprava: Vinšová Jarmila, prof. RNDr., CSc. (20.02.2024)
|
|
||
Course title: GAF299 Organic Chemistry II
General learning Outcomes
A. Prerequisite: Skills required from Organic Chemistry I: · Find and name all functional groups in the drug formula or find the specified functional group in the drug formula · Find and name all heterocycles in the drug formula and determine which heteroatom is present in the ring · Find the stereocentres in the given structure and discuss the maximum number of stereoisomers · Identify the aromatic rings in the given molecule and explain · Discuss the spatial arrangement of rings in a given molecule · Predict the acid-base properties of a given compound; comment on the acidity or basicity of specific functional groups (e.g., discuss the basicity of various nitrogen functional groups) · Predict the approximate aqueous solubility of a given compound; discuss the contributions of individual functional groups or structural fragments to aqueous solubility · Discuss ways to increase the solubility of a given substance in water (using acid-base reactions)
B. By the end of the module, students should be able to….. · Write reaction schemes for the preparation of a given product from a given reactant(s) (the synthesis may have more than one step). · Write a detailed mechanism for the reaction of a given reactant(s) with a given reagent (under given conditions). · Explain the course of a given reaction using resonance structures. · Explain the influence of inductive or mesomeric effects on the course of a given reaction or the reactivity of a given functional group. · Decide whether a given compound will react with a given reagent and what, if anything, will be produced. · Sugest an appropriate reagent to achieve a specified reaction. · Select an appropriate reactant that can be used for a specified reaction. · Describe and explain the similarities and differences between the preparations of two given compounds. · Complete the formulae of unknown substances A, B, C in a given reaction scheme. · Decide whether a given reaction will take place. · Classify a given reaction as an addition, elimination, substitution or rearrangement. · Identify the electrophile/nucleophile in a given reaction.
For details of the module syllabus, see the corresponding content document. Poslední úprava: Kitson Russell Richard Anthony, doc. Dr. (14.03.2025)
|