|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
Otázky ke zkoušce pro 5. ročník zubní lékařství z předmětu Veřejné zdravotnictví, hygiena a preventivní medicína zubní 2324.docx | Nové otázky ke zkoušce 20223024 | Petra Tišerová | |
Sylabus přednášky 5. r. zubní 20223024 (ČJ).doc | Sylabus 2023/2024 přednášky | Petra Tišerová | |
Sylabus cvičení 5. r. zubní (ČJ) 20232024.doc | Sylabus 2023/2024 cvičení | Petra Tišerová |
|
||
Poslední úprava: Vanda Stříbrná (21.06.2022)
Student získá teoretické znalosti z oblasti hygieny a preventivní medicíny, ochrany a podpory veřejného zdraví, zná aktuální zdravotní stav populace ĆR, způsoby jeho hodnocení, jeho vývojové trendy i v mezinárodním srovnání. Je schopen metodou analýzy rizika vyhodnocovat rizikové faktory životního a pracovního prostředí, včetně faktorů životního stylu, na zdravotní stav populace. Dovede navrhnout komunitní ozdravné programy, je schopen vyhodnocovat individuální rizika nejčastěji se vyskytujících onemocnění, zejména kardiovaskulárních a nádorových, provádět preventivní vyšetření s návrhem „self tailored“ doporučení v oblasti primární a sekundární prevence. Má kompentence v oblasti hygieny výživy a předmětů běžného užívání, hygieny dětí a mladistvých, komunální hygieny, hygieny práce. Sociální a posudkové lékařství : Cílem předmětu je seznámit studenty se základy a organizací zdravotnictví a poskytováním zdravotní péče, vývojem péče o zdraví a její sociální podmíněností, pochopením pojmu zdraví a nemoc a s determinantami zdraví. Studenti získají informace o systému zdravotních a sociálních služeb, o činnosti lékařské posudkové služby, spolupráci primární péče, ambulantní péče a lůžkové péče Rovněž získají základní informace ze zdravotnického práva a sociální gerontologie, prakticky si vyzkouší simulaci stáří. |
|
||
Poslední úprava: Vanda Stříbrná (21.06.2022)
Hygiena a preventivní medicína- skripta a kapitoly ve skriptech: Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví: Mullerová D. a kol. Karolinum 2014. s. 254 Kapitoly z hygieny pro bakalářské medicínské studium Zloch Z. a kol. Karolinum 2001, s.159 Hygiena a epidemiologie: Tuček M. a kol. Karolinum 2012.s.358 Müllerová, D. a kol: Obezita- prevence a léčba. 2009. Mladá fronta, s. 1-261 Müllerová, D. Výživa těhotných a kojících žen. 2004. Mladá fronta , s1-119. Müllerová, D.: Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. Triton 2003. Praha s. 1-99. Monografie. ISBN 80-7254-421-7 Svačina, Š, Müllerová, D., Bretšnajdrová,A: Dietologie pro lékaře, farmaceuty, zdravotní sestry a nutriční terapeuty. Triton .Lékařské repetitorium 2012, s. 331 Přepracované vydání Triton.Lékařské repetitorium 2013, s. 341 Veřejné zdravotnictví Povinná literatura: Čeledová, L., Holčík, J. : Nové kapitoly ze sociálního lékařství a veřejného zdravotnictví. Praha Karolinum. 2017 Čevela, R. a kol. Sociální a posudkové lékařství. Praha: Karolinum. 2015. Čeledová, L. a kol. Úvod do gerontologie. Praha: Karolinum. 2015. Doporučená literatura: Aktuální dokumenty WHO, zákony, vyhlášky Čeledová, L. a kol. Posudková činnost v ordinaci praktického lékaře. Manuál pro oblast sociálního zabezpečení a zaměstnanosti. Praha:. Grada Publishing. 2015. Čevela, R. a kol. Sociální gerontologie. Východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří. Praha : Grada Publishing. 2014 Čevela, R. a kol.. Sociální gerontologie. Úvod do problematiky. Praha:. Grada Publishing. 2012. Gerylová, A., Holčík, J. Úvod do základů statistiky. Brno: MU LF. 2011. Haškovcová, H. Lékařská etika. Praha: Galén. 4. vyd. 2015. Holčík, J. a kol. Systém péče o zdraví a zdravotnictví. Brno: NCO NZO. 2015 Holčík, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD. 2009 Ptáček, R., Bartůněk, P. Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada Publishing. 2011. Seifert, B., Beneš,V., Býma, S. a kol. Všeobecné praktické lékařství. Praha: Galén. 2013. Svejkovský, J. a kol. Zdravotnictví a právo. Praha: C.H.Beck. 2015. Šimek, J. Lékařská etika. Praha: Grada Publishing. 2015. |
|
||
Poslední úprava: Vanda Stříbrná (21.06.2022)
Hygiena a preventivní medicína: Výuka je zakončena zápočtem. Podmínkou zápočtu je 90% účast na výuce. Sociální a posudkové lékařství : Výuka je zakončena zápočtem (80% docházka). Zkouška je společná s předmětem Hygiena a preventivní medicína. |
|
||
Poslední úprava: Vanda Stříbrná (21.06.2022)
Hygiena: Přednášky: Definice zdraví. Definice veřejného zdraví. Ochrana a podpora zdraví. Orgány veřejného zdraví a jejich kompetence. Zdravotní stav populace ČR. Střední délka života,střední délka života bez nemoci, mortalita a morbidita, jejich trendy a porovnání v mezinárodním kontextu. Ozdravné komunitní programy. Jejich efektivní příklady. Metodologie a navrhování komunitních ozdravných programů. Obezita jako celosvětový problém. Vzestup prevalence obezity, význam primární prevence, možnosti režimových opatření a léčby, vztah k metabolickému syndromu, kardiovaskulárním a nádorovým onemocněním. Pojetí a uskutečňování primární prevence v hygieně a hygienické službě. Hodnocení a řešení zdravotních rizik. Principy odvození a formulace hygienických limitů pro různé složky životního prostředí. Hygienické požadavky na zdravotně nezávadnou pitnou a užitkovou vodu. Rozdělení vody podle způsobu jejího používání. Analýza a hodnocení rizika. Problém obsahu esenciálních minerálních látek v pitné vodě. Přehled epidemiologických rizik spojených s používáním zdravotně závadné vody. Zásady budování místních zdrojů pitné vody a jejich udržování. Způsoby dezinfekce pitné vody. Biologická kritéria pro pitnou vodu a způsoby jejich hodnocení. Balené vody - kategorie, hygienické požadavky, význam pro veřejné zdraví. Úvod do hygieny dětí a mladistvých. Růst a vývoj dítěte: Charakteristika růstu, ovlivňující faktory, metodika a interpretace antropometrických měření. Hlavní rizika poškození zdraví dětí a mladistvých a možnosti preventivního působení v jednotlivých vývojových obdobích. Zdravotní rizika ve školním prostředí a jejich prevence. Strategické postupy v prevenci úrazů a násilí na dětech. Problematika rizikového chování dospívajících. Základy a příklady dlouhodobě udržitelného rozvoje. Ionizující a neionizující záření - principy ochrany. Hluk jako fyzikální škodlivina v prostředí, měření jeho intenzity a dávky a stanovení ekvivalentních hladin hluku. Hygienická problematika odpadů a odpadních vod. Alimentární nákazy. Zdravotní bezpečnost potravin. Bezpečnost potravin (legislativa EU a ČR, analýza rizika, dozorové orgány, RASF). Bezpečná/kvalitní potravina. Cizorodé látky (kontaminanty, aditiva). Praktická cvičení: Výživová doporučení. Zdravotní stav České populace ve vztahu k výživě. Výživa populačních skupin. Složení stravy. Základní dělení. Potřeba energie a makronutrienty ve výživě. Metody monitorace stravovacích zvyklostí v populačních skupinách možnosti užití jejich výsledků, jejich validita. Vyšetření vlastního zdravotně nutričního stavu. Problematika výživy dětí a žen. Podpora, ochrana a prosazování kojení. Výživa těhotné a kojící ženy. Výživa seniorů. Hlavní kritéria denního a umělého osvětlení v pracovním prostředí. Způsoby měření a hodnocení intenzity a rovnoměrnosti osvětlení, jasu a světelného kontrastu. Hluk jako fyzikální škodlivina v prostředí, měření jeho intenzity a dávky a stanovení ekvivalentních hladin hluku. Příčiny a povaha chemického znečištění ovzduší. Způsoby měření krátkodobých a dlouhodobých koncentrací škodlivin, emisní a imisní limity. Chemické škodliviny v in-door prostředí a jejich zdravotní význam. Hygienická problematika práce se rtutí a výskytu pevných částic v ovzduší stomatologických pracovišť. Vznik smogu, jeho účinky na zdraví a možnosti jeho prevence. Mikroklimatické podmínky ve vnitřním prostředí, měření, hodnocení a úpravy tepelného komfortu na pracovištích a v obytném prostředí. Měření tepelně-vlhkostních podmínek kulovým teploměrem. Výskyt chemických škodlivin a jejich zdravotní rizika v pobytových místnostech. Kritéria duševního zdraví. Mentální hygiena - vymezení oboru, jednotlivé zásady a techniky. Vliv životního stylu, sociálních vazeb, hygieny pracovního prostředí. Problematika emoční autoregulace, strategie zvládání zátěže, asertivního jednání. Relaxační techniky. Pojetí stresu v základních teoretických konceptech. Zvládání stresu - coping v podobě relevantních osobnostních rysů i naučených strategií. Psychosomatika - základní teoretická východiska, vliv psychosociálního stresu na lidský organismus, psychosomatická onemocnění, alexitymie. Osobnostní typologie ve vztahu k morbiditě. Syndrom vyhoření - rizikové osobnostní a situační faktory, příznaky a diagnostické nástroje. Hygienická problematika odpadů a odpadních vod, principy nakládání s nimi. Epidemiologie a prevence škodlivého užívání tabáku. Adekvátní osvětlení, hygienické požadavky a principy měření. Ionizující a neionizující záření - principy ochrany. Bezpečnost potravin z hlediska prevence zdraví. Screeningová metoda stanovení soli ve stravě. Hygiena rukou, požadavky norem, stanovení celkového počtu mikroorganismů otiskovou metodou na Petriho misce a vyhodnocení správného postupu při hygieně rukou. Sociální lékařství a veřejné zdravotnictví. Teorie zdraví a nemoci. Determinanty zdraví a jejich ovlivnitelnost. Prevence a dispenzarizace. Výchova ke zdraví. Zdravotní gramotnost. Světová zdravotnická organizace. Program Zdraví 21, Zdraví 2020. |