Rozbor kazuistik ze všech lékařských oborů s důrazem na nálezy laboratorních vyšetření.Cílem předmětu je
nácvik indikace a interpretace laboratorních vyšetření. Studenti budou tázáni na: a) stanovení diagnózy, b)
diferenciální diagnostiku, c) návrh dalších vyšetření, d) návrh léčby.
Poslední úprava: Kolářová Jana (05.03.2021)
Requesting and interpreting laboratory tests. The clinician´s contribution to valid results. Bedside testing. Preanalytical variables. Therapeutic drug monitoring. Case histories. Basic priniciples of molecular biology techniques.
Otázky - klinická biochemie - pro 5.ročník,všeobecné lékařství
Za některými tématy je v závorce u veden odkaz "(e-learning)", který směřuje na materiály v meziuniverzitním kurzu, na kterém se podílejí učitelé našeho pracoviště.
U Každého materiálu obvykle najdete a) učební text
b) ozvučenou prezentaci
c) studijní test
Přihlášení do kurzu je standardní - přes CAS (jako do SISu) ; po přihlášení - vlevo (lišta "Navigace"): Kurzy- Lékařská chemie a biochemie - E-Biochemie : při prvním přihlášení je nutné zadat (dole na stránce) klíč k zápisu : "1.LF Praha". - po té se otevřou všechna témata.
V případě dotazů či problémů s přihlášením - pište na: isebes@lf1.cuni.cz (odb.as.MUDr. Ivan Šebesta,CSc)
Otázky pro indikaci a interpretaci uvedených parametrů:
28. Screening vrozených vývojových vad (e-learning)
29. Dědičné metabolické poruchy -základní indikace k vyš.,fenylketonurie (e-learning)
30. Konvenční cytogenetická analýza a její význam v různých klinických oborech
31. Laboratorní kontrola antikoagulační léčby (e-learning)
32. Anémie
33. Preanalytika - příprava vyšetřovaného,odběr materiálu (e-learning),transport a uchování materiálu (e-learning)
34. Biologické faktory ovlivňující biochemické hodnoty
35. POCT, suchá chemie
36. Statimová vyšetření
37. Základní principy vyš.technik, fotometrie, chromatografie,ELISA
38. Monitorování hladin léků, screening léků a drog (e-learning)
39. Zásady zpracování vzorků pro přímý průkaz infekčního agens
40. Základní principy správného používání antibiotik
Poslední úprava: Šebesta Ivan, MUDr., CSc. (21.09.2024)
Rozpis výuky -
Rozpis blokový
Týden bloku
Den
Od - Do
Typ výuky
Téma
Učitel
Soubory
Poznámka
Hodnocení
5
Pondělí
08:00 - 09:15
seminář
Toxikologie,monitorování léčby
doc. Ing. Drahomíra Springer, Ph.D.
Výuka probíhá ve formě seminářů pro 5.ročník. První výuka začíná v 10. výuk.týdnu od 2.12.2024 (st.sk.5015 a 5016); dále pokračuje dle tohoto rozpisu v zimním semestru 24/25 ve výuk.týdnech: 11.: 9.-13.12 (st.sk.5011 a 5012 - zde došlo ke změně /původně od 16.12./); 14. (st.sk.5013 a 5014); v letním semestru: v 2.výuk.týdnu: 3.-7.3. 25 (5007 a 5008,zde došlo ke změně /původně od 24.2./) ; 4.týden (5009 a 5010); 9.týden /od 22.(ůt)-25.4/ (5003 a 5004); 11.týden (5001 a 5002) a 13.(5005 a 5006). Výuka probíhá prezenčně každý den (dle rozpisu v týdenních blocích) : vždy v posluchárně ÚLBLD, budova děkanátu,Kateřinská 32,Pha 2,č.dv.1.089;
průměr: 2, hodnoceno: 5x
09:25 - 11:25
seminář
Organizace výuky - zápočty,zápisy ke zkoušce.Preanalytické ovlivnění biochemických vyšetření. Základy indikace a interpretace.POCT,dnavý syndrom.
MUDr. Ivan Šebesta, CSc.
Cílem předmětu je výuka indikace a interpretace laboratorních vyšetření . V rámci výuky budou též prezentovány kazuistiky ze všech lékařských oborů s důrazem na nálezy laboratorních vyšetření. Studenti budou tázáni na a) stanovení diagnózy, b)diferenciální diagnostiku, c)návrh dalších vyšetření, d)návrh léčby. Po prezentaci kazuistiky bude v rámci diskuse prezentováno: - současný stav znalostí o daném onemocnění včetně výzkumných aspektů, - kompletní diferenciální diagnostika, - aktuální možnosti léčby.
průměr: 4, hodnoceno: 4x
11:30 - 13:00
seminář
Tumorové markery.Interpretace výsledků s psychosomatickým přesahem.
Monitorování vnitřního prostředí v intenzivní péči.
doc. MUDr. Helena Lahoda Brodská, Ph.D.
průměr: 4, hodnoceno: 7x
12:05 - 13:00
seminář
Mikrobiologie
prof. RNDr. Libuše Kolářová, CSc.
průměr: 4, hodnoceno: 6x
Pátek
08:00 - 09:00
seminář
Vrozené vady v těhotenství
doc. Ing. Drahomíra Springer, Ph.D.
průměr: 3, hodnoceno: 1x
09:15 - 10:15
seminář
Klasická a onkologická genetika.
doc. RNDr. Zuzana Zemanová, CSc.
průměr: 5, hodnoceno: 1x
10:30 - 12:15
seminář
Nefrologie,zánět,oxidační stres.
prof. MUDr. Tomáš Zima, DrSc., MBA
Uvedený seminář vyučuje též :Prof.MUDr.M.Kalousová,PhD;
Zápočet - odb.as.MUDr Ivan Šebesta,CSc
průměr: 5, hodnoceno: 2x
Schedule block
Week of the block
Day
From - To
Education type
Theme
Teacher
Files
Note
Hodnocení
5
Monday
08:00 - 09:15
seminar
Toxikologie,monitorování léčby
doc. Ing. Drahomíra Springer, Ph.D.
Výuka probíhá ve formě seminářů pro 5.ročník. První výuka začíná v 10. výuk.týdnu od 2.12.2024 (st.sk.5015 a 5016); dále pokračuje dle tohoto rozpisu v zimním semestru 24/25 ve výuk.týdnech: 11.: 9.-13.12 (st.sk.5011 a 5012 - zde došlo ke změně /původně od 16.12./); 14. (st.sk.5013 a 5014); v letním semestru: v 2.výuk.týdnu: 3.-7.3. 25 (5007 a 5008,zde došlo ke změně /původně od 24.2./) ; 4.týden (5009 a 5010); 9.týden /od 22.(ůt)-25.4/ (5003 a 5004); 11.týden (5001 a 5002) a 13.(5005 a 5006). Výuka probíhá prezenčně každý den (dle rozpisu v týdenních blocích) : vždy v posluchárně ÚLBLD, budova děkanátu,Kateřinská 32,Pha 2,č.dv.1.089;
průměr: 2, hodnoceno: 5x
09:25 - 11:25
seminar
Organizace výuky - zápočty,zápisy ke zkoušce.Preanalytické ovlivnění biochemických vyšetření. Základy indikace a interpretace.POCT,dnavý syndrom.
MUDr. Ivan Šebesta, CSc.
Cílem předmětu je výuka indikace a interpretace laboratorních vyšetření . V rámci výuky budou též prezentovány kazuistiky ze všech lékařských oborů s důrazem na nálezy laboratorních vyšetření. Studenti budou tázáni na a) stanovení diagnózy, b)diferenciální diagnostiku, c)návrh dalších vyšetření, d)návrh léčby. Po prezentaci kazuistiky bude v rámci diskuse prezentováno: - současný stav znalostí o daném onemocnění včetně výzkumných aspektů, - kompletní diferenciální diagnostika, - aktuální možnosti léčby.
průměr: 4, hodnoceno: 4x
11:30 - 13:00
seminar
Tumorové markery.Interpretace výsledků s psychosomatickým přesahem.