PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Empirické metody v gramatické analýze - ABO500999
Anglický název: Empirical methods in grammatical analysis
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D.
Záměnnost : ABO500107, ABO500507, ABO700700
Je záměnnost pro: ABO700700, ABO500107, ABO500507, ALINUVOD3
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Šimík, Ph.D. (25.01.2021)
Kurz se zaměřuje na experimentální metody gramatické analýzy, přičemž jeho cílem je primárně to, aby studenti získali zkušenost s přípravou, realizací a vyhodnocením empirického výzkumu v oblasti gramatiky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Šimík, Ph.D. (25.01.2021)

Studenti se seznámí s některými metodami pro výzkum gramatiky a získají představu, na jaké problémy mohou při empirickém výzkumu gramatického materiálu narážet, a jak tyto problémy řešit. Zároveň se studenti seznámí s tím, jak tento materiál vyhodnocovat.

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Šimík, Ph.D. (25.01.2021)

Berends, S. et al. (2016): Eye-tracking and the Visual World Paradigm. In: Schmid, M. et al. (eds.), Designing Research on Bilingual Developments. Behavioral and Neurolinguistic Experiments. Heidelberg: Springer, s. 55–80.

Dabrowska, E. (2010): Naive v. expert intuitions: An empirical study of acceptability judgments. The Linguistic Review, 27, s. 1–23.

Griffin, Z. – Bock, K. (2000): What the eyes say about speaking. Psychological Science, 11, s. 274–279.

Chromý, J. (2014): Práce s empirickými daty. Praha: Karolinum.

Jegerski, J. (2013): Self-paced reading. In: J. Jegerski, B. VanPatten (eds.), Research Methods in Second Language Psycholinguistics. New York: Routledge, s. 20–49.

Just, M. A. et al. (1982): Paradigms and processes in reading comprehension. Journal of experimental psychology: General, 111(2), s. 228-238.

Levshina, N. (2015): How To Do Linguistics with R: Data Exploration and Statistical Analysis. Amsterdam – Philadelphia: John Benjamins.

Pickering, M. et al. (2006): Underspecification and Aspectual coercion. Discourse Processes, 42, s. 131–155.

Rayner, K. et al. (2006): Eye movements as reflections of comprehension processes in reading. Scientific Studies of Reading, 10(3), s. 241–255.

Schütze, C. (2016): The Empirical Base of Linguistics: Grammaticality Judgments and Linguistic Methodology. Berlin: Language Science Press.

Schütze, C. – Sprouse, J. (2010): Judgement data. In: R. Podesva – D. Sharma (eds.): Research Methods in Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press, s. 27-50.

Tanenhaus, M. et al. (1995): Integration of visual and linguistic information in spoken language comprehension. Science, 268, s. 1632–1634.

Von Stutterheim, C. et al. (2009): New perspectives in analyzing aspectual distinctions across languages. In: Klein, W. – Li, P. (eds.), The Expression of Time. Berlin: Mouton de Gruyter, s. 195–216.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Radek Šimík, Ph.D. (25.01.2021)

Úvodní seminář, seznámení a plán semestru.

Hodnocení přijatelnosti obecně jako metoda empirického výzkumu.

Hodnocení přijatelnosti – výhody, nevýhody, praktické otázky. 

Čtení vlastním tempem jako metoda empirického výzkumu.

Čtení vlastním tempem – výhody, nevýhody, praktické otázky.

Sledování očních pohybů jako metoda empirického výzkumu.

Měřítka očních pohybů při čtení.

Visual World Paradigm - představení metody.

Visual World Paradigm - příklad výzkumu.

Elicitace jazykové produkce pro výzkum gramatiky.

Společný výzkum.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK