|
|
|
||
Presentation of the most frequent form units that are used in teaching HV at primary and secondary schools. Practical treatment of music as an object of listening and interpretation. Musical instruments science with a focus on musical instruments in music education.
Last update: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (22.09.2019)
|
|
||
Osvojení poznatků o hudebních nástrojích a hudebních formách. Sluchové rozeznávání jednotlivých nástrojů, praktické ovládnutí základních stavebných mechanismů malých forem a tvořivá práce s nimi. Last update: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (08.05.2019)
|
|
||
2 kredity/60 hod.: Přímá výuka: 8 hod. Nepřímá výuka (e-learning): 40 hodin Příprava na zápočet: 12 hodin Last update: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Písemný test prověřující znalosti z oblastí uvedených v sylabu. Last update: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (08.05.2019)
|
|
||
Základní literatura: KURFÜRST, P. Hudební nástroje. 1. vyd. Praha: TOGGA, 2002. 1168 s. ISBN 80-902912-1-X. MODR, A. Hudební nástroje, 9. vyd. Praha: Edition Bärenreiter, 2002, 283 s. ISBN 80 -86385-12-4. ZENKL, L. ABC hudebních forem. 2. vyd. Praha: Supraphon, 1990. 256 s. ISBN 80-7058-174-3. JANEČEK, K. Hudební formy. 1. vyd. Praha: SNKLHU, 1955. 491 s. HURNÍK, I.: Umění poslouchat hudbu. Cyklus gramofonových desek. Praha: Supraphon, 1972.
Doporučená literatura: BRITTEN, B. Průvodce mladého člověka orchestrem. Variace a fuga na Purcellovo thema. COLE, W. The Form of Music. 2. vyd. London: The Associated Board od the Royal Schools of Music, 1997. 182 s. ISBN 1-86096-027-8. JIRÁK, K. B. Nauka o hudebních formách. 6. vyd. Praha: Panton, 1985. 411 s. RAGS, J. Ob analize perioda. In: Voprosy metodiki prepodavanija muzykal´no-teoretičeskich disciplin, s. 41 – 84. RYCHLÍK, J. aj. Moderní instrumentace, 1. vyd. Praha: Panton, 1968, 685 s. KLEMENT, M. Nástroje symfonického orchestru, Praha: Panton, 1961, 210 s. KELLER, J. Sólo pro dva mistry, Praha: Albatros, 1982, 126 s. SPOSOBIN, I. V. Muzykaľnaja forma. 1. vyd. Moskva: Muzyka, 2002. 399 s. ISBN 5-7140-0657-7.
Povinné nahrávky skladeb: PROKOFJEV, S. Péťa a vlk. RAVEL, M. Bolero. Last update: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (08.05.2019)
|
|
||
1. Z čeho se dělá hudba? Hudebně výrazové prostředky. Ilja Hurník: Umění poslouchat hudbu. 2. Instrumentace. M. Ravel: Bolero. Klasifikace hudebních nástrojů, vývoj orchestru. 3. Rozsazení hráčů v symfonickém orchestru. Místopis českých symfonických orchestrů, operních divadel, konzervatoří a vysokých hudebních škol. 4. Strunné nástroje – charakteristika, historický vývoj, způsoby hry, tvorba tónu. 5. Dechové nástroje - charakteristika, historický vývoj, způsoby hry, tvorba tónu. 6. Bicí nástroje - charakteristika, historický vývoj, způsoby hry, tvorba tónu, zvukové možnosti. 7. Formotvorné elementy a jejich úloha ve skladbě celku, forma a tektonika. Motiv, téma figura, běh, perioda, dvojperioda. 8. Malá jednodílná, dvoudílná, třídílná forma. Improvizace v rámci malých písňových forem. Velká jednodílná, dvoudílná, třídílná forma. 9. Vokálně-instrumentální formy od baroka po současnost (opera, oratorium, melodram ad.) 10. - 11. Instumentální formy od baroka po součanost (suita, concerto grosso, variace, rondo, sonátová forma, sonátový cyklus, symfonická báseň ad.) 12. Strukturální a sémantická analýza poslechových skladeb.
Seznamování s hudebními formami spočívá ve 2 stěžejních oblastech: a) rozboru poslechových skladeb z hlediska vymezení vztahů mezi formotvornými elementy, tektonickými funkcemi, jejich úlohou při poslechových činnostech a tedy při komunikaci s uměleckým dílem; b) v kreativním vokálním a instrumentálním ovládnutí tvorby jednoduchých formových útvarů, jež slouží jako samostatně koncipovaná hudební sdělení a jako průprava k činnostem poslechovým. Last update: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (31.01.2023)
|
|
||
E-learning: MOODLE pro výuku 1 Název kurzu: Tvůrčí dílna I: struktura hudby Last update: Bělohlávková Petra, PhDr., Ph.D. (08.05.2019)
|