Introduction to the Study of Language familiarises students with general liguistic terms such as language structure, language development and language typology. The aim is to introduce students to the complexity of the system and different manners of its analysis. Second half of the course is based on structural-functional approach to language and it focuses on the morphological characteristics of word classes including conversion.
Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (24.09.2022)
Úvod do studia jazyka seznamuje studující s obecnými lingvistickými pojmy, jako jsou rysy, funkce a struktura jazyka, vývoj jazyka a jazyková typologie. Cílem kurzu je přiblížit studentům komplexnost systému jazyka i rozdílných způsobů jeho analýzy, seznámit studenty s historickým vývojem jazyka i s existujícími jazykovými rodinami a nastínit problém rozdílnosti osvojování a výuky jazyka. I druhá část kurzu je založena na strukturálně funkčním pojetí gramatiky; jejím obsahem je morfologická charakteristika slovních druhů v angličtině včetně fenoménu ´konverze´. Kurz se dále zabývá gramatickými kategoriemi jmennými, adjektivními, adverbiálními a slovesnými, jejich morfologicko-syntaktickým vyjádřením a sémantikou. Součástí popisu gramatického systému jsou syntaktické funkce slovních druhů, tj. jejich strukturální začlenění do nominální, adjektivní, adverbiální, verbální fráze, které studentům pomohou přejít postupně k syntaxi anglického jazyka.
Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Aim of the course -
1. The learner acquires understanding of basic linguistic terminology and properties of the universals and specifics of the language system and is able to use and interpret them correctly in a given context.
2. The learner applies knowledge of new theoretical concepts in a contextually appropriate manner - abstracts, specifies, analyses more complex discourse structures.
3. The learner develops competence in lesson planning of aspects of the language system.
Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
1. Studující si osvojí základní lingvistickou terminologii a vlastnosti univerzálií a specik jazykového systému a je schopen je správně použít a interpretovat v daných souvislostech.
Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (24.09.2022)
Course completion requirements -
Students present one selected topic in a practical context. The set of topics depends on the content being discussed and the list of topics will be presented to students both orally and in writing in the first week of class.
Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
Studenti prezentují jedno vybrané téma v praktických souvislostech. Soubor témat závisí na probíraném obsahu a s jejich seznamem budou studenti seznámeni jak ústně, tak písemně v prvním týdnu výuky.
Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Literature - Czech
Povinná literatura (vybrané kapitoly):
Crystal D.: How Language Works. Penguin Books, 2007. ISBN-13: 978-1583332917.
Dušková, Libuše: Mluvnice angličtiny na pozadí češtiny. Academia Praha, 2006 (3. vydání). ISBN-80-200-1413-6.
Carter, R. & McCarthy, M.: Cambridge Grammar of English. CUP, 2006. ISBN- 9780521674393, 0521674395.
Doporučená literatura:
Čermák, F.: Jazyk a jazykověda. Karolinum, Praha, 2011 (2. vydání). ISBN - 978-80-246-1946-0.
Erhart, A.: Základy jazykovědy. Praha, SPN, 1990 (2. vydání). ISBN-8004246125.
Černý, J.: Úvod do studia jazyka. Rubico, Olomouc, 1998. ISBN-80-85839-24-5.
O´Grady, W., Dobrovolsky, M.: Contemporary Linguistic Analysis. Copp Clark Pitman Ltd., Toronto, 1992 (2nd edition). ISBN-9780773051973.
Yule, G.: The study of language. CUP, 2014 (5th edition). ISBN-9781107658172.
Biber, Douglas et al.: Grammar of Spoken and Written English. Longman, 1999. ISBN-9780582237254.
Collins, P. & Hollo, C.: English Grammar – An Introduction. New York, 2010 (2nd edition). ISBN-9780230216952.
Greenbaum, S., Quirk R.: A Student´s Grammar of the English Language. Longman, 1991. ISBN- 9780582059719.
Leech, G., Svartvik, J.: A Communicative Grammar of English. CUP, 2003 (3rd edition). ISBN-9780582506336.
Quirk, R. et al.: A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman, 1989. ISBN-9780582517349.
Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Syllabus -
TOPIC 1: Language features and functions
TOPIC 2: Classification of languages
TOPIC 3: Overview of the history of English
TOPIC 4: Grammatical and lexical morphology, elements of morphology, word types, conversions
TOPIC 5: Nouns and pronouns and their grammatical categories, adjectives and adverbs
TOPIC 6: English verb, verb conjugation and its structure
Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
TÉMA 1: Vlastnosti a funkce jazyka
TÉMA 2: Klasifikace jazyků
TÉMA 3: Přehled historie angličtiny
TÉMA 4: Gramatická a lexikální morfologie, prvky morfologie, slovní druhy, konverze
TÉMA 5: Podstatná jména a zájmena a jejich gramatické kategorie, přídavná jména a příslovce
TÉMA 6: Anglické sloveso, slovesná vazba a její struktura
Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
Learning outcomes -
1. The learner compares relevant aspects of the Czech and English language systems.
2. The learner describes the language system and explains the difference between the different language plans and their basic elements.
3. The learner interprets linguistic material in terms of basic language units.
4. The learner identifies word classes in context.
5. The learner demonstrates analysis of morphological categories in practical examples.
6. The learner identifies the root word and individual affixes and interprets their meaning.
7. The learner relates events in the historical development of English to their current manifestations in modern English.
Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
1. Studující porovnává relevantní aspekty českého a anglického jazykového systému.
2. Studující popíše jazykový systém a vysvětlí rozdíl mezi jednotlivými jazykovými plány a jejich základními elementy.
3. Studující interpretuje jazykový materiál z hlediska základních jazykových jednotek.
4. Studující identifikuje slovní druhy v kontextu.
5. Studující demonstruje analýzu morfologických kategorií u praktických příkladů.
6. Studující identifikuje kořen slova a jednotlivé afixy a interpretuje jejich význam.
7. Studující přiřadí události historického vývoje angličtiny k jejich současným projevům v moderní angličtině.
8. Studující popíše rozdíl mezi genealogickou a typologickou klasifikací jazyků.
Last update: Lancová Klára, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
Entry requirements -
Successful passing of the test from the English language organized and held by the Department of the English language and literature.
Last update: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)
Úspěšné absolvování vstupního jazykového testu z anglického jazyka na konci 2. ročníku, který organizuje a zadává Katedra anglického jazyka a literatury.
Last update: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (13.09.2021)