SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
English Literature until the End of of the 19th Century - OPBA4A031A
Title: Anglická literatura do konce 19. století
Guaranteed by: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 125 / 122 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D.
PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Teacher(s): Bernadette Higgins, M.A.
PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Pre-requisite : OPBA4A022A
Is pre-requisite for: OPBA4A043A, OPBA4A053B, OPBA4A046A, OPBA4A055B, OPBA4A054B
Annotation -
The aim of the course is to introduce the students to the representative works of British Romanticism and Victorian period and the social, historical and cultural context of the period. The choice of literary works reflects their importance for the period and also the richness and variety of themes and approaches. Topics: 1. Preromanticism and Romanticism 2. Romantic Poetry 3. Romantic Fiction 5. Victorian era 6. Victorian fiction 7. Victorian poetry 8. Literature of the turn of the century
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course
  1. Základní porozumění období:
  • Studující získají strukturovaný přehled o vývoji britské literatury v 19. století, včetně vhledu do významu, vývoje a pozdějšího vlivu klíčových myšlenkových směrů jako preromantismus a romantismus, a o zásadních společenských, filosofických a kulturních aspektech vlivu viktoriánské éry.
  • Analýza literárních děl:
  • Studující se naučí analyzovat vybraná literární díla z období 19. století (jak v poezii, tak v próze) a identifikovat charakteristické rysy stylu, témata a techniky jednotlivých autorek a autorů.
  • Kontextualizace ve vztahu k historickým a kulturním vlivům:
  • Studující budou schopni*y zkoumat a diskutovat o tom, jak historické události a společensko-kulturní kontext ovlivnily literární směry a vývoj v 19. století.
  • Porozumění literárním trendům:
  • Studující budou schopni*y identifikovat a vysvětlit klíčové literární trendy a jejich vývoj v průběhu 19. století, včetně významných děl. 
  • Kurz vyžaduje aktivní účast studujících na diskusích, což podpoří rozvoj jejich schopností formulovat a argumentovat vlastní názory o literárních textech a jejich kontextech.
  • Porovnání literárních období:
  • Studující se naučí porovnávat a kontrastovat literární tradice různých období (např. romantismus vs. viktoriánství) a analyzovat, jak se tyto tradice projevily v literárních dílech.
  • Příprava na vlastní výzkum:
  • Studující budou mít možnost navrhnout a prezentovat vlastní náhled na konkrétní aspekty anglické literatury 19. století, což podpoří jejich kritické myšlení a analytické dovednosti.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Descriptors -

Self study: 8 h

Work with class materials: 40 h

Seminar work: 5 h

Preparation for the credit test: 10 h

Preparation for the exam: 25 h

Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements -
  • The course is reading-based – preparation for and participation in weekly seminars are necessary; regular attendance (2 absences in total allowed). (The reading materials are to be found in Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8078, password: Austen) 
  • Credit test – min. score: 60 % for passing, max: 1 re-sitting (2 possible sittings in total). 

Failing to pass the credit test disqualifies the student from taking the rest of subject.

  • Written exam – min. score: 70% for passing, max: 2 re-sittings (3 possible sittings in total, language and stylistic skills are part of the overall assessment)
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature -

BURGESS, Anthony. English Literature: a Survey for Students. New ed. London: Longman, 1974. ISBN 0-582-55224-9.

COOTE, Stephen. The Penguin Short History of English Literature. London: Penguin, 1993. Penguin literary criticism. ISBN 0-14-012531-0.

FORD, Boris. (ed.): The New Pelican Guide to English Literature 1-5. Revised edition. London: Penguin, 1990.

GUY, Josephine M. a Ian SMALL. The Routledge concise history of nineteenth century literature. London: Routledge, 2011. Routledge concise histories of literature series. ISBN 9780415487108.

OUSBY, Ian. The Cambridge Guide to Literature in English. Cambridge: Cambridge University Press, c1993. ISBN 0-521-44086-6.

ROGERS, Pat. The Oxford Illustrated History of English Literature. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0-19-282728-6.

SANDERS, Andrew. The Short Oxford History of English Literature. Third edition. Oxford: Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-926338-8.

STŘÍBRNÝ, Zdeněk: Dějiny anglické literatury I-II. Praha: Academia, 1987. ISBN 21-030-87.

+ primary literature (novels and extracts) specified in the syllabus in Moodle

Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Requirements to the exam -
  • The course is reading-based – preparation for and participation in weekly seminars are necessary; regular attendance (2 absences in total allowed). (The reading materials are to be found in Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8078, password: Austen) 
  • Credit test – min. score: 60 % for passing, max: 1 re-sitting (2 possible sittings in total). 

Failing to pass the credit test disqualifies the student from taking the rest of subject.

  • Written exam – min. score: 70% for passing, max: 2 re-sittings (3 possible sittings in total, language and stylistic skills are part of the overall assessment)
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus -

1. Preromaticism and Romanticism – philosophical, socio-cultural and historical context
2. Romantic poetry 1st and 2nd generation of Romantic Poets 
3. Romantic fiction 
5. Victorian era - philosophical, socio-cultural and historical context 
6. Victorian fiction 
7. Victorian poetry
8. Literature of the turn of the century

Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech

1.    Znalosti o literárním vývoji:

    • Studující budou schopni*y vysvětlit chronologický vývoj britské literatury 19. století a identifikovat klíčové literární směry, včetně preromantismu, romantismu a tzv. viktoriánství.

    2.    Analytické dovednosti:

      • Studující prokáží schopnost analyzovat a interpretovat vybraná literární díla v rámci různých kontextů, včetně jejich stylistických, tematických a historických aspektů.

      3.    Porozumění kulturním a historickým kontextům:

        • Studující budou schopny*i vztáhnout literární díla k jejich filozofickým, společensko-kulturním a historickým kontextům a diskutovat o tom, jak tyto faktory ovlivnily literární formy a obsah.

        4.    Znalost významných autorek a autorů a děl:

          • Studující budou schopni identifikovat a popsat klíčové autorky a autory a díla britské literatury 19. století, včetně např. 1. a 2. generace romantických básníků a významných viktoriánských autorů.

          5.    Kritické myšlení a diskuse:

            • Studující se zapojí do skupinových diskuzí a budou schopny*i formulovat a argumentovat vlastní názory na literární texty a jejich význam v historickém kontextu.

            6.    Interdisciplinární přístup:

              • Studující budou schopni*y prozkoumat, jak literární vývoj 19. století souvisí s jinými oblastmi, jako jsou filozofie, sociologie a umění, a jak tyto oblasti vzájemně ovlivnily jedna druhou.

              7.    Příprava na výzkumnou činnost:

                • Studující budou mít příležitost vypracovat drobné výzkumné projekty zkoumající konkrétní témata spojená s anglickou literaturou 19. století, což podpoří jejich dovednosti v oblasti výzkumu a analytického, kritického a kreativního myšlení.
                Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
                 
                Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html