The aim of the course is to introduce the students to the representative works of British Romanticism and Victorian period and the social, historical and cultural context of the period. The choice of literary works reflects their importance for the period and also the richness and variety of themes and approaches.
Topics:
1. Preromanticism and Romanticism
2. Romantic Poetry
3. Romantic Fiction
5. Victorian era
6. Victorian fiction
7. Victorian poetry
8. Literature of the turn of the century
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cílem kurzu je podat stručný přehled anglické literatury 19. století za předpokladu aktivní účasti studentů na tomto procesu. Literatura tohoto období je představena jak skrze analýzu jednotlivých děl a popis chronologického vývoje, tak i společensko-kulturních a historických vlivů, které se na něm podílely.
Témata:
1. Preromantismus a Romantismus – filozofický, společensko-kulturní a historický kontext
2. Poezie romantického období – 1. a 2. generace romantických básníků
3. Próza v období romantismu
5. Viktoriánské období – filosofický, společensko-kulturní a historický kontext
6. Viktoriánská próza
7. Viktoriánská poezie
8. Literatura na přelomu 19. a 20. století
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course
Základní porozumění období:
Studující získají strukturovaný přehled o vývoji britské literatury v 19. století, včetně vhledu do významu, vývoje a pozdějšího vlivu klíčových myšlenkových směrů jako preromantismus a romantismus, a o zásadních společenských, filosofických a kulturních aspektech vlivu viktoriánské éry.
Analýza literárních děl:
Studující se naučí analyzovat vybraná literární díla z období 19. století (jak v poezii, tak v próze) a identifikovat charakteristické rysy stylu, témata a techniky jednotlivých autorek a autorů.
Kontextualizace ve vztahu k historickým a kulturním vlivům:
Studující budou schopni*y zkoumat a diskutovat o tom, jak historické události a společensko-kulturní kontext ovlivnily literární směry a vývoj v 19. století.
Porozumění literárním trendům:
Studující budou schopni*y identifikovat a vysvětlit klíčové literární trendy a jejich vývoj v průběhu 19. století, včetně významných děl.
Kurz vyžaduje aktivní účast studujících na diskusích, což podpoří rozvoj jejich schopností formulovat a argumentovat vlastní názory o literárních textech a jejich kontextech.
Porovnání literárních období:
Studující se naučí porovnávat a kontrastovat literární tradice různých období (např. romantismus vs. viktoriánství) a analyzovat, jak se tyto tradice projevily v literárních dílech.
Příprava na vlastní výzkum:
Studující budou mít možnost navrhnout a prezentovat vlastní náhled na konkrétní aspekty anglické literatury 19. století, což podpoří jejich kritické myšlení a analytické dovednosti.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Descriptors -
Self study: 8 h
Work with class materials: 40 h
Seminar work: 5 h
Preparation for the credit test: 10 h
Preparation for the exam: 25 h
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Samostudium literatury: 8 hodin
Práce se studijními materiály: 40 hodin
Seminární práce: 5 hodin
Příprava na zápočet: 10 hodin
Příprava na zkoušku: 25 hodin
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements -
The course is reading-based – preparation for and participation in weekly seminars are necessary; regular attendance (2 absences in total allowed). (The reading materials are to be found in Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8078, password: Austen)
Credit test – min. score: 60 % for passing, max: 1 re-sitting (2 possible sittings in total).
Failing to pass the credit test disqualifies the student from taking the rest of subject.
Written exam – min. score: 70% for passing, max: 2 re-sittings (3 possible sittings in total, language and stylistic skills are part of the overall assessment)
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
·Splnění zápočtového testu (min. 60 %, test má jeden řádný a jeden opravný termín): nesplnění požadavků studujícímu znemožní plnit další požadavky na splnění předmětu, tedy zkoušky
·Úspěšné složení písemné zkoušky (min. 70 %, do výsledného počtu bodů je započítána i jazyková a formulační úroveň projevu), zkouška má jeden řádný a dva opravné termíny
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literature -
BURGESS, Anthony. English Literature: a Survey for Students. New ed. London: Longman, 1974. ISBN 0-582-55224-9.
COOTE, Stephen. The Penguin Short History of English Literature. London: Penguin, 1993. Penguin literary criticism. ISBN 0-14-012531-0.
FORD, Boris. (ed.): The New Pelican Guide to English Literature 1-5. Revised edition. London: Penguin, 1990.
GUY, Josephine M. a Ian SMALL. The Routledge concise history of nineteenth century literature. London: Routledge, 2011. Routledge concise histories of literature series. ISBN 9780415487108.
OUSBY, Ian. The Cambridge Guide to Literature in English. Cambridge: Cambridge University Press, c1993. ISBN 0-521-44086-6.
ROGERS, Pat. The Oxford Illustrated History of English Literature. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0-19-282728-6.
SANDERS, Andrew. The Short Oxford History of English Literature. Third edition. Oxford: Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-926338-8.
STŘÍBRNÝ, Zdeněk: Dějiny anglické literatury I-II. Praha: Academia, 1987. ISBN 21-030-87.
+ primary literature (novels and extracts) specified in the syllabus in Moodle
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
BURGESS, Anthony. English Literature: a Survey for Students. New ed. London: Longman, 1974. ISBN 0-582-55224-9.
COOTE, Stephen. The Penguin Short History of English Literature. London: Penguin, 1993. Penguin literary criticism. ISBN 0-14-012531-0.
FORD, Boris. (ed.): The New Pelican Guide to English Literature 1-5. Revised edition. London: Penguin, 1990.
GUY, Josephine M. a Ian SMALL. The Routledge concise history of nineteenth century literature. London: Routledge, 2011. Routledge concise histories of literature series. ISBN 9780415487108.
OUSBY, Ian. The Cambridge Guide to Literature in English. Cambridge: Cambridge University Press, c1993. ISBN 0-521-44086-6.
ROGERS, Pat. The Oxford Illustrated History of English Literature. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0-19-282728-6.
SANDERS, Andrew. The Short Oxford History of English Literature. Third edition. Oxford: Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-926338-8.
STŘÍBRNÝ, Zdeněk: Dějiny anglické literatury I-II. Praha: Academia, 1987. ISBN 21-030-87.
+ díla a úryvky primární literatury specifikované v sylabu v Moodlu
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Requirements to the exam -
The course is reading-based – preparation for and participation in weekly seminars are necessary; regular attendance (2 absences in total allowed). (The reading materials are to be found in Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8078, password: Austen)
Credit test – min. score: 60 % for passing, max: 1 re-sitting (2 possible sittings in total).
Failing to pass the credit test disqualifies the student from taking the rest of subject.
Written exam – min. score: 70% for passing, max: 2 re-sittings (3 possible sittings in total, language and stylistic skills are part of the overall assessment)
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
·Splnění zápočtového testu (min. 60 %, test má jeden řádný a jeden opravný termín): nenaplnění požadavků studujícímu znemožní plnit další požadavky na splnění předmětu, tedy zkoušky
·Úspěšné složení písemné zkoušky (min. 70 %, do výsledného počtu bodů je započítána i jazyková a formulační úroveň projevu), zkouška má jeden řádný a dva opravné termíny.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Syllabus -
1. Preromaticism and Romanticism – philosophical, socio-cultural and historical context 2. Romantic poetry 1st and 2nd generation of Romantic Poets 3. Romantic fiction 5. Victorian era - philosophical, socio-cultural and historical context 6. Victorian fiction 7. Victorian poetry 8. Literature of the turn of the century
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
1. Preromatismus a romantismus – filozofický, společensko-kulturní a historický kontext 2. Poezie romantického období – 1. a 2. generace romantických básníků 3. Próza v období romantismu 5. Viktoriánské období – filosofický, společensko-kulturní a historický kontext 6. Viktoriánská próza 7. Viktoriánská poezie 8. Literatura na přelomu 19. a 20. století
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech
1. Znalosti o literárním vývoji:
Studující budou schopni*y vysvětlit chronologický vývoj britské literatury 19. století a identifikovat klíčové literární směry, včetně preromantismu, romantismu a tzv. viktoriánství.
2. Analytické dovednosti:
Studující prokáží schopnost analyzovat a interpretovat vybraná literární díla v rámci různých kontextů, včetně jejich stylistických, tematických a historických aspektů.
3. Porozumění kulturním a historickým kontextům:
Studující budou schopny*i vztáhnout literární díla k jejich filozofickým, společensko-kulturním a historickým kontextům a diskutovat o tom, jak tyto faktory ovlivnily literární formy a obsah.
4. Znalost významných autorek a autorů a děl:
Studující budou schopni identifikovat a popsat klíčové autorky a autory a díla britské literatury 19. století, včetně např. 1. a 2. generace romantických básníků a významných viktoriánských autorů.
5. Kritické myšlení a diskuse:
Studující se zapojí do skupinových diskuzí a budou schopny*i formulovat a argumentovat vlastní názory na literární texty a jejich význam v historickém kontextu.
6. Interdisciplinární přístup:
Studující budou schopni*y prozkoumat, jak literární vývoj 19. století souvisí s jinými oblastmi, jako jsou filozofie, sociologie a umění, a jak tyto oblasti vzájemně ovlivnily jedna druhou.
7. Příprava na výzkumnou činnost:
Studující budou mít příležitost vypracovat drobné výzkumné projekty zkoumající konkrétní témata spojená s anglickou literaturou 19. století, což podpoří jejich dovednosti v oblasti výzkumu a analytického, kritického a kreativního myšlení.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)