SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
English and American Literature from the 20th Century to the Present - OPBA4A043A
Title: Anglická a americká literatura od 20. století do současnosti
Guaranteed by: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/3, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 120 / 120 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D.
PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D.
Pre-requisite : OPBA4A023A, OPBA4A031A, OPBA4A032A
Is pre-requisite for: OPBA4A056A
Annotation -
This subject presents 2 significant anglophone literatures as a part of one developmental trajectory from the beginning of the twentieth century until today. The emphasis will be put not only on the individual tendencies and aspects, but also on drawing analogies between English and American literature.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Aim of the course
  • Základní porozumění období:
  • Studující získají strukturovaný přehled o vývoji dvou zásadních anglofonních literatur od počátku 20.století po současnost, včetně vhledu do významu, vývoje a pozdějšího vlivu klíčových myšlenkových směrů jako modernismus a post-modernismus, a o zásadních společenských, filosofických a kulturních aspektech vlivu daného období
  • Analýza literárních děl:
  • Studující se naučí analyzovat vybraná literární díla z období 20. století (jak v poezii, tak v próze a dramatu) a identifikovat charakteristické rysy stylu, témata a techniky jednotlivých autorek a autorů. 
  • Kontextualizace ve vztahu k historickým a kulturním vlivům:
  • Studující budou schopni*y zkoumat a diskutovat o tom, jak historické události a společensko-kulturní kontext ovlivnily literární směry a vývoj v 20 a 21. století.
  • Porozumění literárním trendům:
  • Studující budou schopni*y identifikovat a vysvětlit klíčové literární trendy a jejich vývoj v průběhu 20. století, včetně významných děl. 
  • Kurz vyžaduje aktivní účast studujících na diskusích, což podpoří rozvoj jejich schopností formulovat a argumentovat vlastní názory o literárních textech a jejich kontextech.
  • Porovnání literárních období: Studující se naučí porovnávat a kontrastovat literární tradice různých období (např. modernismus vs. postmodernismus) a analyzovat, jak se tyto tradice projevily v literárních dílech.
  • Příprava na vlastní výzkum: Studující budou mít možnost navrhnout a prezentovat vlastní náhled na konkrétní aspekty anglické literatury 20. a 21. století, což podpoří jejich kritické myšlení a analytické dovednosti.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Descriptors - Czech

Samostudium literatury 10 hodin

Práce se studijními materiály 35 hodin

Seminární práce 5 hodin

Příprava na zápočet 7 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin

Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Course completion requirements -
  • The course is reading-based – preparation for and active participation in weekly seminars are necessary; regular attendance (3 absences in total allowed). 
  • Preparation for individual seminars, completing individual tasks, active participation in the lessons/group works
  • Credit test – min. score: 70 % for passing, max: 1 re-sitting (2 possible sittings in total). 
  • Failing to pass the credit test disqualifies the student from the rest of subject.
  • Written exam – min. score: 70% for passing, max: 2 re-sittings (3 possible sittings in total, language and stylistic skills are part of the overall assessment)
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Literature -

Blades, Andrew. 20th Century American Literature (York Notes Companions), New York: Longman, 2011, ISBN-13: 978-1408266649

Bradbury, Malcolm. The Modern American Novel: New Revised Edition, Oxford: Oxford University Press, 1992. ISBN-13: 978-0140170443.

Corcoran, Neil. (ed.) The Cambridge Companion to Twentieth Century English Poetry. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978-0521691321

Dawson, Ashley. The Routledge Concise History of Twentieth-Century British Literature. London and New York: Routledge, 2013. ISBN 978-0415572460.

English, James F. Contemporary British Fiction. Oxford: Blackwell Publishing, 2006. ISBN 1-4051-2001-0.

Hendin, Josephine. A Concise Companion to Postwar American Culture and Literature. New Jersey: Wiley-Blackwell, 2004. ISBN: 978-1-4051-2180-4.

Innes, Christopher. Modern British Drama: The Twentieth Century. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. ISBN 978-0521016759.

Procházka Martin, Quinn Justin, Ulmanová Hana, Roraback Erik. Lectures on American Literature. Praha, 2002. ISBN 9788024619965.

Ruland Richard, Bradbury Malcolm. From Puritanism to Postmodernism, New York: Viking Penguin, 1993. ISBN-13: 978-0140144352.

Wilson, Leigh. Modernism. London: Continuum, 2007. ISBN 978-0826485618.

Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Requirements to the exam -
  • The course is reading-based – preparation for and active participation in weekly seminars are necessary; regular attendance (3 absences in total allowed). 
  • Preparation for individual seminars, completing individual tasks, active participation in the lessons/group works
  • Credit test – min. score: 70 % for passing, max: 1 re-sitting (2 possible sittings in total). 
  • Failing to pass the credit test disqualifies the student from the rest of subject.
  • Written exam – min. score: 70% for passing, max: 2 re-sittings (3 possible sittings in total, language and stylistic skills are part of the overall assessment)
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Learning outcomes

1.    Znalosti o literárním vývoji:

  • Studující budou schopni*y vysvětlit chronologický vývoj britské a americké literatury 20. a 21. století a identifikovat klíčové literární směry, včetně modernismu, postmodernismu a postkoloniálního myšlení.

2.    Analytické dovednosti:

  • Studující prokáží schopnost analyzovat a interpretovat vybraná literární díla v rámci různých kontextů, včetně jejich stylistických, tematických a historických aspektů.

3.    Porozumění kulturním a historickým kontextům:

  • Studující budou schopny*i vztáhnout literární díla k jejich filozofickým, společensko-kulturním a historickým kontextům a diskutovat o tom, jak tyto faktory ovlivnily literární formy a obsah.

4.    Znalost významných autorek a autorů a děl:

  • Studující budou schopni identifikovat a popsat klíčové autorky a autory a díla americké a britské literatury 20. a 21. století, včetně např. 1. a 2. generace romantických básníků a významných viktoriánských autorů.

5.    Kritické myšlení a diskuse:

  • Studující se zapojí do skupinových diskuzí a budou schopny*i formulovat a argumentovat vlastní názory na literární texty a jejich význam v historickém kontextu.

6.    Interdisciplinární přístup:

  • Studující budou schopni*y prozkoumat, jak literární vývoj 20. století souvisí s jinými oblastmi, jako jsou filozofie, sociologie a umění, a jak tyto oblasti vzájemně ovlivnily jedna druhou.

7.    Příprava na výzkumnou činnost:

  • Studující budou mít příležitost vypracovat drobné výzkumné projekty zkoumající konkrétní témata spojená s anglickou literaturou 20. století, což podpoří jejich dovednosti v oblasti výzkumu a analytického, kritického a kreativního myšlení.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html