|
|
|
||
Classes are organized as block arrangements with the following content - problems of physical diversity: body scheme, self
concept and psychosocial image of persons with physical impairment, cognitive processing of physical diversity, cognitive
disonance, social evaluation of people with physical impairment, social approach stereotypes, mechanism of disadvantage
minority development and its characteristic, problems of hipokinesia, objective and subjective motor assessment within
ontogenesis, immobility syndrom, problems of central motor impairments, communication aspects of physical impairment,
disadvantage in movement as a question of rights, declarations and legislation of rights for people with physical impairment,
socialization of persons with physical impairment, self-determination of life, life autonomy, self- sufficiency, quality of life of
persons with physical impairment, assistance, new trends of self-sufficiency support, palliative care, hospice care, system of
support of persons with physical impairment including system of education in the CR, ethical aspects of work with people
with physical impairment, bioethical and biopolitical influences, problems of euthanasia, genetic selections and reproduction
of developmental impairments.
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.06.2009)
|
|
||
FIALOVÁ, L. Body image jako součást sebepojetí člověka. 1. vyd. Praha : Karolinum 2001. HÁJKOVÁ, V. Propedeutika somatopedie. In:Speciálněpedagogická čítanka. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2003, s. 102-129. ISBN 80-7290-109-5 HÁJKOVÁ,V. Podpora rozvoje manipulační funkce ruky dětí s poruchou hybnosti.In Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido 2004. ISBN 80-7315-063-8 KÁBELE, F.; KOLLÁROVÁ, E.; KOČÍ, J.; KRACÍK, J. Somatopedie. 1. vyd., Praha:Karolinum, 1993. KOŠČ, L. Psychologie postiženého dítěte a jeho výchova. 1.vyd., Praha:SNP 1982. KRAUS, J.; ŠANDERA, O. Tělesně postižené dítě 2. přeprac. vydání Praha: SNP 1975. NOVOSAD, L.; ŠVINGALOVÁ, D. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filosofie výchovy. 1.vyd., Praha UK: Pedagogická fakulta 2002. VÍTKOVÁ, M. Paradigma somatopedie. 1. vyd. : Masarykova univerzita 1998. TITZL, B. (Ed.) Péče o tělesně postižené dítě. 1. vyd. Praha: ÚKVČ, 1985, 180 s. ISBN 59-060-84. TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti. Dopl. a rozš. vyd. Praha: UK-PedF, 2000, 248 s. ISBN 80-86039-90-0. Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.06.2009)
|