SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Multiple Handicap I - OBPS18015
Title: Sppg znevýhodněného člověka s KP I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, colloquium [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OBSP18115
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Pre-requisite : OBPS18011, OBPS18012, OBPS18099
Interchangeability : OBPS18115, OBPS18910
Is co-requisite for: OBPS18260
Is pre-requisite for: OBPS18513, OBPS18602, OBPS18025
Is interchangeable with: OBPS18910, OBPS18115
Annotation -
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.06.2009)
Integrity of a person, and combined disability, multiple impairments, accessory impairment, symptomatic impairment. Terminology, model of perception of persons with multiple disabilities. Institutional and educational conduct, social support. Changes in cognitive and emotional development of individuals with multiple disabilities. Special education diagnosis of people with multiple disabilities, followed by a creation of individual educational plans. Possibilities of communication of combined handicapped individual. Influence of multiple disabilities to quality of life of an individual and his/her family. Role of special educator, family, and other professionals at team work. Program of Guided Reflection is a part of classes.
Literature - Czech
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.06.2009)

JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí a tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická východiska. Praha : TRITON, 2001. ISBN: 80-7584-192-7.

JELÍNKOVÁ, M. Aktivity volného času pro osoby s těžkým a kombinovaným postižením. Praha : Modrý klíč, 1997. ISBN 80-902494-0-X.

LUDÍKOVÁ, L Vzdělávání hluchoslepých 1. Praha : Scientia, 2000. ISBN 80-7183-225-1.

LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých 3. Praha : Sciencia, 2001. ISBN 80-7183-256-1.

VÍTKOVÁ, M. Těžké postižení dětí / žáků jako trvalé pohrožení života. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004, s. 325-332. ISBN 80-7315-071-9

VÍTKOVÁ, M. Edukace žáků s těžkým postižením a s více vadami. In In VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2004. 2. vydání, s. 152-174. ISBN 80-86633-22-5.

VÍTKOVÁ, M. Edukace jedinců s více vadami - jedna ze specializací následného magisterského studia speciální pedagogiky. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1. vydání. Brno: Paido, 1999, s. 9-12

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html