Definition of basic concepts relating to institutional and protective education.
Classification of behavioural disorders from the special education point of view.
Multifactorial approach of behavioural disorders. Current status of institutional and protective education in the CR and other
selected European countries. Provisions for execution of institutional and protective education in the CR (diagnostic
institutions, children´s homes with a school, educational institutions, children´s homes, institutions for foreigners´ children)
Educational-therapeutical approaches towards drug-addicts and drug-habit-forming persons. Bio-psycho-social-spiritual
model of dependence behaviour. System of outpatient and residential care of drug-habit-forming persons. Harm
Reducation. Self helping organizations acting in the CR. Current drug scene in the CR. Program of guided reflection in
special education is a part of these classes.
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.06.2009)
Vymezení základních pojmů vztahujících se k ústavní a ochranné výchově.
Klasifikace poruch chování z hlediska speciálně pedagogického.
Multifaktoriální pojetí poruch chování. Současný stav ústavní a ochranné výchovy v ČR a ve vybraných zemích EU.
Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy v ČR (diagnostické ústavy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy,
dětské domovy, zařízení pro děti cizince).
Výchovně-terapeutické přístupy k osobám závislým na náykových látkách.
Bio-psycho-sociální-spirituální model závislostního chování.
Systém ambulantní a rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách.
Harm Reduction. Svépomocné organizace působící v ČR.
Současná drogová scéna v ČR.
Součástí výuky předmětu je Program řízené reflexe pro speciální pedagogy