|
|
|
||
Předmět se zaměřuje na základní syntaktické pojmy a struktury. Po obecném úvodu do studia syntaxe (vymezení věty jako
základní jednotky této roviny, vztahy predikace, komplementace, modifikace) se pozornost věnuje popisu věty jednoduché z hlediska korespondence mezi větným typem a jeho diskursní funkcí, konstitutivních a fakultativních větných členů a jejich sémantických rolí (valenční a intenční větné vzorce), realizace větných členů (zejména neverbální přísudek ve srovnání s češtinou). V oblasti popisu souvětí je důraz kladen na vztahy mezi větami v souvětí (parataxe a hypotaxe) a typologii vedlejších vět. Problematika anglické syntaxe je prezentována ve srovnání s syntaxí češtiny.Zatímco v přednášce jsou studenti seznamování s teoretickými základy probíraných syntaktických jevů s přihlédnutím k rozdílům v pohledu na příslušný jev v anglických a českých gramatikách, semináře slouží k prohloubení a procvičení znalostí v dané oblasti a poskytují studentům prostor k samostatné práci (průběžně je studentům doporučována sekundární literatura k jednotlivým tématům). Během celého semestru shromažďují studenti materiál k závěrečné seminární práci - samostatnému rozboru a popisu vět a souvětí.Předmět je ukončen souhrnnou zkouškou, která kromě syntaxe zahrnuje také učivo probrané v morfologii I a morfologii II. Zkouška má písemnou část (praktický test z morfologie a syntaxe) a ústní část (otázky z obou oblastí anglické gramatiky). Všechny požadavky pro zápočet je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student předmět zapsal. Last update: Freitas Lopesová Zuzana, Mgr. (13.01.2016)
|
|
||
Základní literatura:
Dušková, L. a kol., 2006 (1988), Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny, část II, Syntax, Praha: Karolinum. Dušková, L., 1995, Syntax současné angličtiny, sbírka textů a příkladů k syntaktickému rozboru, Praha: Karolinum. Quirk, R. a S. Greenbaum, 1985, A Student's Grammar of the English Language, Chapters 8-18, London: Longman. Doporučená literatura: Allerton, D. J., 1982, Valency and the English Verb, London: Academic Press. Dušková, L., 1999, Studies in the English Language - Part II., Praha: Karolinum. Huddleston, R. a G. K. Pullum, 2002, The Cambridge Grammar of the English Language, Cambridge University Press. Quirk, R. a S. Greenbaum, G. Leech, J. Svartvik, 1985, A Comprehensive Grammar of the English Language, London: Longman.Last update: UAAMALAM (24.04.2009)
|
|
||
Témata přednášek a seminářů: 1. Úvod do syntaxe (věta a fráze, vztahy predikace, komplementace, modifikace). Intenční větné typy: věty oznamovací a tázací (vztah větného typu a funkce) 2. Intenční větné typy: věty rozkazovací a přací 3. Slovesná valence, větné vzorce v angličtině 4. Anglické protějšky českých vět jednočlenných slovesných, neslovesné věty v angličtině a v češtině 5. Větné členy a jejich sémantické role: podmět. Shoda podmětu s přísudkem. 6. Syntax a sémantika předmětových doplnění (předmět přímý, nepřímý, předložkový). 7. Příslovečné určení: adjunkty, disjunkty a konjunkty 8. Rozvíjející větné členy (přívlastek, přístavek, doplněk) 9. Souvětí souřadné a podřadné. Klasifikace vedlejších vět 10. Vedlejší věty obsahové: věty oznamovací 11. Vedlejší věty obsahové: věty tázací a rozkazovací 12. Vedlejší věty vztažné (substantivní a adjektivní) Vedlejší věty příslovečné Last update: UAAMALAM (24.04.2009)
|