PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dílna – Užitá tvorba 2 - OPBW1V149B
Anglický název: Workshop - Applied Arts 2
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW1V114A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (29.11.2021)
Pokračovací seminář v oboru vizuální komunikace. Základy práce s elektronickým obrazem. Vznik a historické proměny oboru vizuální komunikace s přihlédnutím ke specifice elektronického obrazu. Seminář uvádí do problematiky tvorby elektronického obrazu, osvětluje principy digitální animace. Studenti si absolvováním kurzu osvojí základní dovednosti pro aplikaci multimediálních prostředků a technik. Prostřednictvím teoretických přednášek, výtvarných etud a experimentací získají představu o možnostech tvořivého užití nástrojů oboru soudobé vizuální komunikace v rámci pedagogického procesu. K tvorbě studenti využívají software Adobe Creative Cloud, dostupných freewarový programů i tradičních výtvarných technik a postupů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (09.08.2021)

Porozumět souvislostem role digitálního umění ve vývoji evropské kultury, vzdělanosti a umění. Práce na cyklu výtvarných cvičení. Nahlédnout fáze tvůrčího procesu a jeho dynamiky, nastolit otázky motivace k tvorbě, reflektovat kognitivní a expresivní hlediska tvorby. Nahlédnout a reflektovat pedagogické aspekty vlastního tvůrčího procesu. Pokusit se transformovat jedinečnou zkušenost do pedagogického výstupu.

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (09.08.2021)

Základní studijní literatura:
BOURRIAUD, N.: Postprodukce. Tranzit, 2004.
DVOŘÁKOVÁ, CZ, T. Jak vznikl film. Praha: Argo. 2017.
DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. 1. Praha: Akademie múzických umění, 2004.
NEDĚLA, J. (ed.). Animace ilustrace. Olomouc: Pastiche Filmz, 2010.
POŠ, J. Výtvarníci animovaného filmu. Praha: Odeon, 1990.
ŠVANKMAJER, J. Jan Švankmajer. Praha: Arbor vitae. 2012.

Literatura doporučená:
BERNS, J. Daumenkino: The Flip Book Show. Düsseldorf: Snoeck Verlagsgesellschaft mbH, 2005.
BORDWELL, D. THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. 1. Praha: Lidové noviny, 2007.
DVOŘÁK, T. (ed.) Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: VVP AVU, 2010.
HASHIMOTO, Alan. Velká kniha digitální grafiky a designu. Brno: Computer Press, 2008.
FURNISS, Maureen. The animation Bible: A Guide to Everythig – from Flipbooks to Flash. 1. London: Laurence King, 2008.
FLUSSER, V. Do universa technických obrazů. Praha: OSVU, 2001.
KAČOR, M. Zlatý věk české loutkové animace. Praha: Animation People; Mladá fronta, 2012.
MANOVICH, L. Principy nových médií [online]. 2002: Dostupné z: http://www2.iim.cz/wiki/images/5/52/Manovich2-02i.pdf.
MEYER, C. MEYER, T. Adobe After Effects CS4: Výukový průvodce tvorbou videoefektů a animací. Brno: Computer Press, 2012.
NFGMAN. Character design for Mobile Device. Rotovision 2006.
POKORNÝ, M. (ed.). Filmy bez kina / Movies Without Cinema. Brno: Dům umění města Brna. 2003.
POSPISZYL, T. Asociativní dějepis umění. Poválečné umění napříč generacemi a médii (koláž, intermediální a konceptuální umění, performance a film). Praha: Tranzit, 2014.
SURMANOVÁ, Kateřina (ed.). Ostrovy animace. Olomouc: Pastiche Filmz, 2010.
SHANKEN, E. A. Art and Electronic Media (Themes & Movements). Phaidon Press, 2009.
ŠVANKMAJEROVÁ, E. Švankmajer, J. Anima, animus, animace. Praha: Slovart; Arbor vitae. 1998.
ŠVANKMAJER, J. Transmutace smyslů. Praha: Středoevropská galerie a nakladatelství, 1994.

Časopisy: Anorak, Baoplán, Baseline, Blok, Caves, Deleatur, Emigre, Graphis, Homo Felix, Host, Font, Fukt, Kix, Komfort Mag, Loop, Mincho, Pedal Project, Raketa, Raut, Rojo, Spike, Typo, Vice, Wrap, Živel.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (29.09.2019)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (09.08.2021)

Zápočet.
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na (on-line) seminářích. Povinná účast na (on-line) korekturách. Adekvátní úroveň seminárních prací.
Výslednou prezentaci seminární práce je nutné nahrát do aplikace Moodle.

Odkaz kurzu Užitá tvorba 2 (OPBW1V149B) v aplikaci Moodle:
https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4066
Klíč k zápisu: Tvorba

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (29.11.2021)

Odkaz kurzu Užitá tvorba 2 (OPBW1V149B) v aplikaci Moodle:
https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4066
Klíč k zápisu: Tvorba 

Pokračovací seminář v oboru vizuální komunikace. Základy práce s elektronickým obrazem. Vznik a historické proměny oboru vizuální komunikace s přihlédnutím ke specifice elektronického obrazu.

Seminární práce
Praktická práce

Krátká animovaná sekvence.
Téma: Dialog
Doba trvání: +- 30 sekund.
Výstupní formát: MP4
Rozměr a nastavení: 1920 × 1080 obrazových bodů, poměr stran 16:9, Square Pixels (1,0)

Navrhněte krátkou animovanou sekvenci na dané téma. Vytvořte storyboard a na jeho základě animaci realizujte.

  • Základní rešerše: témata vztahující se k animaci, návštěva NaFilM, Muzea Karla Zemana.
  • Koncepce řešení úkolu ve formě skic. Volba vizuálního stylu projektu bude přizpůsobena charakteru a specifice výrazových prostředků zvolené realizační technologie.
  • Tvorba obrázkového scénáře (storyboardu).
  • Realizace úkolu v podobě určeného výstupního formátu.

Témata přednášek předmětu
01. Zadání semestrálních prací.
02. Návštěva NaFilMu: Národního filmového muzea.
03. Animovaný film. 
04. Animovaný film. II.
05. Videoart, experimentální film.

Témata cvičení předmětu
01. Bitmapová animace, program Adobe Photoshop, Freeware animator.
02. Návštěva NaFilMu: Národního filmového muzea.
03. Vektorové a bitmapové animace, program Adobe Animate (Adobe Flash).
04. Adobe After Effects.
05. Dinoráma.
06. Zpětný projektor, animace v realném čase. Cinegraf.
07. Diaprojektor, hra s diarámečky.
08. Zápočtový termín

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. (19.09.2020)

Aktivní účast na (on-line) seminářích. Povinná účast na (on-line) korekturách. Adekvátní úroveň seminárních prací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK