PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Počítač ve vzdělávání - OKNUZ19007
Anglický název: Computer in education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Irena Fialová, CSc.
Neslučitelnost : OKNUZ19207
Záměnnost : OKNUZ19207
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)
Studijní předmět OKNUZ19007 Počítač ve vzdělávání je jako povinně volitelný určen pro studenty a studentky následného magisterského studia učitelství, kteří jsou vybaveni základní počítačovou gramotností minimálně na úrovni úspěšného zvládnutí bakalářského kurzu OKBUZ19022, popř. OKBUZ19023 či OKBUZ19025 nebo absolvovali jinou ekvivalentní výuku. Výuku v dotaci 26 hodin celkem, uzavřenou klasifikovaným zápočtem (0/2 KZ), zajišťuje KITTV PedF UK v Praze.
Cíl předmětu
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

Posláním studijního předmětu Počítač ve vzdělávání je seznámit studenty se základními způsoby využití informačních a komunikačních technologií (ICT) ve vyučování a učení z různých aspektů se zvláštním důrazem na využití internetu, přispět tak k poznání a pochopení vzdělávacího potenciálu ICT a připravit je na efektivní využití informačních technologií pro podporu inovativních metod výuky a učení.

Cílem předmětu je vybavit studenty nejen potřebnými teoretickými znalostmi, ale pomoci jim též rozvinout jejich praktické schopnosti výukového využití ICT. Předmět se zabývá edukačními technologiemi na třech úrovních - 1. přístup k výukovým materiálům, 2. spojení s jinými lidmi prostřednictvím sociálních sítí, 3. vliv technologií na vlastní výukový proces. Kromě toho se zaměřuje na projektovou výuku s využitím ICT a na právní otázky související s možností využití počítače ve výuce.

Absolvent by měl být schopen navrhnout a zhodnotit různé edukační situace využívající technologie, umět aplikovat nejnovější online nástroje a integrovat se do odborně zaměřené komunity lidí majících potenciál mu průběžně pomáhat v odborném i osobním růstu v roli učitele. Tímto způsobem účast v kurzu přispěje k budování osobního vzdělávacího prostředí studentů a k nastartování jejich následného celoživotního vzdělávání.

Literatura
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2011)

BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0, http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/.
ČERNOCHOVÁ,M., KOMRSKA,T., NOVÁK,J. Využití počítače při vyučování. Praha : Portál, 1998.
FIALOVÁ, I. Web Pages Evaluation. In Proceedings TET 2001. Praha : UK, Editor Sponberg,H., Lustigová, Z., Zelenda,S., s. 274-275, 2001. ISBN 80-238-7132-3.
JARKOVSKÁ, L. Úskalí genderově senzitivního vzdělávání. In : Vztahy, jazyky, těla. Ed. Heczková, L. a kol. Praha : FHS UK v Praze, 2007.
JIROVSKÝ, V. Kybernetická kriminalita. Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2
LUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991.
MAREŠ,J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3.rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál, 2001.
SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha : Portál 1997.
IT právo. Dostupné na www:
Portály zabývající se danou problematikou - především Učitelský spomocník, RVP.cz, Česká škola, eTwinning ad.

Metody výuky -
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

přednáška + seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

·         Aktivní práce v seminářích, průběžné plnění úkolů na požadované úrovni

·         Obhajoba demonstrující pochopení smyslu využití edukačních technologií a prokazující existenci osobního vzdělávacího prostředí s aktuálními výsledky

Sylabus -
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2011)

ÚVOD DO PROBLEMATIKY

ZÁKLADY VYUŽITÍ EDUKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ

Gender a ICT

INOVATIVNÍ METODY VYUŽITÍ EDUKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ

OD ŠKOLY 1.0 KE ŠKOLE 2.0

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK