PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Integrující seminář profesní přípravy - OKMN0N178A
Anglický název: Integrative Training Seminar
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Prerekvizity : OKMN0N175A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (29.01.2024)
Cílem předmětu je integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení a příprava studentů na vstup do učitelské profese v plné šíři sociálních rolí a odpovědností. Z hlediska cílů a obsahu má předmět podpořit završení procesu integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení a integrace teoretické a praktické složky pětiletého studia a v návaznosti na zkušenosti ze souvislé pedagogické praxe a s oporou o práci se studentským pedagogickým portfoliem podpořit přípravu studentů na státní závěrečné zkoušky a rozvoj jejich profesní identity. Studenti mají v předmětu příležitost budovat své profesní sebepojetí, konfrontovat své znalosti, dovednosti a postoje s Kompetenčním rámcem absolventa učitelství, uvědomovat si hodnotové ukotvení profese učitele a plánovat svůj další profesní rozvoj. Předmět dále usiluje o to vybavit studenty znalostmi a dovednostmi usnadňujícími jejich profesní socializaci - etablování v pedagogickém sboru, orientaci v podmínkách školy, její kultuře a formálních postupech, očekávaných pracovních úkolech a povinnostech ve škole, v typických zátěžových situacích, kterým začínající učitelé čelí, včetně efektivních strategií pro jejich zvládání a řešení, dále se dotýká problematiky funkce třídního učitele, komunikace s rodiči a dalšími sociálními partnery školy. Předmět dále zařazuje témata individuálního (domácího vzdělávání) a alternativních vzdělávacích systémů, která studenti v hodnocení dosavadního studia označili jako potřebná a málo akcentovaná.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (29.01.2024)

Cílem předmětu je integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení a příprava studentů na vstup do učitelské profese v plné šíři sociálních rolí a odpovědností. Z hlediska cílů a obsahu má předmět podpořit završení procesu integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení a integrace teoretické a praktické složky pětiletého studia a v návaznosti na zkušenosti ze souvislé pedagogické praxe a s oporou o práci se studentským pedagogickým portfoliem podpořit přípravu studentů na státní závěrečné zkoušky a rozvoj jejich profesní identity. Studenti mají v předmětu příležitost budovat své profesní sebepojetí, konfrontovat své znalosti, dovednosti a postoje s Kompetenčním rámcem absolventa učitelství, uvědomovat si hodnotové ukotvení profese učitele a plánovat svůj další profesní rozvoj.  
Předmět dále usiluje o to vybavit studenty znalostmi a dovednostmi usnadňujícími jejich profesní socializaci - etablování v pedagogickém sboru, orientaci v podmínkách školy, její kultuře a formálních postupech, očekávaných pracovních úkolech a povinnostech ve škole, v typických zátěžových situacích, kterým začínající učitelé čelí, včetně efektivních strategií pro jejich zvládání a řešení, dále se dotýká problematiky funkce třídního učitele, komunikace s rodiči a dalšími sociálními partnery školy. Předmět dále zařazuje témata individuálního (domácího vzdělávání) a alternativních vzdělávacích systémů, která studenti v hodnocení dosavadního studia označili jako potřebná a málo akcentovaná

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (13.03.2024)

přímá výuka: 12 hodin

úkoly v moodle: 38 hodin

samostudium: 80 hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (29.01.2024)

Kompetenční rámec absolventa učitelství: https://www.msmt.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi

Němec, J. a kol. (2022). Teorie a metodika výchovy. Dostupné z: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/2022jaro/tmv/web/index.html

Stará, J. - Wildová, R. - Popelková, Š. (2020). The Teaching Profession from the Perspective of Novice Primary School Teachers - Responsibility and Joy. Pedagogika. 70 (4), 614-639. DOI 10.14712/23362189.2020.1687.

Pavlasová, L. a kol. (2022) Vliv přípravného studia učitelů na rozvoj jejich profesního vidění. Studia paedagogica. 27 (1), 13 - 33.  https://doi.org/10.5817/SP2022-1-1

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (14.02.2024)

1. Aktivní účast na seminářích.

2. Odevzdání tří dílčích úkolů v moodle. (Úkoly budou zcela či částečně vypracovány v rámci semináře) – všechny úkoly je možné vypracovat ve skupině po 3

V případě absence na semináři náhradní úkol:  samostatně zpracovat úkol, který ostatní vypracovali skupinově na semináři.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (29.01.2024)

Kvalita učitele, kompetenční rámec absolventa učitelství

Hodnotové ukotvení profese učitele

Integrace dosavadních obsahů a výsledků profesního učení studenta Učitelství pro 1. st. ZŠ

Profesní identita, sebepojetí -  profesní hodnoty, přesvědčení, vnímání profesní zdatnosti, subjektivní pojetí výuky

Profesní autonomie a odpovědnost

Profesní rozvoj

Učitel jako zaměstnanec a pracovněprávní vztahy se zaměstnavatelem, spolupráce učitele a vedení školy

Odpovědnost za žáky-vymezení a rozsah odpovědnosti v právních dokumentech, vyplývající povinnosti (např. pedagogický dozor) a práva učitelů. Přehled typických rizikových situací, jak jim čelit a jak je zvládat; kazuistiky a judikáty.

Školské právo-Školský zákon, Zákon o pedagogických pracovnících, Vyhláška o základní škole, Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, Vyhláška o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků.   

Jednání s rodiči - základní komunikační kanály a strategie. Pojetí a formy třídních schůzek. Formy spolupráce s rodiči a podpora školy. Řešení případných sporů a uplatňování vlivu.   

Spolupráce v pedagogickém sboru a s externími odborníky - (pedagogicko-psychologická poradna, Česká školní inspekce aj). Organizační struktura školy. Pedagogická rada. Školská rada. Dokumentace třídy.

Sebeřízení učitele-funkce uvádějícího učitele, mentoring, supervize.

Další vzdělávání.

Domácí vzdělávání.

Alternativní školské systémy.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (14.02.2024)

1. Aktivní účast na seminářích.

2. Odevzdání tří dílčích úkolů v moodle. (Úkoly budou zcela či částečně vypracovány v rámci semináře) – všechny úkoly je možné vypracovat ve skupině po 3

V případě absence na semináři náhradní úkol:  samostatně zpracovat úkol, který ostatní vypracovali skupinově na semináři.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (29.01.2024)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5718

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK