PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvodní pedagogický kurz s praxí - OKMN0N104A
Anglický název: Introductory Educational Course with Practice
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (64)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Záměnnost : OPMN0N104A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (25.10.2021)
Předmět je prvním z řady praxí, které student během studia oboru absolvuje. Plní tedy zásadní motivační funkci. Základním obsahem Úvodního pedagogického kurzu je otevření problematiky výchovně vzdělávacího procesu na 1. stupni ZŠ, vstup do učitelské profese a výzkumu, reflexe a sebereflexe při studiu. Studijní podpora MOODLE je dostupná na: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3844
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D. (28.09.2020)


Úvodní pedagogický kurz s praxí plní zásadní motivační funkci na počátku studia, je praktickým úvodem do života školy a edukační reality.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.07.2021)

Praxe - hospitace ve výuce na 1. stupni ZŠ  -  10 hodin

Organizace praxe - 5 hodin

Reflexe praxe a tvorba pedagogického deníku - 30 hodin

Úkoly v Moodle - 10 hodin

Studium literatury - 30  hodin

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.07.2021)

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-262-0043-7.

FENSTERMACHER, G. D. J. F. SOLTIS J. F. Vyučovací styly učitelů.  Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-471-7.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů.  Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5.

PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

 

 

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.07.2021)

Hospitace ve výuce učitelů 1. stupně ZŠ, diskuze, sledování videozáznamu. 

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.07.2021)

Hospitace ve výuce na 1. stupni ZŠ.

Záznamy z hospitací, reflexe výuky.

Skupinová reflexe v rámci seminářů. 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.07.2021)

 

Úkoly studentů:

A) Student/ka hospituje alespoň v 10 hodinách jiných učitelů na 1. stupni ZŠ (minimálně u 3 různých). Školu/y a učitele si po dohodě s vedením škol a učiteli dohaduje sama/sám. Praxe není učitelům honorována. 

B) Vede si záznamy z těchto hodin a písemnou reflexi hospitované výuky formou reflektivního deníku. Tuto dokumentaci odevzdává v Moodle. K reflexím student/ka nedostane podrobnou  zpětnou vazbu, jen bude vyučující zhlédnuta a posouzena jako dostačující či vrácena studijící/mu k doplnění či přepracování. S obsahem pozorovaného a reflektovaného se bude pracovat při setkání. 

c) Student/ka v Moodle dále odevzdává: Esej „Já učitel/Já učitelka (sebereflexe studenta/studentky, tj. zamyšlení nad sebou na začátku studia na Pedagogické fakultě UK). Cílem zpracování eseje je uvažovat o sobě jako učiteli/učitelce, o své motivaci ke studiu, o své dosavadní pedagogické zkušenosti, o svých silných stránkách a osobních výzvách, uvažovat nad učitelskou profesí a nad očekáváními od pedagogické fakulty. Podmínkou pro přijetí eseje je respektování tématu, kultura písemného projevu (pravopis, stylistika) a respektování písemné podoby o rozsahu 1 – 2 strany, velikost písma 12. V eseji je ceněna hloubka uvažování a zdůvodňování a dokládání soudů.

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK