|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (09.02.2022)
|
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: 14 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 50 hodin · seminární práce 30 hodin · plnění průběžných úkolů 26 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Povinná literatura HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2. HORÁKOVÁ, R.Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0. LEJSKA, M.Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7. ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-67-2. Doporučená literatura: HÁDKOVÁ, Kateřina. (2012). Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK. ISBN 978-80-7290-618-5. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.2.díl. Praha: FRPSP, 1998. ISBN 80-7216-075-3. POTMĚŠIL, M.Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9. |
|
||
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Obsahové vymezení: 1. Pojem a vymezení předmětu surdopedie, postavení surdopedie v soustavě věd, metody a cíl surdopedie, společenský význam surdopedie. Význam sluchu a sluchového pozadí. 2. Ucho a sluchová dráha. Patologie sluchového analyzátoru. Výskyt a příčiny sluchových vad. 3. Klasifikace sluchových vad, mezinárodní klasifikace podle WHO. Symptomatologie sluchových vad (hluchota, ohluchlost, nedoslýchavost), terminologie. 4. Diagnóza a diferenciální diagnóza sluchových vad. Pedagogická diagnostika sluchového postižení. Klasické sluchové zkoušky: orientační sluchová zkouška mluvenou řečí a šepotem, ladičkové zkoušky - Weberova, Rinného, Schwabachova. 5. Sluchová zkouška u dítěte: novorozenecký screening sluchových vad (otoakustické emise), reflexní zkoušky, dětská audiometrie tónová, dětská audiometrie slovní. 6. Audiometrie čistými tóny, slovní audiometrie, objektivní metody vyšetřování sluchu - ERA, BERA, CERA, AABR, SEP, tympanometrie. 7. Kompenzační pomůcky - sluchadla, FM systémy, indukční smyčky. 8. Kochleární implantáty. 9. Pomůcky usnadňující běžný život sluchově postiženým. Logopedické pomůcky. Počítačové programy. 10.Důsledky sluchových vad. Prevence sluchových vad. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (02.02.2021)
Předmět bude zakončen písemnou zkouškou. |