PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Čeština jako druhý jazyk - O01303283
Anglický název: Czech as a Second Language
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 1 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Prerekvizity : O01303149
Je neslučitelnost pro: OK0603283
Je záměnnost pro: OK0603283
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)
Čeština jako druhý jazyk navazuje na předchozí předmět Didaktika českého jazyka a vychází také ze znalostí z dalších předmětů, jako např. Obecná didaktika. Předmět je úvodem do oboru češtiny jako druhého jazyka a představuje v omezeném časovém rámci základní pojmy, historii i současný stav oboru. Absolventi se budou orientovat v základní odborné literatuře, učebnicových řadách, Společném evropském referenčním rámci a v popisech jednotlivých jazykových úrovní. Studenti si ověří zvládnutí základních tematických okruhů a pojmů nejen při čtení odborných článků a diskusi nad aktuálními didaktickými problémy, ale také při zpracování didaktické pomůcky. Budou též analyzovat písemné práce žáků cizinců. (Bilingvismus a jeho vliv na rozvoj dítěte. Zásadní význam zvládnutí zvukové stránky jazyka pro "vstup" do cizího jazyka. Společný evropský referenční rámec popisu jazyků a popis jazykových úrovní češtiny. Popis vybraných gramatických problémů češtiny vědomě odhlížející od automatismů rodilého mluvčího. Postupné vytváření komunikační kompetence dítěte v "novém" jazyce. Typologie jazyků. Význam poznání sociokulturního kontextu dítěte cizince v konfrontaci s českým prostředím.)
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Přímá výuka: 1/1, celkem 26 hod.

Příprava na výuku: 52 hod.

Příprava na  zápočet: 24 hod.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Základní povinná literatura:
HÁJKOVÁ, Eva: Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: PedF UK, 2014, ISBN 978-80-7290-809-7.
HRDLIČKA, M.: Čeština - cizí jazyk. Praha: ISV, 2002, ISBN 80-85866-98-6.
HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. ISBN 978-80-704-3867-1.
HRONOVÁ, K.: Čeština jako cizí jazyk.  Praha: Didakta, 1990, ISBN 978-80-254-5194-6.
HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-279-88.

Literatura online:
Společný evropský referenční rámec pro jazyky [online]. Dostupné z

Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR - úrovně A1, A2 [online]. Dostupné z .
 
Doporučená literatura:

ČECHOVÁ, M.; Zimová, L.: Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny. Český jazyk a literatura, 1999-2000, roč. 40, s. 214 - 219.

HÁJKOVÁ, E.: Žák s cizím mateřským jazykem v české škole. In Čeština - jazyk slovanský. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001, ISBN 80-7042-194-0.
Čeština jako cizí jazyk IV. Materiály ze 4. mezinárodního sympozia o češtině jako o cizím jazyku. Praha: UK-FF 2002, ISBN 80-7308-020-6.
Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího (AUČCJ)
Příspěvky v dalších odborných časopisech, např. Didaktické studie, Cizí jazyky, SALi, NČDS aj.
 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)

Požadavky k udělení zápočtu: 

  • aktivní plnění dílčích úkolů podle zadání vedoucí semináře
  • zpracování didaktické pomůcky dle požadavků vedoucí semináře. Forma odevzdání: v elektronické a tištěné podobě. Termín odevzdání: do 30. 4. 2024.

 

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. (26.01.2024)
Název studijního předmětu: Čeština jako druhý jazyk
Typ studijního předmětu: povinný
Forma výuky studijního předmětu: seminář
Forma kontroly předmětu: zápočet

Seznam tematických okruhů pro seminář:
1. Uvedení do oboru (historie výuky češtiny jako cizího/druhého jazyka a češtiny pro cizince, migranti a migrační politika státu).
2. Jazykové a sociokulturní shody a rozdíly (interference mateřského jazyka a jazyka druhého v závislosti na typologii jazyků, bilingvismus, diglosie, sociokulturní kompetence).
3. Výuka cizinců (výukové metody, SERR a popis jazykových úrovní češtiny, učebnicové soubory a jiné pomůcky).
4. Prezentace didaktických pomůcek pro výuku cizinců - žáků / studentů.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK