PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie výzkumu - JKM504
Anglický název: Methodology of Research
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:písemná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 50 / neurčen (50)
Minimální obsazenost: 20
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3151
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Ing. Petr Houdek, Ph.D.
Mgr. Ing. Marek Vranka
Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D.
Vyučující: doc. Ing. Petr Houdek, Ph.D.
Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D.
Mgr. Ing. Marek Vranka
Je prerekvizitou pro: JKM510
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (19.09.2022)
Studentům a studentkám Strategické komunikace je důrazně doporučováno zapsat si kurz v prvním ročníku.
Zároveň je spolu s kurzem potřeba zapsat si i kurz JKM506 Statistika a datová analýza.

Cílem kurzu je objasnit, jaké postavení má metodologie v procesu vědeckého poznání. Především se kurz snaží rozvíjet schopnost studentů produktivně využívat různé metody pro svůj vlastní výzkum. V průběhu kurzu budou představeny základní oblasti výzkumu a nejčastěji používané analytické nástroje. Důraz bude kladen také na zlepšení dovedností nezbytných pro psaní odborného textu a prezentaci výsledků výzkumu.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (19.09.2023)

Výsledné hodnocení je určeno počtem získaných bodů (ze 100): 0-50 % = F, 51-60 % = E, 61-70 % = D, 71-80 % = C, 81-90 % = B, 91 % a více = A.

 

Průběžné testy: 2x 15 b. (v 8. a 12. týdnu výuky, tj. 23. 11. a 21. 12. 2023) = 30 b.

Průběžné části týmového projektu (rešerše do 2. 11. 2023, metody do 14. 12. 2023): 2x 15 b. = 30 b.

Oponentury projektů kolegů: 2x 6b (termín odevzdání: 11. 1. 2024) = 12 b.

Finální projekt (odevzdání do 4. 1. 2024), prezentace výsledků a reakce na oponentury: 28 b. (termíny ve zkouškovém období)

(V průběhu semestru se dle aktuální situace může objevit možnost získat bonusové body.)

Studenti by měli využívat pravidelné konzultace se svým mentorem, přinejmenším před odevzdáním průběžného zpracovávání své semestrální práce. Konzultace mají podobu diskuse nad problémy vyskytnuvšími se během řešení projektu, ne pouhé zaslání rozpracovaných materiálu “ke kontrole”.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (19.09.2022)
Základní
BRYMAN, Alan. Social Research Methods (4th edition), 2012. Oxford: Oxford University Press. nebo BRYMAN, Alan a BELL, Emma. Business Research Methods (4th edition), 2015. Oxford: Oxford University Press.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
JENSEN, Klaus. A handbook of media and communication research: qualitative and quantitative methodologies. New York: Routledge, 2011, xii, 431 s. ISBN 9780415609661.

Rozšiřující
BARBOUR, Rosaline S. Introducing qualitative research: a students's guide to the craft of doing qualitative research. 1st publ. London: Sage Publications, 2008, viii, 319 s. ISBN 9781412934602.
CRESWELL, John W. Qualitative inquiry and research design: choosing among five traditions. Thousand Oaks: SAGE Publications, c1998. ISBN 0-7619-0144-2.
GERRING, John. Social science methodology: A unified framework. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.
LEAVY, Patricia. Oral history. Oxford: Oxford University Press, 2011, viii, 186 s. ISBN 9780199838097.
LINDLOF, Thomas R a Bryan C. TAYLOR. Qualitative communication research methods. 3rd ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE, c2011, xvi, 377 s. ISBN 9781412974738.
MITCHELL, Claudia. Doing visual research. Los Angeles: Sage, 2011, xvi, 216 s. ISBN 9781412945837.
PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 150 s. ISBN 978-80-7367-381-9.
ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to researching with visual materials. 3rd ed. Los Angeles: Sage, 2012, xx, 386 s. ISBN 978-0-85702-888-4.
TEDDLIE, Charles a Abbas TASHAKKORI. Foundations of mixed methods research: integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. Thousand Oaks: Sage Publications, c2009, viii, 387 s. ISBN 9780761930129

 

 
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (19.09.2023)

05. 10. pH: Úvod kurzu, požadavky a hodnocení; Metodologie vs. metoda; Filozofické a gnoseologické kořeny sociálních věd, redukce, verifikace, falzifikace
12. 10. a 19. 10. pH: Empirický výzkum: výzkumný problém a cíl výzkumu; teoretický model a operacionalizace; kauzalita v. korelace; formulace výzkumných otázek a hypotéz
26. 10. pH: Význam rešerše odborné literatury (typy studií: koncepční a teoretický článek, případová studie, dotazníková studie, experimentální studie, systematická rešerše a metaanalýza); reference; scientometrie
02. 11. mV: [odevzdání rešerše] Kvantitativní výzkumné metody I+II. – základní a výběrový soubor, reprezentativita dat, sběr a získání dat (primární, sekundární), pozorování, dotazování (otázky, škály); výběrová zkreslení a reliabilita dat
09. 11. mV: Kvantitativní výzkumné metody III. – laboratorní a terénní experiment; kvazi-experiment; interní a externí validita poznání
16. 11. mV: Základní statistické metodiky pro vyhodnocování kvantitativních dat
23. 11. jR: [1. průběžný test] Kvalitativní výzkumné metody I. – výzkumná otázka v kvalitativním výzkumu, sběr a zdroje kvalitativních dat
30. 11. jR: Kvalitativní výzkumné metody II. – hloubkový rozhovor, focus group, kvalitativní obsahová analýza
07. 12. jR: Kvalitativní výzkumné metody III. – analýza kvalitativních dat (tematická analýza, zakotvená teorie) a mixed-methods research
14. 12. jR: [odevzdání metodiky] Psaní a prezentace vědeckého článku dle APA normy (zaměření na kvalitativní studie), kvalifikační práce, výzkumné zprávy (funkční, pragmatické a formální požadavky); Vědecká a publikační etika; pravidla kritického myšlení a vědecké diskuze
21. 12. mV: [2. průběžný test] Předregistrace, QRPs; APA norma u kvantitativních studií (zejména sekce Výsledky). Závěr kurzu (nejčastější chyby; doporučení).
04. 01. [odevzdání finální práce]

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (19.09.2023)

V průběhu kurzu jsou využívány základní znalosti statistiky, zejména v případě dosavadního neabsolvování žádného kurzu statistiky je tudíž potřeba zapsat si spolu s kurzem i kurz JKM506 Statistika a datová analýza.

Všem, pro které je kurz povinný, bude umožněn zápis. Není potřeba žádat o zápis z čekací listiny e-mailem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK