Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (29.11.2019)
Kurz představuje kognitivně behaviorální přístupy v poradenství zaměřeném na zvládání stresu a prevenci vyhoření u mediků a lékařů. Součástí kurzu je práce s vlastní zkušeností v oblasti zvládání stresu a nácvik základních poradenských dovedností - vedení rozhovoru s klientem, empatické naslouchání a pozorování, formulace problémů a cílů poradenského procesu, vysvětlení možností změny v oblasti chování (behaviorální techniky) a myšlení a postojů (kognitivní restrukturace).
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (10.11.2009)
The course presents cognitive behavioural approaches in counselling on stress management and prevention of burnout in medical students and physicians. Students will present their own experience on stress management and practise basic counselling skills - interview with a client, observation of a client´s behaviour, formulation of problems and goals of the counselling process, explanation of possibilities of a behavioural change (behavioural techniques) and cognitive change (cognitive restructuring).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (28.11.2019)
Cílem předmětu je seznámit studenty s kognitivně behaviorálními přístupy ke zvládání stresu a zhodnocení vlastní zkušenosti se zvládáním stresu.
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (10.11.2009)
The aim of the course is to present cognitive behavioural strategies in stress management and preventioun of burnout and to practise counselling skills while using own experience with stress management.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (01.09.2016)
Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na výuce (min. 80%) - nácvik poradenského rozhovoru, práce s vlastní zkušeností se zvládáním stresu, diskuse, prezentace referátu.
Literatura -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (29.09.2017)
Program antistresové intervence pro studenty vysokých škol. Studentská poradna 3. LF UK http://www.szu.cz/poradna/uspesnystudent/.Praško, J. Jak vybudovat a posílit sebedůvěru. Grada Publishing, 2007.
Gruhl, M., Korbacher, H. Psychická odolnost v každodenním životě. Portál, 2013.
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (15.06.2015)
Poradenská centra pro veřejnost. Národní síť podpory zdraví, o.s. - http://www.nspz.cz.
A. Kallwass: Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Portál, 2007.
Kahn, N.B.: Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Portál, Praha 2001. Křivohlavý, J.: Jak neztratit nadšení. Grada Publishing, 1998. Praško, J., Prašková, H.: Proti stresu krok za krokem. Grada Publishing, 2001. Schneidrová, D.: K současným výzkumným a terapeutickým přístupům ke zkouškové úzkosti. Československá psychologie, 2002, ročník XLVI, číslo 4, s. 369- 376.
Metody výuky -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (29.11.2019)
Seminář - prezentace poznatků, kazuistik. Cvičení - nácvik poradenského rozhovoru, použití sebehodnotících dotazníků a škál, formulace problému a cílů poradenského procesu (práce ve dvojicích a ve skupině).
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (10.11.2009)
Seminar - presentation of knowledge, case studies.
Practice - training a counselling interview, using self-rating questionnaires and scales,formulation of problems and goals of a counselling process (work in pairs and the group).
Sylabus -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (29.11.2019)
Zvládací strategie (sebehodnocení) - stanovení cílů osobního rozvoje při zvládání stresu
Organizace, plánování, efektivní využití času - sebehodnotící dotazníky, diskuse
Stanovení rizikového chování v oblasti životního stylu (výživa, pohybová aktivita, užívání návykových látek)
4. Efektivní studijní styl, techniky pro trénink koncentrace pozornosti a paměti - prezentace studentů
5. Nácvik koncentračních a relaxačních technik
6. Zvládání zkouškového stresu a strachu z hodnocení - skupinová práce s myšlenkami, představami, postoji
7. Prevence vyhoření u studentů a zdravotníků - hodnocení kurzu, zápočet
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (10.11.2009)
1) Research on academic and examination stress, case studies from students counselling practice, self-evaluation using questionnaires, stress management programme on webpages of the 3rd Faculty of Medicine of Charles University.
2) Behavioural strategies in counselling on stress management, self-evaluation using questionnaires, formulating problems, goals and the contract of the counselling process, training counselling interviews.
3) Risk behaviour related to lifestyle, self-evaluating questionnaires, formulating goals of a problem behaviour change, training counselling interviews.
4) Organization, planning, time management, effective learning style, self-evaluating questionnaires, relaxation techniques, group work.
5) Cognitive strategies in management of stress and anxiety, cognitive restructuring (managing dysfunctional thoughts, images, attitudes), group work.
6) Management of social anxiety, assertive communication, communication with an aggressive person, group work.
7) Prevention of burnout in physicians, burnout syndrome (causes, symptoms, consequences), educational programme for physicians.
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (28.11.2019)
Povinně volitelný jednosemestrový kurz určený pro 3. a 4. ročník všeobecného kékařství.
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (10.11.2009)
Optional course for students of the 1st and 2nd year.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. MUDr. Dagmar Schneidrová, CSc. (01.09.2016)
Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na výuce (min. 80%) - nácvik poradenského rozhovoru, práce s vlastní zkušeností se zvládáním stresu, diskuse, prezentace referátu.