PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychosociální vývoj - B01703
Anglický název: Psychosocial development
Zajišťuje: Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN (11-00610)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: PhDr. Josef Pavlát, Ph.D.
Další informace: http://psychiatrie.lf1.cuni.cz/
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. et PhDr. Radek Ptáček, Ph.D.
Atributy: Ergoterapie
Fyzioterapie
Porodní asistentka
Nutriční terapeut
Všeobecná sestra
Teoretický předmět
Záměnnost : B01449, B01510
Je prerekvizitou pro: B01786, B00333, B00248, B00330, B00353
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: DSVOBOD (07.05.2012)
Předmět je vyučován v rámci společného kmene bakalářských oborů včetně podpor výuky tak, jak je akreditován v kombinované formě u ostatních nelékařských oborů (adiktologie, všeobecná sestra). Předmět seznamuje se zákonitostmi psychosociálním vývoje jedince a faktory, které jej mohou ovlivnit a socializací zdravého i nemocného člověka. Cíl předmětu: Získat přehled o základních vývojových etapách lidského života v jejich psychosociálních charakteristikách, o možnostech prevence a pomoci při ohrožení psychosociálního vývoje jedince. Získat znalosti sociálních vztahů jedince podle vývojových etap (dle Freuda, Junga, Adlera, Eriksona). Obsah předmětu: Základní vývojové etapy lidského života, psychosociální adaptace rodiny po narození dítěte, péče matky o plod. Rozvoj základů osobnosti, důležitost sociálních podnětů, základy společenských návyků Období novorozenecké, kojenecké a batolecí, vývoj sociálních vztahů, význam mateřské potravy, deprivace, důležitost sociálních podnětů, problematika adopce Období předškolní a raný školní věk, období pubescence, rozvoj motorických stereotypů a dovedností, vývoj kresby, význam zařazení do skupin vrstevníků Vztahy ve škole, testy školní zralosti, poruchy psychosociální adaptace v předškolním a školním věku Období dospívání, vytváření osobnostní identity, součinnost biologických a psychosociálních změn, přehled rozvoje myšlenkových operací Vývoj morálních hodnot, vývoj citových vztahů k vrstevníkům a partnerům, význam rodiny pro vytváření pohlavní identity, morálky a životních hodnot Důvody selhání v období dospívání, rozvoj pojmu smrti, sebevražedné jednání, skupinové normy dospívajících, poruchy sociální chování Období rané a zralé dospělosti, manželství, založení rodiny, formy náhradní rodinné péče Charakteristika zralé osobnosti v kontextu sociálních vztahů a osobní vyrovnanosti, psychosociální význam chronických a smrtelných onemocnění, sociální a psychické problémy stárnoucí populace, involuce a stáří - vliv životního stylu na délku života Přehled psychosociálního vývoje člověka z hlediska teoretických studií (dle Freuda, Piageta, Eriksona, Mahlerové, Junga, Adlera) Literatura Povinná literatura: Dittrichová, J., Papušek, M., Paul, K. a kol: Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada Publishing 2004 RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P. Psychiatrické minimum pro praxi. Praha: Triton 2003 Doporučená literatura: ČÍŽKOVÁ,J. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000 Kopřiva K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997 ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004 Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha, Karolinum, 1998
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK