|
|
|
||
Poslední úprava: prof. Dr. phil. Pavel Himl (22.01.2021)
|
|
||
Poslední úprava: prof. Dr. phil. Pavel Himl (05.02.2024)
Kurz kombinuje přednášku a seminární způsob výuky (prezentace a diskuze teoretických textů, praktické vyhledávání, vyhodnocování a interpretace pramenů). |
|
||
Poslední úprava: prof. Dr. phil. Pavel Himl (16.04.2024)
1. Úvod, rozdělení prezentací (20. 2.) Historické zdroje mezi papírem a webem Pavel Himl, Jan Tuček (ed.), Texty k historickému prosemináři FHS UK, Praha 2015, s. 11-27.
2. (27. 2.) A. Sémantika starých textů - Mandát aneb Vládnutí žen; Pec na baby, in: Jaroslav Kolár (ed.), Frantové a grobiáni. Z mravokárných satir 16. věku v Čechách, Praha 1959, s. 122-131.
3. Archiv – princip, pojem a instituce (5. 3.) A. Jiří Záloha, Několik poznámek ke vzniku a k zásadám pořádacího systému velkostatkových fondů schwarzenberské provenience, Sborník archivních prací 26, 1976, s. 341-366.
4. Archivní systém v ČR a v zahraničí (12. 3.) A. Ivo Pecháček, Karel Tříska (red.), Státní oblastní archiv v Třeboni. Průvodce po archivních fondech 3., Praha 1959, s. 73-81 https://ndk.cz/uuid/uuid:1a6ba7a0-bb0b-11ec-a10a-005056827e51 5. Historické zdroje mezi fakticitou a reprezentací; paleografie (19. 3.) A. Pavel Himl, Zrození vagabunda. Neusedlí lidé v Čechách v 17. a 18. století, Praha 2007, s. 141-150. Semecká
6. Prameny, stopy, indicie (26. 3.) A. Carlo Ginzburg, Stopy. Kořeny indiciálního paradigmatu, Praha 2023. Tharp
7. Historie, paměť, paměťové instituce, legislativa a justice (2. 4.) A. Kamil Činátl, Naše české minulosti aneb jak vzpomínáme, Praha 2014, s. 16-48. Borovičková
8. Medialita, skripturalita, psané a tištěné slovo, historické tisky a knihovny (9. 4.) A. Pavel Horák, Tisk jako historický pramen, in: Jana Čechurová, Jan Randák a kol., Základní problémy studia moderních a soudobých dějin, Praha 2014, s. 343-359. Ruferová
9. Ikonologie a ikonografie, analýza obrazových pramenů (16. 4.) A. Erwin Panofsky, Ikonografie a ikonologie: Üvod do studia renesančního umění, in: Týž, Význam ve výtvarném umění, Praha 2013, s. 41-72. Edrová, Jílková
10. Fotografie jako historický pramen (23. 4.) A. Filip Wittlich, Fotografie - přímý svědek?! Fotografický obraz a jeho význam pro historické poznání, Praha 2012, s. 124-152. Kohoutová, Biagazy
11. Audiovizuální zdroje (30. 4.) A. Petr Koura, Film jako historický pramen, in: in: Jana Čechurová, Jan Randák a kol., Základní problémy studia moderních a soudobých dějin, Praha 2014, s. 404-420. Mayerová
12. Kvantifikace a digital humanities (7. 5.) Jane Winters, Digital History, in: Debating New Approaches to History, ed. Marek Tamm, Peter Burke, London-New York 2020, s. 277-300. Kolembusová Jakub Grossmann, Štěpán Jurajda, Dlouhodobá dědictví osvobození Sudet Rudou a americkou armádou, Studie IDEA 7, 2022; https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_7_2022_Dlouhodoba_dedictvi/files/extfile/IDEA_Studie_7_2022_Dlouhodoba_dedictvi.pdf Johanna Drucker et al., Introduction to Digital Humanities. Concepts, Methods, and Tutorials for Students and Instructors, 2014; https://digital-humanities.phil.muni.cz/media/3352134/introductiontodigitalhumanities_textbook.pdf https://www.zfo-online.de/portal/zfo/article/view/11014/10911
13. Rektorský den (14. 5.)
* Povinná litaratura: Hroch, M. a kol., Úvod do studia dějepisu, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. |
|
||
Poslední úprava: prof. Dr. phil. Pavel Himl (05.02.2024)
Podmínkou zakončení předmětu bude: 1) průběžná aktivní účast a diskuze společných textů (povoleny jsou tři neomluvené absence) 2) ústní prezentace jednoho textu k teorii a metodologii historické práce 3) záverečná písemná práce - analýza a kontextualizace vybraného pramene |