PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika nástrojové hry a instruktivní literatura - OPNU4H021A
Anglický název: Didactics of playing musical instruments and Instructive literature
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D.
doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D.
Prerekvizity : OPNU4H011A
Anotace -
Cílem předmětu je získání přehledu o nejvýznamnějších dílech instruktivní klavírní a smyčcové literatury. Náplní je jak seznámení se s celým okruhem české a světové instruktivní literatury období baroka, klasicismu, romantismu a 20. století až po současnost, tak praktické nastudování a interpretace stěžejních děl. Hlubší pozornost bude věnována instruktivním dílům nejvýznamnějších autorů jako J.S. Bach, W.A. Mozart, M. Clementi, C. Czerny, R. Schumann, P. I. Čajkovskij, B. Bartók, S. Prokofjev, B. Martinů. Praktické nastudování umožní hlubší vhled do struktury a obsahu významných děl instruktivní literatury a vypořádání se s problematikou jejich didaktického uchopení a současně dá studentům základ pro jejich praxi v nástrojovém vyučování.
Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (28.01.2022)
Deskriptory

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut

Samostudium literatury (za semester) 12 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr) 16 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) 4 hodiny

Seminární práce 4 hodiny

Příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin

Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (01.02.2022)
Literatura -

BARENBOIM, Daniel. A Life in music. Arcade Publishing New York 2003

BRENDEL, Alfred. Hudba, smysl a nesmysl. Volvox Globator, Praha 2016

JUDOVINA-GALPERINA. Taťána B.: U klavíru bez slz aneb jsem pedagog dětí. LYNX, Brno 2000.

KOBLÍŽKOVÁ, Eugenie. Klavírní myšlení Ivana Klánského. Togga 2021

KOGAN, Grigorij M.. Práca pianistu. VŠMU Bratislava 1990

KOGAN Grigorij M. Před branou mistrovství. Nakladatelství AMU, Praha 2012

MARTIENSSEN, Carl Adolf. Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Opus, Bratislava 1985.

NEJGAUZ Genrich. O umění klavírní hry. Nakladatelství AMU, Praha 2019

TICHÁ, Libuše. Slyšet a myslet u klavíru. Nakladatelství AMU, Praha 2009.

VLASÁKOVÁ, Alena. Klavírní pedagogika. Nakladatelství AMU, Praha

BUBLOVÁ, E. Houslová knížka pro radost IIV. Praha: Barenreiter 2011, 2020.HAVAS, K. Nebojte se trémy.  Praha: Supraphon 1990.

MĚRKA, I. Violoncello. Ostrava: Montanex 1995.

MICKA, J. Hra na housle. Nakladatelství krásné literatury, hudby a umění 1972.

PAZDERA, J. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry, Akademie múzických umění v Praze 2007.

PETRÁŠ, M. Pojednání o tónu. Praha: Akademie múzických umění v Praze 2005.

Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (01.02.2024)
Požadavky ke zkoušce

Klavír

Orientace v oblasti instruktivní nástrojové literatury. Nastudování, interpretace a didaktický rozbor zvoleného klavírního instruktivního cyklu.

Smyčcové nástroje

1. seminární práce na téma Světová houslová metodická literatura 

2. didaktický rozbor vybraných instruktivních skladeb

Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (07.02.2022)
Sylabus

Klavír

Instruktivní skladby a cykly autorů:

J.S. Bach, W.A. Mozart, M. Clementi, C. Czerny, R. Schumann, P. I. Čajkovskij, B. Bartók, S. Prokofjev, B. Martinů.

Smyčcové nástroje

Metodický a didaktický postup v začátcích výuky hry na smyčcové nástroje

Metodický a didaktický postup ve výuce hry na smyčcové nástroje v prvním a druhém cyklu ZUŠ

Instruktivní literatura a její využití ve výuce hry na smyčcové nástroje

Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (07.02.2022)
Výsledky učení

Student dokáže identifikovat, analyzovat a popsat stěžejní díla instruktivní klavírní a smyčcové literatury od významných autorů (J.S. Bach, W.A. Mozart, M. Clementi, C. Czerny, R. Schumann, P. I. Čajkovskij, B. Bartók, S. Prokofjev, B. Martinů) v kontextu historických období (baroko, klasicismus, romantismus, 20. století až současnost).

Student interpretujte vybraná díla instruktivní literatury, přičemž demonstruje porozumění hudebnímu stylu, principům technice a výrazovým prostředkům příslušného stylového období.

Student navrhuje a aplikuje vhodné didaktické metody a strategie pro výuku instruktivní klavírní a smyčcové literatury, přizpůsobuje přístup různým úrovním a potřebám žáků.

Student provede srovnávací analýzu mezi díly různých historických období a autorů, identifikuje charakteristické rysy a vývojové trendy v instruktivní literatuře.

Student uplatňuje teoretické znalosti o struktuře, obsahu a didaktických aspektech instruktivních skladeb v praktických příkladech výuky a interpretace.

Student kriticky zhodnotí různé pedagogické přístupy k instruktivní literatuře a navrhne vlastní řešení.

Student vytvoří a prezentuje vlastní pedagogický plán pro modelovou hodinu nástrojové výuky zahrnující metodické postupy a materiály přizpůsobené konkrétním vzdělávacím potřebám a cílové skupině žáků.

Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (14.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK