|
|
|
||
Cílem předmětu je získání přehledu o nejvýznamnějších dílech instruktivní klavírní a smyčcové literatury. Náplní je jak seznámení se s celým okruhem české a světové instruktivní literatury období baroka, klasicismu, romantismu a 20. století až po současnost, tak praktické nastudování a interpretace stěžejních děl. Hlubší pozornost bude věnována instruktivním dílům nejvýznamnějších autorů jako J.S. Bach, W.A. Mozart, M. Clementi, C. Czerny, R. Schumann, P. I. Čajkovskij, B. Bartók, S. Prokofjev, B. Martinů. Praktické nastudování umožní hlubší vhled do struktury a obsahu významných děl instruktivní literatury a vypořádání se s problematikou jejich didaktického uchopení a současně dá studentům základ pro jejich praxi v nástrojovém vyučování.
Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut Samostudium literatury (za semester) 12 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 16 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 4 hodiny Seminární práce 4 hodiny Příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (01.02.2022)
|
|
||
BARENBOIM, Daniel. A Life in music. Arcade Publishing New York 2003 BRENDEL, Alfred. Hudba, smysl a nesmysl. Volvox Globator, Praha 2016 JUDOVINA-GALPERINA. Taťána B.: U klavíru bez slz aneb jsem pedagog dětí. LYNX, Brno 2000. KOBLÍŽKOVÁ, Eugenie. Klavírní myšlení Ivana Klánského. Togga 2021 KOGAN, Grigorij M.. Práca pianistu. VŠMU Bratislava 1990 KOGAN Grigorij M. Před branou mistrovství. Nakladatelství AMU, Praha 2012 MARTIENSSEN, Carl Adolf. Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Opus, Bratislava 1985. NEJGAUZ Genrich. O umění klavírní hry. Nakladatelství AMU, Praha 2019 TICHÁ, Libuše. Slyšet a myslet u klavíru. Nakladatelství AMU, Praha 2009. VLASÁKOVÁ, Alena. Klavírní pedagogika. Nakladatelství AMU, Praha BUBLOVÁ, E. Houslová knížka pro radost I–IV. Praha: Barenreiter 2011, 2020.HAVAS, K. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon 1990. MĚRKA, I. Violoncello. Ostrava: Montanex 1995. MICKA, J. Hra na housle. Nakladatelství krásné literatury, hudby a umění 1972. PAZDERA, J. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry, Akademie múzických umění v Praze 2007. PETRÁŠ, M. Pojednání o tónu. Praha: Akademie múzických umění v Praze 2005. Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (01.02.2024)
|
|
||
Klavír Orientace v oblasti instruktivní nástrojové literatury. Nastudování, interpretace a didaktický rozbor zvoleného klavírního instruktivního cyklu. Smyčcové nástroje 1. seminární práce na téma Světová houslová metodická literatura 2. didaktický rozbor vybraných instruktivních skladeb Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Klavír Instruktivní skladby a cykly autorů: J.S. Bach, W.A. Mozart, M. Clementi, C. Czerny, R. Schumann, P. I. Čajkovskij, B. Bartók, S. Prokofjev, B. Martinů. Smyčcové nástroje Metodický a didaktický postup v začátcích výuky hry na smyčcové nástroje Metodický a didaktický postup ve výuce hry na smyčcové nástroje v prvním a druhém cyklu ZUŠ Instruktivní literatura a její využití ve výuce hry na smyčcové nástroje Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Student dokáže identifikovat, analyzovat a popsat stěžejní díla instruktivní klavírní a smyčcové literatury od významných autorů (J.S. Bach, W.A. Mozart, M. Clementi, C. Czerny, R. Schumann, P. I. Čajkovskij, B. Bartók, S. Prokofjev, B. Martinů) v kontextu historických období (baroko, klasicismus, romantismus, 20. století až současnost). Student interpretujte vybraná díla instruktivní literatury, přičemž demonstruje porozumění hudebnímu stylu, principům technice a výrazovým prostředkům příslušného stylového období. Student navrhuje a aplikuje vhodné didaktické metody a strategie pro výuku instruktivní klavírní a smyčcové literatury, přizpůsobuje přístup různým úrovním a potřebám žáků. Student provede srovnávací analýzu mezi díly různých historických období a autorů, identifikuje charakteristické rysy a vývojové trendy v instruktivní literatuře. Student uplatňuje teoretické znalosti o struktuře, obsahu a didaktických aspektech instruktivních skladeb v praktických příkladech výuky a interpretace. Student kriticky zhodnotí různé pedagogické přístupy k instruktivní literatuře a navrhne vlastní řešení. Student vytvoří a prezentuje vlastní pedagogický plán pro modelovou hodinu nástrojové výuky zahrnující metodické postupy a materiály přizpůsobené konkrétním vzdělávacím potřebám a cílové skupině žáků. Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (14.09.2024)
|