|
|
|
||
Náplní předmětu je další budování a rozvíjení schopností a dovedností potřebných pro současné klavírní a smyčcové vyučování. Akcent je kladen na vlastní tvořivý přístup studentů a neustálé hledání a nalézání cest k optimálnímu nástrojovému vyučování. Důležitou součást předmětu tvoří analýza významných evropských a amerických nástrojových škol. Srovnání různých postupů, jejich předností a problematických řešení napomáhá studentům hlouběji proniknout do podstaty a principů nástrojového vyučování a vybaví je nástroji pro tvůrčí myšlení v pedagogické práci. Současně studenti získají široký rozhled po aktuálních směrech v rozvoji nástrojových škol na evropském a americkém kontinentě. Pozornost je věnována otázkám rozvoje hudebního cítění, otázkám hry podle sluchu a hry z not, otázkám rozvoje motorických dovedností, otázkám rozvoje tvořivosti žáků, otázkám motivace, problematice veřejného vystupování, trémy, hodnocení a mnoha dalším. Součástí práce je praktická interpretace skladeb, užitých v jednotlivých školách. Pozornost je věnována také nalézání smyslu hudebního díla a hledání optimálních prostředků k jeho interpretaci a otázkám historicky poučené interpretace.
The course is designed to further build and develop the skills and abilities needed for contemporary piano and string teaching. Emphasis is placed on the students' own creative approach and the continual search and discovery of ways to optimally teach the instrument. Analysis of major European and American instrumental schools is an important part of the course. The comparison of different approaches, their strengths and problematic solutions helps students to delve deeper into the nature and principles of instrumental teaching and equips them with tools for creative thinking in pedagogical work. At the same time, students will gain a broad overview of current trends in the development of instrumental schools on the European and American continents. Attention is given to issues of developing musical sensitivity, issues of playing by ear and playing from notes, issues of developing motor skills, issues of developing student creativity, issues of motivation, issues of public speaking, stage fright, assessment, and much more. The work includes practical interpretation of compositions used in individual schools. Attention is also paid to finding the meaning of a piece of music and finding the optimal means to interpret it, as well as issues of historically informed performance.
Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 50 minut Samostudium literatury (za semestr) 17 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin Plnění předmětu Seminární práce 6 hodin Příprava na zápočet 10 hodin Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (08.09.2021)
|
|
||
Orientace v Klíčových otázkách klavírní, nebo smyčcové pedagogiky. Představení zvolené zahraniční klavírní školy, nebo školy pro smyčcové nástroje. Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
COOKE, JAMES FRANCIS. Great Pianists on Piano Playing. Dover Publications, Inc., Mineola, New York 1999 ELDER, DEAN. Pianists at Play. Kahn & Averill, London 1989. Etudy o klavíru. Interpretace, technika, pedagogika, estetika. Výběr statí uspořádala Jůzlová, Věra: Práce u klavíru. Editio Supraphon. Praha 1982. FLESCH, CARL. And do you also play the violin? Toccata Press, London 1990 FOLTÝN, JAROSLAV. Metodika houslové hry a její současné vývojové směry. Arco Iris, Praha 1994 GALAMIAN, IVAN. Principles of Violin Playing and Teaching. Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, N. J., United States of America 1962.HAVAS, KATÓ. Nebojte se trémy. Editio Supraphon, Praha 1990. HAVAS, KATÓ. Nebojte se trémy. Editio Supraphon, Praha 1990. KOBLÍŽKOVÁ, Eugenie. Klavírní myšlení Ivana Klánského. Togga 2021 KOGAN, GRIGORY. Busoni as Pianist. Boydell & BrewerRochester. New York 2010 KUBÁTOVÁ, GABRIELA. Housle v tvorbě Bohuslava Martinů. HAMU, Praha 2006 LIBERMAN, JEVGENIJ. Práce na klavírní technice. Přeložila L. Šimková. Arco Iris, Praha 2003. MACH, ELISE. Great Contemporary Pianists Speak for Themselves. Dover Publications, Inc., New. York 1991. MARTENS, FREDERICK H. Violin Mastery. Dover Publication, inc., Mineola, New York 2006 MARK, THOMAS. What EveryPianist Needs to Know about the Body. Gia Publications Chicago 1999 MĚRKA, IVAN. Violoncello. Montanex, Ostrava 1995. MICKA, JOSEF. Hra na housle. Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, Praha 1957. PAZDERA, JINDŘICH. Vybrané kapitoly z metodiky houslové hry. Akademie múzických umění v Praze, Praha 2007. SANDOR, GYORGY. On Piano Playing. Motion, Sound and Expression. Schirmer Books, New York 1981. SCRUTON, ROGER. Hudobná estetika. Hudobné centrum, Bratislava 2008 TIMAKIN, JEVGENIJ M. Výchova pianisty. Edy´s Score, Rokycany 1992. Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (01.02.2024)
|
|
||
Principy současné klavírní a smyčcové pedagogiky a jejich odraz v nejvýznamnějších českých a zahraničních školách. Počátky klavírního vyučování, interpretace, klavírní tón, klavírní technika, cvičení. Americké klavírní školy: Alfred Basic Piano Librarary, Bastien Piano Basics, Thompson Easiest Piano Course, Michael Aaron Piano Course Edna Mae Burnam: A Dozen a Day - prstová cvičení, systematicky rozvíjející široké spektrum pianistických dovedností Carola Grindea: We make our own Music - tvořivá metoda s akcentem na uvolněnost celého těla A. Nikolajev a kol.: Škola hry na klavír - metodicky přesvědčivé řešení s výrazným akcentem uměleckým S.Suzuki: Piano school - sluchová metoda uplatněná jako nejvýznamnější princip výuky L. Šimková: Klavírní prvouka - škola sestavená z lidových písní E. Bublová: Houslová knížka pro radost - řada učebnic hry na housle založená na výuce ve třetí poloze, propojující technickou i výrazovou stránku hry se základními znalostmi z hudební teorie J. Micka, M. Micková: Škola hry na housle I, II - studijní materiál k výuce začínajících houslistů zahrnující základní prvky elementární výuky hry na housle Z. Gola: Houslová škola pro začátečníky I, II - učebnice základů houslové hry obsahující cvičení a české i zahraničí melodieJ. Beran, J. Čermák: Houslová přípravka a škola pro začátečníky - houslová didaktická literatura vedoucí žáka k ovládnutí hry ve všech tónináchS. Suzuki: Violin school, Viola school, Cello school - řada sešitů výuky hry na smyčcové nástroje vycházejících ze světově uznávané Suzukiho metody G. Szilvay: Colourstrings Books - didaktický materiál k výuce hry na smyčcové nástroje založený na hře flažoletů, pizzicatu levou rukou, na barvách a obrázcích Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Student používá v nástrojovém vyučování moderní pedagogické přístupy. Student kriticky analyzuje a porovnává různé pedagogické postupy evropských a amerických nástrojových škol. Student obhájí odborné argumenty potvrzující přednosti rozvoje hry na nástroj podle sluchu u začátečníků. Student ovládá nástroje podporující rozvoj hudební představivosti a tvořivosti. Student obhájí argumenty vysvětlující důležitost pochopení zásad historicky poučené interpretace. Student ovládá tvořivé postupy k rozvoji specifických motorických dovedností žáků. Student analyzuje sbírky určené k rozvoji technických nástrojových dovedností žáků. Student vyjmenuje techniky podporující uvědomělý rozvoj nástrojových dovedností u žáků. Student aplikuje principy moderního nástrojového vyučování při praktickém řešení problematiky. Poslední úprava: Tichá Libuše, doc. MgA., Ph.D. (14.09.2024)
|