PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Specifika edukačních postupů v SPPG - OPNS4S012A
Anglický název: Specific educational practices in special education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 12 / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Korekvizity : OPNS4S011A, OPNS4S013A
Je korekvizitou pro: OPNS4S013A, OPNS4S011A
Je prerekvizitou pro: OPNS4S022A
Anotace -
Předmět se zaměřuje na specifika intervenčních postupů a strategií ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a v prostředí školy zvláště zřízené pro žáky se zdravotním znevýhodněním.
Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2024)
Cíl předmětu
Studující získá kompetence a znalosti v osvojení si  intervenčních přístupů a strategií uplatňujících ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a v prostředí školy zvláště zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (12.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 134 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         seminární práce 20 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 48 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace a kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly.

Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je zakončený zkouškou dle zadaných tematických okruhů. Všechny podklady ke zkoušce musí být odevzdány nejméně 14 dní před termínem zkoušky. 

Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2024)
Literatura

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. BRNO: Pedagogická fakulta MU, 2016, ISBN 978-80-210-6678-6.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I.,  GAJZLEROVÁ, L., OPATŘILOVÁ, D.,  ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Support Measures for Students with Special Education Needs in Mainstream Schools in the Czech Republic and Abroad. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 198 s. ISBN 978-80-210-8504-6.
BASLEROVÁ, P. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3051-5.
ČADILOVÁ, V.; THOROVÁ, K.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky s poruchami autistického spektra. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3054-6.
ČADOVÁ, E.a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3052-2.
ČADOVÁ, E.a kol. Metodika práce asistenta pedagoga  při aplikaci podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením nebo závažným onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4454-3.
HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga  při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4452-9.
KARGEROVÁ, J., STARÁ, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření  u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění. První stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4499-4.
POTMĚŠIL, M. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3053-9.
VALENTA, M. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3055-3.
VRBOVÁ, R. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Část II. Olomouc: UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3056-0.

Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2024)
Požadavky ke zkoušce
Vypracování a prezentace zadaných úkolů a seminární práce. Všechny podklady ke zkoušce musí být odevzdány nejméně 14 dní před termínem zkoušky. 
Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2024)
Sylabus

1. Diagnostické domény v SPPG a jejich využití při plánování, realizaci a evaluaci výuky žáků se SVP;

2. Aplikace podpůrných opatření u žáky se SVP ( individuálně, při skupinové a frontální práci se třídou);

3. Úpravy místní a časové pro žáky se SVP, metodické úpravy a jejich efektivita;

4. Využití a příprava metodických pomůcek pro práci s žáky se SVP;

5. Formativní hodnocení žáků se SVP;

6. Zvládání emoční zátěže při práci s žáky s problémovým chováním;

7. Zapojení asistenta pedagoga, jeho metodické vedení a kontrola, společná příprava na vyučování.

Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2024)
Studijní opory

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=696

Název kurzu: Specifika edukačních postupů v SPPG s praxí

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9117

Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (05.09.2024)
Výsledky učení

Studující si osvojí aktuální poznatky speciálně pedagogické diagnostiky, možnosti úprav hodnocení žáků. Tyto poznatky aplikuje do postavení speciálního pedagoga na základní nebo střední škole.

Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK