PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Hudba v současné škole II - OPNH4H041A
Anglický název: Music in Contemporary School II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNH4H031A
Anotace
Předmět navazuje na Hudbu v současné škole I a připravuje budoucího pedagoga zvláště na práci s poslechovými skladbami v rámci hodin hudební výchovy na střední škole. Důraz je kladen na funkční propojení poslechu s praktickými činnostmi, didaktický postup práce s poslechovou skladbou, hudební aktivity zaměřené na vnímání jednotlivých složek hudby (hudebně výrazové prostředky apod.). Studenti se učí vést žáky k estetickému vnímání skutečnosti, potřebě uměleckého prožitku a též k osvojování poznatků v širších souvislostech. The course builds on Music in the current school I and prepares future teachers, especially for working with listening compositions in music lessons at high school. Emphasis is placed on the functional connection of listening with practical activities, the didactic process of working with the listening composition, musical activities focused on the perception of individual components of music (musical means of expression, etc.). Students learn to lead students to an aesthetic perception of reality, the need for artistic experience and also to acquire knowledge in a broader context.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (05.10.2020)
Cíl předmětu

Student propojuje poslech skladeb s praktickými činnostmi, je seznámen s didaktickým postupem práce s poslechovou skladbou. Student vytváří průpravná poslechová cvičení pro žáky. Student při přípravě na poslechovou část hodiny na střední škole využívá postupy, které žáky vedou k pochopení jednotlivých složek hudby.

Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (26.01.2025)
Deskriptory

3 kredity/90 hod.: 12 hod. semináře, 38 hod. příprava na semináře, 40 hod. tvorba seminární práce

Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu

1) Aktivní účast v hodinách (90% docházka)

2) Seminární práce: příprava na poslechovou část vyučovací hodiny na střední škole (vložení přípravy do Moodlu) a její prezentace v semináři

Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Literatura

BEZDĚK, J. Soudobá hudba před tabulí. Plzeň: FPE ZČU, 2008. ISBN 978-80-7043-669-1.

HERDEN, J. Hudba pro děti. Praha : Univerzita Karlova, 1992. ISBN 80-7066-522-X

HERDEN, J. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Praha: Scientia, 1997. ISBN 978-80-7183-087-0.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole. Základní a výběrová řada. Hradec Králové: Tandem, 1997-2019.

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Orlice, 2002. ISBN 80-903115-7-1.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. Praha: UK, Pedagogická fakulta. ISSN 1210-3683.

 

Forney, Ch., Dell´Antonio, A., Machlis, J. The Enjoyment of Music. London, New York : Norton&Company, 2013. 449 pp. ISBN 978-0-393-91255-5. Available on: http://dl.booktolearn.com/ebooks2/art/music/9780393912555_the_enjoyment_of_music_95f3.pdf

Hess, C.A. Experiencing Latin American Music. University of California Press. 444 pp. ISBN 9780520285583.

Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (05.10.2020)
Sylabus

Specifičnost práce s poslechovými skladbami na střední škole

Činnostní a integrativní pojetí poslechu hudby

Vnímání hudebního díla v historickém kontextu a ve vztahu k ostatním druhům umění

Metodické náměty pro práci s poslechovými skladbami na střední škole

Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK