|
|
|
||
Předmět je zaměřen na didaktickou, metodickou a hudebně teoretickou přípravu budoucího pedagoga na práci s poslechovými skladbami na 2. stupni základní školy. Důraz je kladen na aktivní poslech hudby opřený o znalost souvislostí historických, kulturních a společenských. Studenti si osvojují metody a formy práce s poslechovými skladbami, poslechové aktivity propojují s ostatními hudebními činnostmi i dalšími druhy umění, využívají přitom svých znalostí z dějin hudby, harmonie, analýzy skladeb a dalších oborů.
Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (07.09.2022)
|
|
||
Student si faktografické údaje dává do souvislostí historických, kulturních a společenských. Student rozebírá hudební dílo a používá přitom analýzu historicko genetickou, strukturální, sémantickou a axiologicko funkční. Student vybírá skladby vhodné k poslechu na 2. stupni ZŠ a navrhuje různé způsoby práce s nimi. Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
4 kredity/120 hod.: 12 hod. přednášky, 12 hod. semináře, 16 hod. příprava na semináře, 40 hod. tvorba seminární práce, 40 hod. příprava na test Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
KOPECKÝ, J. SYNEK, J., ZOUHAR, J.: Hudební hry jinak
BEZDĚK, J. Soudobá hudba před tabulí. Plzeň: FPE ZČU, 2008. ISBN 978-80-7043-669-1. HANŽLÍK, B.: Staročeský kalendář. Tradice českého roku v lidové písni,pořekadlech a říkadlech pro zpěv, klavír q instrumentální soubor. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2014 HERDEN, J. Hudba pro děti. Praha : Univerzita Karlova, 1992. ISBN 80-7066-522-X HERDEN, J. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. Praha: Scientia, 1997. ISBN 978-80-7183-087-0. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole. Základní a výběrová řada. Hradec Králové: Tandem, 1997-2019. JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Orlice, 2002. ISBN 80-903115-7-1. SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy. Praha: SPN, 1984. HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. Praha: UK, Pedagogická fakulta. ISSN 1210-3683.
Wright, C. Listen To The Music. Boston : Cengage Learning, 2017. ISBN 978-1-305-86761-1. Kerman, J., Tomlinson, G. Listen. Boston : Bedford, 2016. ISBN 978-0-312-59347-6. Downs, Ph. Antology of Classical Music. Norton, 1992. 554 pp. ISBN 0393952096. Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
1) Aktivní účast v hodinách (90% docházka) 2) Seminární práce: příprava na poslechovou část vyučovací hodiny na 2. st. ZŠ a její prezentace v semináři 3) Vědomostní test zaměřený na znalost vybrané literatury (J. Kopecký, J. Synek, V. Zouhar: Hudební hry jinak) + učivo z přednášek Řádný termín pro psaní vědomostního testu je na poslední hodině, studenti mají k dispozici 2 opravné termíny. Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Aktivní, tvořivý poslech hudby opřený o znalost souvislostí historických, kulturních a společenských Průpravná cvičení k poslechu Metodický postup při poslechu hudebního díla Hudebně vyjadřovací prostředky Rozbor hudebního díla - analýza historicko genetická, strukturální, sémantická, axiologicko funkční Vizualizace poslechu Sémantický diferenciál Příklady práce s poslechovou skladbou Skladby vhodné k poslechu na 2. stupni ZŠ Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
Studující - vytváří průpravná cvičení k poslechu a samostatně je prezentuje, - navrhuje metodické postupy k vybraným skladbám, - vyjmenuje hudebně vyjadřovací prostředky a vysvětlí je, - vytvoří sémantický diferenciál k zadané skladbě, - sestaví seznam skladeb vhodných k poslechu na 2. stupni ZŠ, - prezentuje svoji přípravu na poslechovou část hodiny HV na 2. stupni ZŠ.
Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|