|
|
|
||
|
Souvislá pedagogická praxe se realizuje se na středních školách a v vyšších ročnících víceletých gymnázií nebo doporučených školských zařízeních. Součástí této praxe bývá také samotný náslech. Student vybírá školu buď v místě svého bydliště, nebo ze seznamu fakultních škol, (který je pravidelně aktualizován příslušnou katedrou). Student je v přímém spojení se svým zavádějícím učitelem. Má tak možnost realizovat pedagogické situace, které uplatní ve své budoucí učitelské profesi. Student si vede pedagogické portfolio, do kterého sbírá výsledky práce žáků, podněty k hodnocení vlastní pedagogické činnosti, doporučenou literaturu pro samotnou praxi, portfolio složitých pedagogických situací a jejich možné řešení. Součástí tohoto deníku jsou také dvě audiovizuální nahrávky z jeho absolvovaných praktických hodin a jejich následní reflexe nejenom ze strany vyučujícího ale také ze strany dalších studentů, kteří se souvislé praxe účastní.
Continuous pedagogical practice is carried out at secondary schools and in higher grades of multi-year grammar schools or recommended school facilities. The listening itself is also a part of this practice. The student selects the school either in his / her place of residence or from the list of faculty schools (which is regularly updated by the relevant department). The student is in direct contact with his misleading teacher. He thus has the opportunity to implement pedagogical situations, which he will apply in his future teaching profession. The student maintains a pedagogical portfolio, in which he collects the results of students' work, suggestions for evaluating their own pedagogical activities, recommended literature for the practice itself, a portfolio of complex pedagogical situations and their possible solutions. The diary also includes two audiovisual recordings of his completed practical lessons and their subsequent reflections not only by the teacher but also by other students who participate in continuous practice.
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Souvislá pedagogická praxe umožňuje:
rozbory vyučovacího procesu a zadávaných úkolů s fakultními učiteli a oborovými didaktiky, proces a produkt v hudební výchově – vokální činnosti, instrumentální činnosti, hudebně pohybové činnosti, hodnocení a klasifikace hudebních činností studentů, řešení výchovně vzdělávacích situací v procesu hudební výchovy, práci se žáky se speciálními potřebami či mimořádně nadanými žáky, seznámení s rámcově vzdělávacími programy jednotlivých typů škol a jejich následné promítnutí do tematických okruhů vyučovaného předmětu. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
A. 12 hodin přímé výuky žáků samostatně nebo ve dvojici, předem připravené podle pokynů provázejícího učitele a zpravidla realizované za přítomnosti provázejícího učitele ve třídě. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Podmínkou pro absolvování předmětu je splnění podmínek: · 12 VH náslechů a participativní výuky HV na SŠ a jejich reflexe (2–4 VH náslechů, 8–10 VH participativní výuky se samostatně připravenými mikrovýstupy); · samostatná příprava, realizace a reflexe komplexní výuky 12 VH KHV na SŠ; · odevzdání Přehledu o plnění praxe potvrzeného provázejícím učitelem; · průběžné plnění úkolů dle zadaných termínů; · aktivní účast na všech seminářích; · umožnění hospitace na 1-2 VH vysokoškolskému pedagogovi; · odevzdání portfolia splňujícího specifikované požadavky. Obsah portfolia Do portfolia zařaďte výběr záznamů z náslechů, příprav a reflexí výuky HV podstatné pro Váš rozvoj profesních kompetencí učitele HV a další zadané úkoly dle níže uvedeného seznamu. Všechny části zpracujte s využitím nástrojů zadaných vyučujícím předmětu. · 2 vybrané záznamy z absolvovaných náslechů výuky HV; · 4 vybrané záznamy z absolvované participativní výuky HV se samostatně realizovanými mikrovýstupy; · 2 vybrané přípravy komplexní výuky a reflexe jejich realizace · analýza vlastní výuky 1 VH HV na SŠ, na níž byl přítomen VŠ pedagog, a návrh podložených alterací; · hodnocení rozvoje profesních kompetencí od provázejícího učitele; · reflexe celé praxe absolvované ve výuce HV na SŠ. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (19.09.2 CANGELOSI, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál 2006. Rámcový vzdělávací program pro střední vzdělávání HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. KYRIACOU, CH., Klíčové dovednosti učitele. Portál: Praha 2008. Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. MAZÁČOVÁ, Nataša. Základní informace o obsahovém zaměření a organizaci pedagogických praxí ve studiu učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně základní školy a střední školy. NELEŠOVSKÁ, Alena - SVOBODOVÁ, Jana. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN80-244-0171-1. PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. ISBN 978-80-7290-673-4. PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc : Univerzita Palackého, 1998. ISBN 80-7076-793-7. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016. TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. SPRUCE, G. Teaching Music in Secondary Schools. London : Psychology Press, 2002. 233 pp. ISBN 0-415-26234-8. EVANS, J. A practical guide to teaching music in the secondary school. Oxon : Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-48258-5. VAŠUTOVÁ, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Odborná literatura k didaktice HV. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Studující: · zhodnotí svou roli učitele HV a formuluje svá očekávání i obavy v oblasti rozvoje profesních kompetencí ve výuce HV na střední škole; · analyzuje výuku HV na střední škole a navrhuje podložené alterace; · spolupracuje s dalšími pedagogickými pracovníky na plánování, realizaci i reflexi výuky HV na střední škole; · vybírá a modifikuje výukové aktivity pro výuku HV na střední škole s ohledem na cíle vzdělávání a aktuální potřeby konkrétních žáků; · realizuje výukové aktivity ve výuce HV, hodnotí silné a slabé stránky jejich návrhu i realizace a vyvozuje z hodnocení doporučení pro svou další praxi; · plánuje komplexní výukové jednotky HV v souladu s ŠVP, vzdělávacími potřebami žáků a specifiky edukační reality konkrétní základní školy; · samostatně realizuje výuku HV na střední škole; · reflektuje vlastní výuku HV na střední škole z pohledu vzdělávacího obsahu a jeho zprostředkování, cílů vzdělávání a potřeb žáků, prostředí pro učení, poskytování zpětné vazby a hodnocení; · sdílí své zkušenosti z výuky HV na střední škole a identifikuje významné aspekty podstatné pro kvalitu výuky HV; · hledá souvislosti ve zkušenostech dalších studentů učitelství a svých z výuky HV na střední škole, posuzuje společné a rozdílné rysy pedagogických situací a vyhodnocuje aspekty ovlivňující výuku HV a její dopad · ve spolupráci s dalšími studenty učitelství analyzuje problémové situace ve výuce HV na základní škole, poskytuje kolegům a kolegyním zpětnou vazbu a navrhuje možná řešení; · hodnotí své profesní kompetence jakožto učitele HV a sleduje jejich rozvoj ve zkušenosti pedagogické praxe; · přijímá zpětnou vazbu ke své výuce HV na základní škole, aktivně s ní pracuje, navrhuje alterace výuky a plánuje svůj další rozvoj. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2025)
|
