PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Oborová didaktika 1 - OPBO4O041A
Anglický název: Domain Didactics 1
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 81 / 84 (81)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Vyučující: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBO4O051A
Anotace -
The course Subject didactics 1 represents for students of bachelor studies the first entry into the issue of transformation of the disciplinary knowledge of humanities and social sciences into the educational content and pedagogical process of civic education. In this introductory entry, the emphasis is on students' knowledge as a starting point for didactizing subject knowledge.
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
Cíl předmětu

Cílem oborové didaktika 1 je vybudovat didaktické základy pro výuku občanské výchovy a společenských věd a seznámit studenty s interakčním paradigmatem didaktiky a s rolí didaktické transformace v přípravě vyučovacího procesu. 

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
Deskriptory

 

Celková časová zátěž studenta

60 - 80

Přidělené kredity

3

Zakončení

Z

   

Přímá výuka

 

Přednášky:

1

Cvičení:

1

   

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

20 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 - 40 minut

Samostudium literatury (za semestr)

8  hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

6 - 10 hodin

 

 

Plnění předmětu

 

Seminární práce

8 - 10 hodin

Příprava na zápočet

4 - 5 hodiny

Příprava na zkoušku a zkouška

0 hodin

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (07.03.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět Oborová didaktika 1 je zakončen zápočtem a oceněn 3 kredity, jež odpovídají časové zátěži minimálně 75 hodin.

Dílčí požadavky k zakončení prředmětu:

  • aktivní účast na seminářích a kooperace se studenty v rámi seminářů (povolené jsou 2 absence s tím, že si studující dílčí úkoly doplní )
  • průběžné plnění dílčích úkolů zadávaných v jednotlivých seminářích
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2024)
Literatura

Povinná literatura:

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání / Yves Bertrand ; přeložil Oldřich Selucký. 1998. ISBN 8071782165.

KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.

VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2017.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016.

Doporučená literatura

HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. I

JANÍK, Tomáš. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido, 2007. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. 

KOŤA, Jaroslav a kol. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 

PELCOVÁ, Naděžda a kol. Základy společenských věd: pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 

PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999.

SLAVÍK, Jan, Jana STARÁ, Klára ULIČNÁ a Petr NAJVAR. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 

Rozšíření literatury studenti najdou v moodlu / v teams.



Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
Sylabus

Sylabus přednášek rozdělený do výukových bloků:


1. blok výuky - 28. 2. 25

  • vztah sociálních/humanitních věd a učitelství OV/ZSV
  • občanská gramotnost / občanské myšlení
  • pedagogické teorie – Bertrandovo dělení podle os: osa: subjekt (žák), objekt (předměty/disciplíny), společnost (druzí lidé, svět, univerzum), osa pedagogických interakcí
  • osa pedagogických interakcí  (OPI)
  • jádro učitelské profese: didaktická transformace (vztah mezi OPI a DT)

 2. blok výuky – 14. 3. 25

  • didaktická transformace
    • akademická znalost
    • úrovně žákovské znalosti
    • didaktická redukce a transformace
  • akademická znalost a její transformace
  • žákovská znalost a její kontext
  • Vygotskij a pochopení významu žákovské znalosti
  • DT
    • př. rodina

 3. blok výuky – 25. 4. 25

  • výukové cíle
  • hodnoty a postoje vyučujícího, neutralita a výběr cílů
  • další faktory podmiňující výběr cílů
    • občanská gramotnost
    • akademická znalost
    • profesní a společenská poptávka (RVP/RVPG)
    • zodpovědnost vyučujícího
  • typizace cílů podle úrovně znalostí
    • akademický
    • participativní 
    • emancipační 
    • jejich vzájemný vztah
  • typizace cílů podle výukového záměru
    • př. rodina

Sylabus seminářů

1. seznámení s postupem práce, rozdělení do skupin, proces didaktické transformace a jeho dílčí kroky v seminářích

2. vlastní zkušenosti studentů jako východisko procesu vyučování, sdílení vlastních zkušeností a jejich tematizace

3. témata vlastních zkušeností, otázky, které z nich vyplývají a cíle vyučování

4. akademické znalosti a jejich využití při stanovování cílů výuky

5. reflexe přístupu k tématu v učebnicích a kurikulu

6. návrh vlastní aktivity pro výuku OV a reflexe jejího cíle   

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
Studijní opory

Moodle studijní opora https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17270

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (24.02.2025)
Výsledky učení

Po absolvování předmětu studenti:

  • chápou rozdíl mezi akademickými znalostmi a vzdělávacím obsahem;
  • rozumí klíčovému významu žákovské znalosti v procesu didaktické transformace;
  • dokáží stanovit komplexní a dílčí cíle výukového procesu;
  • umí provést základní transformaci akademické znalosti na vzdělávací obsah. 
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (01.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK