Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)
Cílem povinné oborové praxe je upevnění všeobecných, odborných a speciálních pedagogických, speciálně-pedagogických a psychologických znalostí jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty oborové praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky/logopedie. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech s úzkou vazbou na profil absolventa. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio oborové praxe. Zaměření praxí a jejich plnění je úzce propojeno s obsahem simultánně probíhajícího předmětu reflexe pedagogické praxe.
Oborová praxe II navazuje na zkušenosti studentů získané v předmětu Oborová praxe I a v souvisejícím reflektivním semináři I. Poskytuje studentům příležitost aplikovat teoretické znalosti osvojené v předmětech profilujícího základu, zejména předmětech Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se sluchovým postižením a Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s narušenou komunikační schopností.
Rozšiřuje působení studentů na přiděleném pracovišti o dílčí asistentské práce pod supervizí určeného pracovníka. Studenti vstupují do praxe s cílem osvojit si základní odborné znalosti a dovednosti podporující porozumění vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Praxe je realizována ve školách, kde studenti mají možnost sledovat metody a formy práce s žákem, působení učitele, asistenta pedagoga, speciálního pedagoga, a do těchto aktivit se osobně zapojit. Záměrem je vést studenty k aplikaci teoretických poznatků do speciálněpedagogické praxe a osvojování dovednosti reflektovat získané zkušenosti ve speciálněpedagogickém terénu. Praxe probíhá ve školách a školských zařízeních podle parag. 16 odst. 9. Je organizována jako praxe asistenční pod supervizí se zaměřením na vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením.
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (11.09.2023)
The aim of the compulsory internship is to consolidate general, professional and special pedagogical, special-pedagogical and psychological knowledge by verifying it through practical application. The compulsory subjects of field practice are included in all years of the Bachelor's degree programme so that their focus enables the systematic development of the student's competences in the field of special education/logopedics. Emphasis is placed on gradually increasing the demands on students in practical activities with a close link to the graduate profile. The Field Experience Portfolio is used as an evaluative tool for formative assessment. The focus of the practice activities and their performance is closely linked to the content of the simultaneous course Reflection on Pedagogical Practice. Field Practice II builds on the experience gained by students in the subject Field Practice I and in the related Reflective Seminar I. It provides students with the opportunity to apply the theoretical knowledge acquired in the subjects of the profiling basis, in particular the subjects Special Pedagogy of the Disabled Person with Hearing Impairment and Special Pedagogy of the Disabled Person with Impaired Communication Ability. Extends the students' work at the assigned workplace to include partial assistantships under the supervision of a designated staff member. Students enter practice with the aim of acquiring basic professional knowledge and skills to support understanding of the interrelationships of biological conditioning and social determination in the formation of the personality of a person with disabilities in the physical, psychological or social sphere. The practice is implemented in schools, where students have the opportunity to observe the methods and forms of work with the pupil, the activities of the teacher, teaching assistant, special educator, and to get personally involved in these activities. The intention is to lead students to apply theoretical knowledge to special education practice and to acquire the skills to reflect on the experience gained in the special education field. The internship takes place in schools and educational institutions according to Paragraph 9 of Article 16. It is organized as a supervised assistantship with a focus on the education of children and pupils with hearing impairment.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.
Přímá výuka:
· cvičení 24 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 60 hodin
· oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 66 hodin
Příprava na zápočet: 30 hodin celkem
V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)
Povinná literatura
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykovauniverzita. 2011. ISBN 978-80-7315-159-1.
BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-366-5.
Doporučená literatura:
MALEŇÁKOVÁ, Š. VILÍMOVÁ, Š. Pedagogická praxe - cesta od teorie k realitě. In Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno: MSD spol. s.r.o., 2008. s. 262-265, 4 s. ISBN 978-80-7392-052-4.
DYTRTOVÁ, R. A M. KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. vyd. 1. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-2472-863-6.
SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. In Pedagogika, XLIII, 1993, č.2, s.155-161.
NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.
Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)
Student pokračuje v práci s portfoliem oborové praxe. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (vede záznamy z hospitací, rozhovorů s klienty/žáky, vytváří přípravy na vlastní asistentskou praxi, provádí průběžné hodnocení vlastní praxe).
Záznamy z praxe jsou klíčovým materiálem v programu předmětu Program řízené reflexe speciálního pedagoga II.
Obsahové vymezení:
seznámení s vybraným pracovištěm;
plnění úkolů pod supervizí speciálního pedagoga;
vedení záznamů formou portfolia;
rozbory vlastní asistentské praxe, reflexe.
Studenti využívají elektronický systém podpory v Moodle, kam vkládají zpracované úkoly.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. (11.09.2023)
Áktivní účast na souvislé praxi. Povinná 100 % účast na praxi v daném školském zařízení.
Odevzdání podkladů pro tvorbu portfolia/deníku praxe dle pokynů vyučujícího do prostředí Moodle.