Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)
Oborová praxe je zaměřena na upevňování všeobecných, speciálně-pedagogických, psychologických a logopedických znalostí a dovedností při jejich aplikaci v reálných situacích práce speciálního pedagoga/logopeda. Povinné předměty oborové praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky, logopedie a surdopedie. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech v úzké provázanosti na profil absolventa.
Oborová praxe III je zařazena do třetího ročníku bakalářského studijního programu. Studenti využívají teoretické znalosti a odborné dovednosti získané v předmětech profilujícího základu, zejm. v předmětech Logopedie a Surdopedie. Rozšiřují si kompetence získané absolvováním předmětů oborových praxí I a II. o speciální dovednosti související s modifikací podmínek reality v kontextu komplexního rozvoje osob s narušenou komunikační schopnosti a osob se sluchovým postižením.
Obsahem předmětu Oborová praxe III je souvislé praktické působení studentů ve vybraných pracovištích logopedického a surdopedického typu pod supervizí fakultního učitele/mentora (logopeda). Studenti zde aplikují své teoretické znalosti a dovednosti, a zárověň získávají nové zkušenosti z reality profese. Jejich zkušenosti z praxe jsou předmětem osobních konzultací s mentorem. V návaznosti na aktivity studentů v rámci Oborové praxe III probíhá reflexe, sdílení výstupů ve skupině, Významou součástí je supervize. Supervize vede studenty k hlubšímu porozumění problematiky a profesionalizaci odborných činností.
Student si volí jeden typ zařízení, kde se zapojuje do činností a připravuje si materiál pro "reflexi praxe", která následuje po návštěvách příslušného pracoviště. Vyučující praxe odpovídá na otázky studenta vztahující se k praxi, sleduje účast na zařízeních, aktivitu v průběhu vykonávané praxe aj. Podle možnosti se semináře k praxi zúčastní i vyučující teoretických předmětů, kteří mají vztah k tomuto druhu praxe. Vznikne tak výhoda zpětné vazby, kdy přednášející získají možnosti se ve svých přednáškách více věnovat oblastem, o které mají studenti zájem nebo které jim způsobují obtíže.
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (10.09.2022)
The aim of the course is the practical work of students at speech therapy and sign language therapy workplaces, during which students apply their theoretical knowledge and gain new experience with the reality of the profession. Their experiences in practice are then the subject of joint discussion and personal consultation with the practice supervisor. Following this course, students carry out reflections on practice, of which supervision is an important part. Supervision leads students to a deeper understanding of the issues and the professionalisation of professional activities. The student chooses one type of facility where he/she engages in activities and prepares material for the "practice reflection" that will follow the visits to the respective facility. The seminar leader answers the student's questions related to the practice, checks their participation in the facilities, activity during the practice, etc. If possible, the teachers of theoretical subjects related to this type of practice will also participate in the practice seminar. This will create the advantage of feedback, whereby lecturers will have the opportunity to focus their lectures more on areas of interest or difficulty for students.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.
Přímá výuka:
· cvičení 24 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 60 hodin
· oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 66 hodin
Příprava na zápočet: 30 hodin celkem
V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)
Povinná:
BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008.ISBN 978-80-7290-366-5
HLAĎO, P., HORÁČKOVÁ, M., DANIELOVÁ, L.Pedagogická praxe. Vyd. 1. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2010. 97 s. ISBN 978-80-7375-468-6.
KEPKA, J., KLEČKOVÁ, G. Pedagogická praxe: metodické pokyny. Vyd. 1. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007. 152 s. ISBN 978-80-7043-590-8.
Kolektiv autorů.Soubor metodických materiálů pro asistenty pedagoga.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
MAZÁČOVÁ, N. Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 74 s. ISBN 978-80-7290-673-4.
Doporučená:
KLUGEROVÁ, J., NĚMEC, Z.Speciálněpedagogická praxe ve vysokoškolském studiu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. 74 s. ISBN 978-80-7452-100-3.
Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)
Student si volí jeden typ zařízení, které ve své činnosti uplatňuje logopedickou intervenci. Zapojuje se do činností a připravuje si materiál pro vlastní práci s klientem. Následuje reflexe praxe, která umožní vzájemně propojovat prakticky ověřené dovednosti, uvádět je do souvislostí s teoretickým základem metod a forem speciálně pedagogického/logopedického působení.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (14.12.2022)
Aktivní účast na oborové praxi, povinná účast na praxi (100%)