|
|
|
||
Oborová praxe je zaměřena na upevňování všeobecných, speciálně-pedagogických, psychologických a logopedických znalostí a dovedností při jejich aplikaci v reálných situacích práce speciálního pedagoga/logopeda. Povinné předměty oborové praxe jsou zařazeny do všech ročníků bakalářského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky, logopedie a surdopedie. Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech v úzké provázanosti na profil absolventa.
Oborová praxe III je zařazena do třetího ročníku bakalářského studijního programu. Studenti využívají teoretické znalosti a odborné dovednosti získané v předmětech profilujícího základu, zejm. v předmětech Logopedie a Surdopedie. Rozšiřují si kompetence získané absolvováním předmětů oborových praxí I a II. o speciální dovednosti související s modifikací podmínek reality v kontextu komplexního rozvoje osob s narušenou komunikační schopnosti a osob se sluchovým postižením.
Obsahem předmětu Oborová praxe III je souvislé praktické působení studentů ve vybraných pracovištích logopedického a surdopedického typu pod supervizí fakultního učitele/mentora (logopeda). Studenti zde aplikují své teoretické znalosti a dovednosti, a zárověň získávají nové zkušenosti z reality profese. Jejich zkušenosti z praxe jsou předmětem osobních konzultací s mentorem. V návaznosti na aktivity studentů v rámci Oborové praxe III probíhá reflexe, sdílení výstupů ve skupině, Významou součástí je supervize. Supervize vede studenty k hlubšímu porozumění problematiky a profesionalizaci odborných činností.
Student si volí jeden typ zařízení, kde se zapojuje do činností a připravuje si materiál pro "reflexi praxe", která následuje po návštěvách příslušného pracoviště. Vyučující praxe odpovídá na otázky studenta vztahující se k praxi, sleduje účast na zařízeních, aktivitu v průběhu vykonávané praxe aj. Podle možnosti se semináře k praxi zúčastní i vyučující teoretických předmětů, kteří mají vztah k tomuto druhu praxe. Vznikne tak výhoda zpětné vazby, kdy přednášející získají možnosti se ve svých přednáškách více věnovat oblastem, o které mají studenti zájem nebo které jim způsobují obtíže.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám. Přímá výuka: · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 60 hodin · oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 66 hodin Příprava na zápočet: 30 hodin celkem Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Povinná: BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008.ISBN 978-80-7290-366-5 HLAĎO, P., HORÁČKOVÁ, M., DANIELOVÁ, L.Pedagogická praxe. Vyd. 1. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2010. 97 s. ISBN 978-80-7375-468-6. KEPKA, J., KLEČKOVÁ, G. Pedagogická praxe: metodické pokyny. Vyd. 1. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2007. 152 s. ISBN 978-80-7043-590-8. Kolektiv autorů.Soubor metodických materiálů pro asistenty pedagoga.Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. MAZÁČOVÁ, N. Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 74 s. ISBN 978-80-7290-673-4. Doporučená: KLUGEROVÁ, J., NĚMEC, Z.Speciálněpedagogická praxe ve vysokoškolském studiu. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. 74 s. ISBN 978-80-7452-100-3. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Student bude navštěvovat školní zařízení, které ve své činnosti uplatňuje logopedickou intervenci. Zapojuje se aktivně do speciálně pedagogických činností a připravuje si materiál pro vlastní práci se žáky. Následuje reflexe praxe, která umožní vzájemně propojovat prakticky ověřené dovednosti, uvádět je do souvislostí s teoretickým základem metod a forem speciálně pedagogického/logopedického působení. Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast na oborové praxi, povinná účast na praxi. Studenti vytvoří portfolio, v němž zachytí průběh odborné praxe. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
|