|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s diagnostickými metodami a postupy, zásadami a dílčími fázemi diagnostického procesu a specifiky speciálně-pedagogické a logopedické diagnostiky ve vztahu k různým věkovým skupinám. Studenti získají základní přehled o kvalitativních a kvantitativních diagnostických metodách a zásadách jejich využívání ve speciálně-pedagogické a logopedické praxi. Seznámí se také s principy dynamické diagnostiky.
Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (08.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studující se základy speciálně pedagogické a logopedické diagnostiky. V rámci teoretického vymezení budou studující seznámeni s procesem diagnostiky, kvalitativními a kvantitativními diagnostickými metodami, specifiky speciálně pedagogické a logopedické diagnostiky. V rámci praktického nácviku budou studující seznámeni s vybranými dostupnými speciálně pedagogickými a logopedickými diagnostickými nástroji. Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (19.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin Příprava na zápočet: 20 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.02.2022)
|
|
||
- aktivní účast v seminářích - zkušební administrace vybraných diagnostických nástrojů a vytvoření portfolia diagnostických materiálů - zápočtový test Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (08.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: WoltersKluwer, 2016. ISBN 978-80-755-2014-2. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0. SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6. VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. Doporučená literatura BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1. SINDELAR, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Předmět bude vyučován prezenčně, v odůvodněných případech prostřednictvím on-line výuky v MS Teams. Učební opory budou poskytnuty v MS Teams. Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Obsahové vymezení:
Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (08.09.2024)
|
|
||
Studující dokáže: - terminologicky vymezit pojem diagnostika; - popsat diagnostický proces; - vyjmenovat a definovat kvalitativní diagnostické metody; - vyjmenovat a definovat kvantitativní diagnostické metody; - popsat zásady užívání kvalitativních a kvantitativních diagnostických metod; - demonstrovat vedení anamnestického a diagnostického rozhovoru; - porovnat vhodné a nevhodné otázky pro diagnostický rozhovor; - navrhnout schéma diagnostického pozorování dítěte; - vyjmenovat a popsat dílčí funkce vztahující se k vývoji dítěte; - vyjmenovat a popsat vybrané diagnostické nástroje určené k hodnocení dílčích funkcí, jazykových a řečových schopností u dětí; - vybrat a zdůvodnit užití vhodných diagnostických nástrojů pro hodnocení schopností u konkrétního příkladu, - vysvětlit specifika diagnostiky a dopadů zjištěných deficitů u dětí různého věku. Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (19.09.2024)
|