PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do speciálně pedagogické diagnostiky - OPBO1S116A
Anglický název: Introduction to Special Educational Diagnostics
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Korandová
Prerekvizity : OPBO1S103A
Je prerekvizitou pro: OPBO1S121A
Anotace -
Cílem kurzu je seznámit studenty s diagnostickými metodami a postupy, zásadami a dílčími fázemi diagnostického procesu a specifiky speciálně-pedagogické a logopedické diagnostiky ve vztahu k různým věkovým skupinám. Studenti získají základní přehled o kvalitativních a kvantitativních diagnostických metodách a zásadách jejich využívání ve speciálně-pedagogické a logopedické praxi. Seznámí se také s principy dynamické diagnostiky.
Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (08.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studující se základy speciálně pedagogické a logopedické diagnostiky. V rámci teoretického vymezení budou studující seznámeni s procesem diagnostiky, kvalitativními a kvantitativními diagnostickými metodami, specifiky speciálně pedagogické a logopedické diagnostiky. V rámci praktického nácviku budou studující seznámeni s vybranými dostupnými speciálně pedagogickými a logopedickými diagnostickými nástroji.

Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (19.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 36 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu

- aktivní účast v seminářích

- zkušební administrace vybraných diagnostických nástrojů a vytvoření portfolia diagnostických materiálů

- zápočtový test

Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (08.09.2024)
Literatura

Povinná literatura

MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: WoltersKluwer, 2016. ISBN 978-80-755-2014-2.

SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.

VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.

Doporučená literatura

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.

SINDELAR, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
Metody výuky

Předmět bude vyučován prezenčně, v odůvodněných případech prostřednictvím on-line výuky v MS Teams. Učební opory budou poskytnuty v MS Teams.

Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
Sylabus

Obsahové vymezení:

  1. Diagnostický proces a jeho fáze
  2. Kvalitativní diagnostické metody – pozorování, rozhovor, analýza produktů
  3. Zásady využívání kvalitativních diagnostických metod
  4. Kvantitativní diagnostické metody  - testy, dotazníky, vývojové škály aj.
  5. Vlastnosti kvantitativních diagnostických nástrojů (validita, reliabilita)
  6. Specifika a vybrané oblasti sppg a logopedické diagnostiky v raném věku
  7. Specifika a vybrané oblasti sppg a logopedické diagnostiky v předškolním věku
  8. Specifika a vybrané oblasti sppg a logopedické diagnostiky ve školním věku
  9. Dynamické diagnostické přístupy – principy a metody
Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (08.09.2024)
Výsledky učení

Studující dokáže:

- terminologicky vymezit pojem diagnostika;

- popsat diagnostický proces;

- vyjmenovat a definovat kvalitativní diagnostické metody;

- vyjmenovat a definovat kvantitativní diagnostické metody;

- popsat zásady užívání kvalitativních a kvantitativních diagnostických metod;

- demonstrovat vedení anamnestického a diagnostického rozhovoru;

- porovnat vhodné a nevhodné otázky pro diagnostický rozhovor;

- navrhnout schéma diagnostického pozorování dítěte;

- vyjmenovat a popsat dílčí funkce vztahující se k vývoji dítěte;

vyjmenovat a popsat vybrané diagnostické nástroje určené k hodnocení dílčích funkcí, jazykových a řečových schopností u dětí;

- vybrat a zdůvodnit užití vhodných diagnostických nástrojů pro hodnocení schopností u konkrétního příkladu, 

- vysvětlit specifika diagnostiky a dopadů zjištěných deficitů u dětí různého věku.

Poslední úprava: Korandová Zuzana, Mgr. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK