PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Mateřská škola jako instituce - OKN03U106B
Anglický název: Kindergarten as an Institution
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: PhDr. Mgr. Jan Maginec
RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Je prerekvizitou pro: OKN03U204B
Anotace -
Cílem předmětu je vhled do organizačního uspořádání mateřské školy. Zacílení pozornosti na různě pojímaná hlediska (instituce, organizace, pospolitost) umožní zároveň vytvořit úvodní vstup do problematiky řízení školy či školského zařízení a pochopení postavení instituce předškolního vzdělávání v širším sociálně-ekonomickém a legislativním kontextu.
Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
Deskriptory
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem, který student získá za seminární práci v rozsahu 4 NS na vybrané téma týkající se řízení mateřské školy.

Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
Literatura

BEČVÁŘOVÁ, Z. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-221-8.

GRECMANOVÁ, H. Klima školy: soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-80-4. Dostupné z: https://archiv-nuv.npi.cz/ae/men/14%20-%20Klima%20skoly-1_revize.pdf.

GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.

OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1359-0.

SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2009. ISBN 978-80-7357-494-9.

SYSLOVÁ, Z. & kol. Jak úspěšně řídit mateřskou školu. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwers, 2015. ISBN 978-80-747-8859-8.

TROJAN, V. Řízení pedagogického procesu v současné škole. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-7290-961-2.

TROJAN, V., I. TROJANOVÁ & J. TRUNDA. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-868-4.

TRUNDA, J. & K. BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-7290-541-6.

TRUNDA, J. & R. ČAPEK. Třídní klima a školní klima. Praha Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.

Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
Sylabus

Hlavní témata předmětu:

1.      Úvod do předmětu, seznámení se strukturou a východisky.

2.      Mateřská škola jako organizace, instituce a pospolitost.

3.      Základní manažerské funkce.

4.      Vztah mateřské školy a veřejnosti.

5.      Vytváření a rozvoj klimatu mateřské školy.

6.      Vztah mateřské školy a jejího zřizovatele.

7.      Návaznosti mateřské a základní školy, obrysy spolupráce.

8.      Právní problémy předškolního vzdělávání.

9.      Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání jako nástroj řízení pedagogického procesu.

10.    Tvorba a implementace školního vzdělávacího programu.

11.    Výchovně vzdělávací proces v alternativním pojetí.

12.    Mise, vize, strategie školy a cesta k jejímu naplňování.

13.    Autoevaluace školy a hodnocení výchovně-vzdělávacích procesů.

14.    Aktuální problémy mateřských škol.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod.

Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
Výsledky učení

Studující definují a vysvětlí klíčové pojmy managementu se zaměřením na řízení mateřské školy.

Studující definují mateřskou školu jako organizaci, instituci a pospolitost.

Studující popíší základní manažerské funkce a jejich aplikaci v mateřské škole při tvorbě ŠVP, budování klimatu, komunikaci s rodiči, zřizovatelem, jinými školami a veřejností.

Studující vysvětlí důležitost strategického řízení v mateřské škole.

Studující popíší proces autoevaluace v mateřské škole.

Studující identifikují aktuální právní problémy v předškolním vzdělávání.

Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK