|
|
||
Cílem předmětu je vhled do organizačního uspořádání mateřské školy. Zacílení pozornosti na různě pojímaná hlediska (instituce, organizace, pospolitost) umožní zároveň vytvořit úvodní vstup do problematiky řízení školy či školského zařízení a pochopení postavení instituce předškolního vzdělávání v širším sociálně-ekonomickém a legislativním kontextu.
Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
|
|
||
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem, který student získá za seminární práci v rozsahu 4 NS na vybrané téma týkající se řízení mateřské školy. Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
|
|
||
BEČVÁŘOVÁ, Z. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-221-8. GRECMANOVÁ, H. Klima školy: soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-80-4. Dostupné z: https://archiv-nuv.npi.cz/ae/men/14%20-%20Klima%20skoly-1_revize.pdf. GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3. OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1359-0. SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2009. ISBN 978-80-7357-494-9. SYSLOVÁ, Z. & kol. Jak úspěšně řídit mateřskou školu. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwers, 2015. ISBN 978-80-747-8859-8. TROJAN, V. Řízení pedagogického procesu v současné škole. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-7290-961-2. TROJAN, V., I. TROJANOVÁ & J. TRUNDA. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-868-4. TRUNDA, J. & K. BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-7290-541-6. TRUNDA, J. & R. ČAPEK. Třídní klima a školní klima. Praha Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4. Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Úvod do předmětu, seznámení se strukturou a východisky. 2. Mateřská škola jako organizace, instituce a pospolitost. 3. Základní manažerské funkce. 4. Vztah mateřské školy a veřejnosti. 5. Vytváření a rozvoj klimatu mateřské školy. 6. Vztah mateřské školy a jejího zřizovatele. 7. Návaznosti mateřské a základní školy, obrysy spolupráce. 8. Právní problémy předškolního vzdělávání. 9. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání jako nástroj řízení pedagogického procesu. 10. Tvorba a implementace školního vzdělávacího programu. 11. Výchovně vzdělávací proces v alternativním pojetí. 12. Mise, vize, strategie školy a cesta k jejímu naplňování. 13. Autoevaluace školy a hodnocení výchovně-vzdělávacích procesů. 14. Aktuální problémy mateřských škol. Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
|
|
||
Studující definují a vysvětlí klíčové pojmy managementu se zaměřením na řízení mateřské školy. Studující definují mateřskou školu jako organizaci, instituci a pospolitost. Studující popíší základní manažerské funkce a jejich aplikaci v mateřské škole při tvorbě ŠVP, budování klimatu, komunikaci s rodiči, zřizovatelem, jinými školami a veřejností. Studující vysvětlí důležitost strategického řízení v mateřské škole. Studující popíší proces autoevaluace v mateřské škole. Studující identifikují aktuální právní problémy v předškolním vzdělávání. Poslední úprava: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
|