|
|
|
||
Cílem předmětu je vytvořit u budoucích učitelů českého jazyka na 1. stupni ZŠ základní povědomí o historickém vývoji jazyka jako nezbytného předpokladu pro prohloubené chápání češtiny současné. Přihlédnuto bude k dějinám písemnictví a umění a k všeobecnému historicko-společenskému kontextu. Klíčové je pochopení důležitosti problematiky pro učitele na 1. stupni ZŠ, tj. těch historických jazykových jevů, s jejichž relikty se setkáváme v současném jazyce, zejm. v jeho výuce na 1. stupni ZŠ (lexikální pravopis, vyjmenovaná slova, vybrané slovesné a jmenné tvary, dialektické prvky, spisovnost a nespisovnost ve výuce češtiny – historické příčiny). Učitel českého jazyka by dále měl prokázat orientaci v periodizaci spisovného jazyka, včetně znalosti hlavních děl a představitelů.
Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Celková studijní zátěž: 30 pracovních hodin (1 kredit) - kontaktní výuka: 4 hodiny - domácí studium, studium literatury a pramenů, plnění úkolů: 26 hodin Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Podmínky k udělení zápočtu: Napsat reflexi o rozsahu jedné normostrany na téma Co přinesl předmět Historické kořeny současné češitny pro mou pedagogickou praxi. Termín odevzdání: 12. 1. 2025, mailem na martina.smejkalova@pedf.cuni.cz. Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Povinná: MICHALOVÁ, Blanka a Šmejkalová, Martina. Cvičení a texty k vývoji českého jazyka pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 53 s. ISBN 80-7290-186-9. Doporučená: Lamprecht, Arnošt, Dušan Šlosar a Jaroslav Bauer, J.Historická mluvnice češtiny. Praha: SPN, 1986. Pleskalová, Jana, a kol. Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha : Academia 2007 Černá, Martina a Hájková, Eva. Český jazyk B pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg: (syntax, stylistika, vývoj českého jazyka). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1999. 119 s. ISBN 80-86039-95-1. Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
1) Staroslověnské písemnictví, cyrilometodějská mise, projekce v učivu českého jazyka na 1. stupni ZŠ, mezipředmětové vztahy (vlastivěda, výtvarná výchova). Slovanští žáci-cizinci na 1. stupni ZŠ – pochopení reálií a kontextu žákova jazyka. 2) Základní poučení o periodizaci vývoje jazyka a vývoje spisovného jazyka na pozadí historického a kulturního kontextu. Četba a interpretace vybraných památek. Možnosti mezipředmětových projekcí v kurikulu 1. stupně ZŠ. 3) Rozvoj česky psané literatury ve 13. až 16. století. Základy historické mluvnice s přihlédnutím k dynamice jejího vývoje směrem k současnosti. Učivo českého jazyka 1. stupně ZŠ, v němž se bezprostředně promítají relikty historických jazykových změn. Četba a interpretace vybraných památek. 4) Humanismus, historický a literárněhistorický kontext. Základní charakteristické rysy humanistické češtiny. Rozvoj písemnictví, četba a interpretace vybraných památek, důležití autoři. 5) Baroko, historický a literárněhistorický kontext, charakteristické rysy barokní češtiny, důležití autoři (J. A. Komenský). Četba a interpretace vybraných památek 6) 19.–20. století. Historický kontext, jazyková situace, tvorba mluvnic a slovníků, důsledky pro současnou komunikační praxi. Cíle výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ v oblasti spisovnosti. Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|
|
||
Studující - popíše základní charakteristiku staroslověnského písemnictví a jeho kontextu - porovná podobnosti a rozdíly mezi cyrilicí a latinkou - vztáhne poznatky o staroslověnštině ke svému studiu a budoucímu uplatnění - projekce v učivu českého jazyka na 1. stupni ZŠ, mezipředmětové vztahy (vlastivěda, výtvarná výchova) - vyvodí ze získaných poznatků důsledky pro svou práci se slovanským žákem s OMJ na 1. stupni ZŠ (pochopení reálií a kontextu žákova jazyka) - objasní základní poučení o periodizaci vývoje jazyka a vývoje spisovného jazyka na pozadí historického a kulturního kontextu. - přečte a interpretuje vybrané památky podle skript Šmejkalové - Michalové (viz seznam literatury) - vysvětlí možnosti mezipředmětových projekcí v kurikulu 1. stupně ZŠ - uvede příklady dokládající rozvoj česky psané literatury ve 13. až 16. století - objasní základy historické mluvnice s přihlédnutím k dynamice jejího vývoje směrem k současnosti - uvede příklady učiva českého jazyka 1. stupně ZŠ, v němž se bezprostředně promítají relikty historických jazykových změn - objasní postavení češtiny v období humanismu - provede základní charakterististiku humanistické češtiny - objasní postavení češtiny v období baroka - vyjmenuje důležité autory a díla (J. A. Komenský) - s porozuměním vysvětlí, jak se vyvíjela čeština v 19.–20. století (historický kontext, jazyková situace, tvorba mluvnic a slovníků) - objasní důležitost nabytých poznatků a jejich důsledků pro současnou komunikační praxi a ve vztahu k cílům výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ v oblasti spisovnosti - veškeré nabyté poznatky vztáhne ke svému studiu a budoucímu profesnímu uplatnění prostřednictvím seminární práce Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
|