|
|
|
||
Cílem výuky v předmětu je vytvořit soubor systémových poznatků o žácích se speciálními vzdělávacími potřebami, charakterizovat výchovné a edukační souvislosti práce s žákem se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Studentům bude podrobně představena problematika cílových skupin speciální pedagogiky: dětí a žáků s tělesným, zrakovým, sluchovým a mentálním postižením, s narušenou komunikační schopností, se specifickými poruchami učení a chování, s kombinovaným postižením aj. minorit. Budou rovněž seznámeni se základní nabídkou speciálně pedagogické podpory v rámci společného vzdělávání a s aktuální úlohou speciálně pedagogických center a soustavy speciálně pedagogických výchovně vzdělávacích zařízení v ČR. Témata: 1.Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami. 2.Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. 3.Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním, periodizace péče o osoby s postižením. 4.Koncept speciálních vzdělávacích potřeb v současné koncepci podpory dětí a žáků s postižením/se znevýhodněním v českém vzdělávacím systému. Trendy v zahraničí. 5.Dítě/ žák v systému podpůrných opatření katalogy SVP a zákl. principy pedagogické práce s žákem se SVP.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (04.10.2019)
|
|
||
Student dokáže identifikovat diferenciované vzdělávací přístupy a metody pro různé cílové skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, s ohledem na jejich individuální schopnosti, potřeby a styly učení. Student projevuje schopnost efektivní komunikace s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich rodinami, včetně schopnosti vytvářet pozitivní vztahy, naslouchat a jasně vyjadřovat pedagogické cíle. Student rozumí důležitosti interdisciplinární spolupráce se specialisty v oblasti zdravotní péče, psychologie a sociální práce pro poskytnutí komplexní podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Student má vhled a orientuje se v problematice vzdělávání děté a žáků s tělesným, zrakovým, sluchovým a mentálním postižením a narušenou komunikační schopností. Orientuje se v problematice dětí a žáků s poruchou autistického spektra. Výstupy učení by měly reflektovat celkový cíl kurzu Základy speciální pedagogiky, tj. připravit studenty na kompetentní a citlivou práci s různými cílovými skupinami žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (06.12.2023)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 5 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 20 hodin V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (14.09.2023)
|
|
||
Znalostní test Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (14.09.2023)
|
|
||
PELCOVÁ, N., KVĚTOŇOVÁ, L. Stejné a jiné ve filosofické a speciálněpedagogické reflexi. Inkluzivní škola. 1 vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019, ISBN 978-80-7603-036-7. SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2. aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016, ISBN: 978-80-271-0095-8. VALENTA, M. a kol.Přehled speciální pedagogiky.1.vydání, Praha: Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0602-6. VALENTA, M. a kol.Slovník speciální pedagogiky.1.vydání, Praha: Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0937-9. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (04.10.2019)
|
|
||
Studující identifikuje jednotlivé skupiny žáků s SVP a prokáže základní orientaci v podpůrných opatřeních pro žáky s SVP. Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (11.09.2024)
|