PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metodologické přístupy ke studiu žurnalistiky II - JJM453
Anglický název: Methodological Approaches to the Study of Journalism II
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 62 / 62 (62)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Patří ke studentské práci typu: diplomová práce
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D.
Mgr. Anna Hrbáčková
Vyučující: Mgr. Anna Hrbáčková
Neslučitelnost : JJM256, JJM358
Prerekvizity : JJM452
Je neslučitelnost pro: JJM358, JJM256
Je záměnnost pro: JJM358
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Čtvrtá přednáška_Přehled metod, techniky sběru dat.pptx Mgr. Anna Hrbáčková
stáhnout Devátá přednáška_focus group.pptx Mgr. Anna Hrbáčková
stáhnout Druhá přednáška_Výzkum v žurnalistických studiích.pptx Mgr. Anna Hrbáčková
stáhnout Jedenáctá přednáška_kvali analýza obsahu.pptx Mgr. Anna Hrbáčková
stáhnout Osmá přednáška_workshop.pptx Mgr. Anna Hrbáčková
stáhnout Pátá přednáška_Způsoby analýzy kvalitativních dat.pptx Mgr. Anna Hrbáčková
stáhnout Sedmá přednáška_kvalitativní dotazování.pptx Mgr. Anna Hrbáčková
stáhnout Šestá přednáška_Pozorování a etnografické postupy.pptx Mgr. Anna Hrbáčková
stáhnout Třetí přednáška_Design kvalitativního výzkumu.pptx Mgr. Anna Hrbáčková
stáhnout úvodní hodina 19. února 2025.pptx Mgr. Anna Hrbáčková
Anotace
Cílem kurzu je seznámit studenty s kvalitativními výzkumnými metodami a technikami, které mohou využít k výzkumu novinářské profese, jejích výstupů či percepce publika. V první části kurzu bude pozornost soustředěna na základy kvalitativního výzkumu, v druhé části se kurz zaměří na konkrétní kvalitativní metody a techniky sběru dat v praxi (polostrukturovaný a hloubkový rozhovor, skupinový rozhovor, etnografický výzkum, kvalitativní analýza obsahu). Absolvováním předmětu si studující osvojí kvalitativní metodologické postupy a dokážou je využít při samostatné analytické práci.
Poslední úprava: Hrbáčková Anna, Mgr. (04.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky absolvování předmětu:

  • Aktivita v hodinách, účast na workshopech.
  • Studium zadané povinné literatury.
  • Individuální úkol I. (návrh vlastního kvalitativního výzkumu, rozsah 2–3 normostrany; deadline odevzdání: 31. března 2025, 08:00). Úkol nahrajte do sdílené složky (https://drive.google.com/drive/folders/1Yls0AOZ7oqwR6SDIAxeVcrNm_FuwOoYt?usp=share_link) 
  • Individuální úkol II. (rozhovor v praxi: seznam otázek, transkript rozhovoru, reflexe na 1 normostranu; deadline odevzdání: 4. května 2025, 08:00). Úkol nahrajte do sdílené složky (https://drive.google.com/drive/folders/1-dbA0PW1wffMQhORfv-aeLJgyHWi0cEj)

Váha jednotlivých povinností je následující: aktivní účast na hodinách/workshopech: 20 %, individuální úkol I.: 40 %, individuální úkol II.: 40 %.

Maximální množství bodů je 100 = 100 %. 

Celkové hodnocení:

  • 91 % a více: A
  • 81-90 %: B
  • 71-80 %: C
  • 61-70 %: D
  • 51-60 %: E
  • 0-50 %: F
Poslední úprava: Hrbáčková Anna, Mgr. (23.04.2025)
Literatura
  • Babbie, E. R. (2013). The Practice of Social Research. Thirteenth edition. Belmont: Wadsworth Cengage Learning.
  • Bryman, A. (2012). Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press.
  • Corbin, J. a Strauss, A. (2015). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Los Angeles: SAGE.
  • Hammersley, M. (2013). What is qualitative research? London: Bloomsbury.
  • Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
  • Charmaz, K. (2000). Grounded theoryObjectivist and contructivist methods. In The Handbook of QualitativeResearchThousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. 
  • Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory. 2nd edition. Los Angeles: SAGE.
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: Nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada Publishing.
  • Seidman, I. (2013). Interviewing as qualitative research: a guide for researchers in education and the social sciences. 4th edition. New York: Teachers College Press.
  • Strauss, A. a Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Postup a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.
  • Trampota, T. a Vojtěchovská, M. (2010). Metody výzkumu médií. Praha: Portál.
Poslední úprava: Hrbáčková Anna, Mgr. (16.03.2025)
Metody výuky

 Kurz kombinuje přednášky a semináře, v jejichž průběhu si studující procvičí vybrané metody a techniky kvalitativního výzkumu v praxi. 

Poslední úprava: Hrbáčková Anna, Mgr. (04.02.2025)
Sylabus

Harmonogram kurzu:

19. 2. 2025

Úvodní setkání (představení kurzu, programu, podmínek ukončení apod.)

26. 2. 2025

Výzkum v žurnalistických studiích. Kvantitativní versus kvalitativní výzkum. Etika výzkumu.

5. 3. 2025

Design empirického výzkumu. Výběr výzkumného vzorku. Formulování výzkumných otázek. 

12. 3. 2025

Přehled kvalitativních výzkumných metod. Techniky sběru dat. 

19. 3. 2025

Způsoby analýzy kvalitativních dat. 

26. 3. 2025

Samostudium (četba, práce na individuálním úkolu) - prezenční výuka se nekoná.

2. 4. 2025

Pozorování a etnografické postupy. 

9. 4. 2025

Polostrukturovaný a hloubkový rozhovor. 

16. 4. 2025

Polostrukturovaný a hloubkový rozhovor: workshop

23. 4. 2025

Skupinový rozhovor (focus group).

30. 4. 2025

Skupinový rozhovor (focus group): workshop. 

7. 5. 2025

Kvalitativní analýza obsahu (kvalitativní obsahová analýza, sémiotická analýza, diskurzivní analýza). 

14. 5. 2025

Prezenční výuka se nekoná.

21. 5. 2025

Rozhovor v praxi: sdílení zkušeností, diskuse - pozor, výuka se bude konat výjimečně v místnosti H108! 

Poslední úprava: Hrbáčková Anna, Mgr. (16.04.2025)
Vstupní požadavky

Pro zapsání kurzu je nezbytné mít řádně splněný kurz JJM452, jinak není zápis možný.

Poslední úprava: Hrbáčková Anna, Mgr. (22.04.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK