|
|
|
||
Cílem kurzu je představit repertoár kvalitativních výzkumných metod a technik, které je možné využít k výzkumu žurnalistické profese a jejích výstupů. Výuka se zaměřuje na objasnění základních rozdílů mezi tzv. administrativním a kritickým výzkumem a na upevnění znalostí o odlišnostech v logice kvantitativních a kvalitativních metod. Seminární část je zaměřena na praktické osvojení konkrétních metod a technik, především postupů zakotvené teorie nebo základů kritické analýzy diskurzu. Kurz umožní studujícím prakticky, analyticky pracovat s koncepty jako ideologie, diskurz, analýza rámcování, reprezentace rolí, sociální konstrukce reality aj. a poskytne jim nástroje k identifikaci různých myšlenkových směrů v různých typech mediálních obsahů. Vedle analýzy mediálních obsahů předmět nabídne přesah také do analýzy recepce mediálních sdělení a do metod sběru dat na základě rozhovorů s respondenty/narátory. Po absolvování předmětu budou studující vybaveni základními metodologickými postupy a budou schopni samostatné analytické práce.
Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (19.12.2019)
|
|
||
Kurz je zakončen zkouškou. Ta bude udělena studujícím, kteří absolvují písemný test sestávající z otevřených otázek vycházejících z povinné literatury a přednášek/seminářů. Otázky budou testovat znalosti týkající se kvalitativních technik sběru a analýzy dat a schopnost jejich praktické aplikace.
Stanovení výsledné klasifikace: Studující budou hodnoceni na základě bodového zisku z písemného testu (maximální možný bodový zisk je 18 bodů) takto: 18-16,5 bodů: A 14,5 – 16 – B 12,5 – 14 – C 10,5 – 12 – D 9 – 10 – E Méně než 9 bodů: F
Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (19.12.2019)
|
|
||
Povinná literatura: Hendl, J. 2008. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. Lindlof, T. R., Taylor, B.C. 2002. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage. Sedláková, Renáta. 2014. Výzkum médií: Nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada Publishing, 539 s. Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar. Strauss, A., Corbinová, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Trampota, Tomáš, Vojtěchovská, Martina. 2010. Metody výzkumu médií. Praha: Portál.
Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (19.12.2019)
|
|
||
Předmět kombinuje přednáškové vstupy vyučující s praktickým zapojením studujících při společné analýze materiálů nebo přípravě výzkumných podkladů (scénářů výzkumných rozhovorů, otázek pro focus groups, kvalitativního kódování aj.). Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (19.12.2019)
|
|
||
Harmonogram lekcí: 1. Úvodní setkání, organizace kurzu, obsah kurzu - přehled. Techniky sběru a analýzy dat pro kvalitativní výzkum - úvodní přehled. Domluva na semestrální case study. 2. Techniky sběru a analýzy dat pro kvalitativní výzkum - úvodní přehled. Příprava materiálu pro kvalitativní analýzu mediálního obsahu (case study). 3. Teoretická a filozofická východiska kvalitativních výzkumů, konfliktní oblasti. Praktická aplikace termínů ideologie, paradigma, diskurz, reprezentace reality, sociální konstrukce reality. Van Dijkův ideologický čtverec, my vs. oni. 4. Praktická aplikace termínů ideologie, paradigma, diskurz, reprezentace reality, sociální konstrukce reality - cvičný kvalitativní rozbor vybraného mediálního obsahu (case study). 5. Principy konstrukce vzorku v kvalitativním výzkumu, vztah k teoretickým východiskům a výzkumným otázkám, reprezentativnost vs. účelovost, diverzita - přehled a praktický nácvik konstrukce vzorku k semestrální case study. 7. Kvalitativní kódování dat - zakotvená teorie. Postupy grounded theory, otevřené, axiální a selektivní kódování. Paradigmatický model. Aplikace na semestrální case study. 8. Kvalitativní techniky sběru dat - hloubkové rozhovory, focus groups, pozorování. Konstrukce scénáře polostrukturovaného rozhovoru. Vztah k tradici auditoriálního výzkumu (vepsaný čtenář, rekonstrukce cílové skupiny z mediálního sdělení). 9. Sémiotická analýza, analýza obrazového sdělení, archetypy, mytologie. Praktická aplikace na semestrální case study. 10. Interpretace sdělení. Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu. Praktický nácvik aplikace hermeneutické analýzy na téma semestrální case study. 11. Závěrečné shrnutí výstupů z celosemestrální analýzy.
Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (19.12.2019)
|
|
||
Pro zapsání kurzu je nezbytné mít řádně splněný kurz JJM253, jinak není zápis možný. Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (19.12.2019)
|