|
|
|
||
Seminář Mediální gramotnost a mediální výchova je určen studentům magisterského studia oborů Mediální studia a Žurnalistika (ale i dalších oborů), kteří uvažují o pedagogické praxi, případně se zabývají (či se chtějí zabývat) problematikou mediální pedagogiky a mediálního vzdělávání. Předmět seznamuje studenty s problematikou mediální gramotnosti a jejím rozvíjením prostřednictvím mediální výchovy, a to v historické i současné perspektivě, zvláštní důraz je kladen na metody aplikace v soudobé pedagogické praxi (ale též v rodinném prostředí, mimoškolním vzdělávání, andragogice, vzdělávání seniorů, neformálních aktivitách, atd.). Cílem předmětu je motivovat studující k vytvoření vlastního projektu na podporu rozvoje mediální gramotnosti, který v ideálním případě bude ve výsledku ozkoušen v praxi. Poslední úprava: Wolák Radim, PhDr. (16.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast v semináři; vypracování a obhájení závěrečného projektu. Každý student vypracuje projekt (jeho podoba bude určena na základě zaměření studenta - může jít o teoretický text, popularizační text, didaktickou pomůcku pro učitele apod.) přispívající k rozvoji mediální gramotnosti určité soc. skupiny. Přípravu projektu studující konzultují s vedoucím semináře a v přípravné fázi jej předvedou kolegům v rámci setkání, podoba projektu je diskutována tak, aby se povedlo jej co nejvíce vylepšit. Výsledný projekt bude v závěru semestru představen a pokud možno následně uveden v praxi. V ideálním případě tak studující tohoto semináře nejprve naleznou smysluplné téma, které poté co nejlépe uchopí, a nakonec vytvoří něco, co obohatí nejen je, ale i někoho jiného. Vyučující se snaží býti v tomto procesu průvodcem a rádcem.
Poslední úprava: Wolák Radim, PhDr. (16.09.2024)
|
|
||
Literatura bude průběžně doporučována na seminářích Poslední úprava: Wolák Radim, PhDr. (16.09.2024)
|
|
||
Seminář v letním semestru 24/25 probíhá prezenční formou v rámci semestru se střídá prezenční výuka se samostudiem. Výstupem projektu je praktický projekt, který bude v ideálním případě realizován. Setkání první 21. 2. 2025 Seminář: Představení vyučujícího, seznámení s cíli, strukturou a obsahem předmětu, možné podoby zakončení předmět. Setkání druhé 28. 2. 2025 Seminář: Východiska a témata mediální výchovy - vstupní přednáška pro úvodní rozhled po tématu (prezentace v dokumentech, kdo by měl zájem hlouběji, tak doporučuji přílohy Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání a K zavádění mediální výchovy) Setkání třetí 7. 3. 2025 - Samostudium: Úkolík 1: v odpovědi na dopis a email zaslat medailon zodpovídající zaslané otázky (viz přílohu Dopis č. 1) - odeslat emailem na wolak@fsv.cuni.cz do 12. 3. 2025 Setkání čtvrté 14. 3. 2025 Seminář: Mediální gramotnost a její proměny - debata, učebnice a studijní opory (ukázky), metodika mediální výchovy Setkání páté 21. 3. 2025 - Samostudium: Úkolík 2: Rozhovor s osobou blízkou o potřebě mediální gramotnosti (odeslat emailem písemný záznam do 26. 3. 2025, příprava na prezentaci zjištění na příští hodině) Setkání šesté 28. 3. 2025 Seminář: Témata mediální výchovy, prezentace výsledků ze zjištění z rozhovorů + metodická inspirace. Setkání sedmé 4. 4. 2025 Samostudium: Pročist text RVP - revize (podklad bude zaslán) Úkolík 3: Najděte a popište inspirativní projekty na podporu mediální gramotnosti (1 ČR a jeden zahraniční - zaslat emailem do 9. 4.) Setkání osmé 11. 4. 2024 Seminář: Inspirativní projekty na podporu mediální gramotnosti Setkání deváté 18. 4. 2025 Samostudium: Úkolík 4: do příště si připravte stručný záměr vlastního projektu, který budete prezentovat ostatním (zaslat záměr emailem do 23. 4.) Setkání desáté 25. 4. 2025 Seminář: Prezentace záměrů projektů, diskuse, pilování témat a metodiky + metodická inspirace Setkání jedenácté 2. 5. 2025 Samostudium: příprava závěrečného projektu Setkání dvanácté 9. 5. 2025 Samostudium: příprava závěrečného projektu Setkání dvanácté 16. 5. 2025 Seminář: Závěrečné setkání, konzultace dílčích výstupů, prezentace hotových projektů - pokud již budou. Radost z výsledků. ;-)
Poslední úprava: Wolák Radim, PhDr. (09.03.2025)
|