PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Marketing a mediální gramotnost - JJB265
Anglický název: Marketing and Media Literacy
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (99)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radim Wolák
Neslučitelnost : JJM221
Je neslučitelnost pro: JJM221
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (23.11.2019)
Předmět je určen studentům, kteří uvažují o pedagogické praxi, případně se chtějí zabývat problematikou mediální pedagogiky. V jeho rámci se budou studenti věnovat zejména problematice mediální gramotnosti (mediální výchovy) s důrazem na relevantní témata z oblasti marketingové komunikace. Jednotlivá témata: mediální gramotnost a mediální výchova jako součást všeobecného vzdělání, historický kontext, mediální výchova v zahraničí, mediální výchova v českém prostředí, přístupy, zdroje a prameny mediální výchovy, vztah k ostatnímu vzdělávání, společenské problémy mediální výchovy, mediální výchova a projektová výuka atpod.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (23.11.2019)

Předmět seznamuje studenty s problematikou mediální gramotnosti a mediální výchovy jako svébytné vzdělávací oblasti (historie, teorie, přístupy, realizace, výzkum) a zabývá se hledáním styčných bodů mezi tímto tématem a oblastí marketingu - se zaměřením na aktuální situaci v ČR.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (23.11.2019)

BARTOŠEK, Jaroslav. DAŇKOVÁ, Helena. 2008. Žurnalistika a škola: příručka pro učitele mediální výchovy. Frýdek-Místek: Ing. Václav Daněk. ISBN 978-80-254-3020-0.
BEDNAŘÍK, Petr. CEBE, Jan. JIRÁK, Jan. KÖPPLOVÁ, Barbara. KRYŠPÍNOVÁ, Jitka. SEKERA, Martin. 2008. Česká média v proměnách 20. století. (DVD) Praha: Národní museum: Fakulta sociálních věd UK.
BÍNA, Daniel. 2005. Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 103 p. ISBN 80-7040-844-8.
BROKLOVÁ, Zdeňka. 2008. Média tvořivě: pro 2. stupeň ZŠ a střední školy: mediální tvorba, mediální výchova, využití médií ve výuce, technické dovednosti. Kladno: AISIS. 321 p. ISBN 978-80-904071-1-4.
BURTON, Graeme. JIRÁK, Jan. 2001. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 391 p. ISBN 80-85947-67-6.
CIGÁNKOVÁ, Klára. 2012. Mediální výchova v rodině. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
DOVG. Doporučené očekávané výstupy: Mediální výchova v gymnáziích. Metodická podpora. 2011. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, divize VÚP. (http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/10/Doporucene_ocekavane_-vystupy_-gymnazia.pdf.) ISBN 978-80-87000-77-9.
DOVZV. Doporučené očekávané výstupy: Mediální výchova v základním vzdělávání. Metodická podpora. 2011. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. (http://digifolio.rvp.cz/view/artefact.php?artefact=29303&view=3251) ISBN 978-80-87000-76-2.
DUBEN, Otakar. 2012. Mediální gramotnost studentů gymnázií v oblasti sociálních sítí. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
FRANK, Tomáš. JIRÁSKOVÁ, Věra. 2008. K mediální výchově. Praha: SPHV.ISBN 978-80-904187-4-5. (http://www.webhumanita.cz/files/KMedialniVychove.pdf)
Framework Educational Programme for Elementary Education (http://rvp.cz/informace/wp-content/uploads/2009/09/RVP_ZV_EN_final.pdf)
Framework Educational Programme for Secondary General Education (http://rvp.cz/informace/wp-content/uploads/2009/09/RVP_G-anj.pdf)
GREGER, David. WALTEROVÁ, Eliška. 2007. In Pursuit of Educational Change: The Transformation of Education in the Czech Republic. Orbis scholae, Vol. 1, No. 2, s. 11-44. http://www.orbisscholae.cz/archiv/2007/2007_2_02.pdf
HRDLIČKOVÁ, Lucie. 2007. Mediální výchova a její zavádění do výuky na gymnáziích v Českobudějovickém kraji. Praha, FSV UK.
JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. 2006. Mediální výchovy se bojíme zbytečně. Rodina a škola, 53(4), p. 10-11. ISSN 0035-7766.
JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. 2007. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis. 152 p. ISBN 978-80-86212-58-6.
JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. 2008. Východiska a témata mediální výchovy. In: Kapounová, Jana, ed. Soft kompetence v informační společnosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, p. 40-52. ISBN 978-80-7368-513-3.
JIRÁK, Jan. WOLÁK, Radim. 2010. Nová média a mediální výchova v ČR. In: Magál, S. - Matúš, J. - Solík, M., ed. K problémom mediálnej komunkácie II. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM, p. 111-120. ISBN 978-80-8105-188-3.
KAŠPÁRKOVÁ, Lenka. 2010. Mediální výchova v České republice a Velké Británii: porovnání přístupů. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
KLÍMOVÁ, Barbora. 2010. Mediální výchova v systému předškolního vzdělávání v České republice. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
KROUŽELOVÁ, Dana et al. 2010. Příručka mediální výchovy. Pardubice: Koalice nevládek Pardubicka, 141 s. (http://www.mediasetbox.cz/data/_text/000004/prirucka-medialni-vychovy.pdf )
KRUČAYOVÁ, Alena. 2012. Metodické pomócky pre učitel'ov v oblasti mediálneho vzdelávania. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
LUŠTINEC, Ondřej. 2010. Mediální návyky dětí ve věku 5-6 let. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
MAŠEK, Jan, SLOBODA, Zdeněk. ZIKMUNDOVÁ, Vladimíra. 2010. Mediální pedagogika v teorii a praxi: sborník příspěvků z mezinárodní konference o mediální výchově a pedagogice: Plzeň, 17. - 18. 6. 2009. Plzeň: Fakulta pedagogická ZČU, 229 p. ISBN 978-80-7043-851-0.
MIČIENKA, Marek. JIRÁK, Jan. 2006. Rozumět médiím: základy mediální výchovy pro učitele. Praha: Partners Czech, 218 p. ISBN 80-239-6762-2.
MIČIENKA, Marek. JIRÁK, Jan. 2007. Základy mediální výchovy. Praha: Portál. 296 p. ISBN 978-80-7367-315-4.
NAVRÁTILOVÁ, Svatava. JEŘÁBKOVÁ, Olga. 2004. Základy žurnalistiky pro redaktory studentských časopisů. Horní Slavkov: Otevřená společnost, o.p.s. ve spolupráci se Sdružením dětí a mládeže Horní Slavkov. (http://www.zkola.cz/zkedu/zaciastudenti/studium/kabinetjazykuajazykovekomunikace/getfile.aspx?a=3965&p=20486.) ISBN 80-903331-4-1.
NIKLESOVÁ, Eva. 2007. Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. 140 p. ISBN 978-80-7040-995-4.
NIKLESOVÁ, Eva. BÍNA, Daniel. 2010. Mediální gramotnost a mediální výchova. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
PAVLIČÍKOVÁ, Helena. ŠEBEŠ, Marek. ŠIMŮNEK, Michal. 2009. Mediální pedagogika: Média a komunikace v teorii a učitelské praxi. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
POKORNÝ, Milan. 2011. Redakční práce: jak připravit text k publikování. Praha: Grada Publishing, 217 s. ISBN 978-80-247-3773-7.
POSPÍŠIL, Jan. ZÁVODNÁ, Lucie Sára. 2009. Mediální výchova. Kralice na Hané: Computer Media. ISBN 978-80-7402-022-3.
Příručka příkladů dobré praxe. 2007. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. ISBN 80-87000-08-3. Dostupné z WWW: http://pdpzv.vuppraha.cz/index.php?p=PDP&u=PDP_uvod.
ROČŇÁK, Jakub. 2012. Mediální výchova na školách - kriticko-analytický či produkční přístup. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce Radim Wolák.
ROTH, Jiří. 2005. Mediální výchova v Čechách. Praha: Tutor. ISBN 80-86700-25-9.
RVPG - Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. 2007. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 100 p. (http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf. ISBN 978-80-87000-11-3)
RVPZV - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2007. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 126 p. (http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf)
SLOBODA, Zdeněk. 2010. Mediální výchova v rodině z pohledu české společnosti: dílčí výsledky z výzkumu. In Mediální pedagogika v teorii a praxi. Ed. Mašek, Jan. Sloboda, Zdeněk. Zikmundová, Vladimíra. Plzeň: PdF ZČU.
SLOBODA, Zdeněk. 2011. Mediální tvorba v kontextu vzdělávání: na příkladu česko-německého mediálně-pedagogického projektu o genetice. Brno: Barrister & Principal. 113 p. ISBN 978-80-87474-28-0.
SMRČKOVÁ, Dana. 2010. Školní média - tisk, rozhlas, televize, internet: na příkladu Olomouckého a Ústeckého kraje. Praha: FSV UK.
Stav mediální gramotnosti v ČR. 2011. Výzkum úrovně mediální gramotnosti obyvatelstva nad 15 let. RRTV a CEMES. (http://www.rrtv.cz/cz/static/prehledy/medialni-gramotnost/vysledky-studie-15-plus.pdf)
STRACHOTA, Karel. VALŮCH, Jaroslav. 2007. Být v obraze: mediální vzdělávání s využitím audiovizuálních prostředků. Praha: Člověk v tísni. 195 p. ISBN 978-80-86961-35-4.
ŠEĎOVÁ, Klára. 2007. Děti a rodiče před televizí: rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 157 p. ISBN 978-80-7315-149-2.
ŠEĎOVÁ, Klára. 2004. Média jako pedagogické téma. In Pedagogika, Praha, PedF UK. ISSN 0031 -3815, 2004(1) pp. 19-33.
ŠKAPIKOVÁ, Šárka. 2010. Využití procesu tvorby mediálních sdělení v mediální výchově. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
VERNER, Leoš. 1999. Mediální výchova: pojetí mediální výchovy jako součásti všeobecného vzdělání. Praha, FSV UK.
VERNER, Pavel. BEZCHLEBOVÁ Mária. 2007. Mediální výchova: průřezové téma. 1. vyd. Úvaly: Albra. 106 p. ISBN 978-80-7361-042-5.
WOLÁK, Radim - JIRÁK, Jan. 2009. Mediální výchova v ČR - rok poté. In: Slobodová, B. - Višňovský, J., ed. Quo vadis mass media: zborník z doktorandskej konferencie. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda, p. 564-574. ISBN 978-80-8105-123-4.
WOLÁK, Radim. 2010a. Být v obraze: mediální výchova v ČT. In: Mediálna výchova v otvorenom priestore : zborník z konferencie 20. ročníka Ceny Dunaja. Bratislava: Ex-production, p. 103-106. ISBN 978-80-970604-5-9.
WOLÁK, Radim. 2010b. Mediální výchova očima učitelů. In: Luszczak, M., ed. Quo vadis massmedia, quo vadis marketing. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda, p. 563-572. ISBN 978-80-8105-183-8.
WOLÁK, Radim. 2010c. Učebnice mediální výchovy, aneb, Písemka z Lasswella a DeFleura. Mediální studia. 4(1), p. 80-82. ISSN 1801-9978.
WOLÁK, Radim. 2011b. Učebnice a portály mediální výchovy v ČR. Komunikace, média, společnost. 1(1), p. 113-119. ISSN 1804-4190 .

Wolák, Radim. 2013. Methodological materials for teaching media education in the Czech Republic: prematurely obsolete or insufficient support? . ePedagogium, 2013, sv. 2, ISSN 1213-7758.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (23.11.2019)

Seminář

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (23.11.2019)

Předběžná tematická struktura:


I. Teoreticko-historická část:

01. mediální gramotnost a mediální výchova jako součást všeobecného vzdělání a vzdělávání - institucionalizace "poznání médií"

02. základní tematické vymezení mediální gramotnosti

03. mediální výchova v historickém kontextu, mediální výchova v zahraničí, vývoj a současný stav (přehled)

04. mediální výchova v českém prostředí (vývoj a současný stav), mediální výchova a její pozice v současném českém školství

05. cíle a poslání mediální výchovy, přístupy k výuce mediální výchovy, zdroje a prameny pro výuku k životu s médii

06. "systémové" problémy mediální výchovy: vztah k ostatním "výchovám", chápání šíře pojmu "mediální"

07. "společenské" problémy mediální výchovy: je mediální výchova součástí přípravy k plnohodnotnému občanství? Má mediální výchova obranný charakter?


II. Praktická část:

08. přístupy k realizaci mediální výchovy: mediální výchova jako integrované téma, mediální výchova a projektová výuka, mediální výchova jako samostatný předmět

09. ukázky realizace mediální výchovy: diskuse s učiteli z praxe, zadání projektů

10. -13. prezentace projektů

Každý z účastníků vypracuje projekt (jeho podoba bude určena na základě zaměření studenta - může jít o teoretický text, popularizační text, didaktickou pomůcku pro učitele apod.) přispívající k rozvoji mediální gramotnosti určité soc. skupiny. Přípravu projektu, který bude zadán při osmém setkání, může student konzultovat s vedoucím semináře. Výsledný projekt bude v závěru semestru představen a pokud možno "realizován".

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Radim Wolák (23.11.2019)

kurz je studentům otevřen bez omezení

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK