PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová a sociální psychologie I - FOP10021
Anglický název: Developmental and Social Psychology I
Zajišťuje: Ústav preventivního lékařství (15-220)
Fakulta: Lékařská fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:9/9, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Mariana Štefančíková, Ph.D., Ph.D.
PhDr. Marie Rybářová
Je prerekvizitou pro: FOP10030
Ve slož. prerekvizitě: FOP10047, FOP10048, FOP10049, FOP10050, FOP10051, FOP10052, FOP10053, FOP10054, FOP10055, FOP10056, FOP10057, FOP10058, FOP10059, FOP10060, FOP10061, FOP10062, FOP10063, FOP10064, FOP10065
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Mariana Štefančíková, Ph.D., Ph.D. (27.08.2022)
Předmět je součástí komplexu předmětů z psychologie. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Sociální psychologie umožňuje sledovat psychologické aspekty jednání člověka v sociálních situacích a způsoby komunikace v kontextu zdravotnické praxe. Vývojová psychologie se v tomto předmětu zaměřuje na raný psychický vývoj člověka (od dětství po adolescenci). Pro ošetřovatelskou praxi je znalost psychického vývoje nutná v souvislosti s přístupem k pacientům.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mariana Štefančíková, Ph.D., Ph.D. (27.08.2022)

Zápočet

84% účast na výuce (15 h). Vypracování zápočtového úkolu dle zadaného tématu.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mariana Štefančíková, Ph.D., Ph.D. (27.08.2022)

Přednášky

Vyučující

  • doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.
  1. Socializace, sociální učení, sociální nápodoba. Využití sociálního učení a nápodoby ve zdravotnické praxi. Utváření vztahů a rolí v sociální skupině (vztahy uvnitř zdravotnického týmu). Sociální role ve vztahu pacient – zdravotník (zkušenosti z experimentů Zimbarda /zdravotník - "bachař", pacient - "vězeň"/ a Milgrama /lékař - "examinátor", zdravotník - "učitel", pacient - "žák"/).
  2. Zákonitosti bio-psycho-sociálního vývoje člověka. Periodizace duševního vývoje člověka. Charakteristika vývoje v období prenatálním, novorozeneckém, kojeneckém a batolecím. Charakteristické situace v ošetřovatelské praxi při setkání s dítětem v útlém věku: preventivní prohlídky, očkování, atd. Komunikace zdravotníka s dítětem a jeho rodičem. Komunikace s rodinou při narození dítěte s vrozenou poruchou.
  3. Předškolní a mladší školní věk. Psychologie dítěte / školáka – role zdravotníka ve výchově ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Specifické psychologické aspekty prepubescence, pubescence a adolescence (poruchy nálad, specifické poruchy vývoje osobnosti, vývojové psychické poruchy).

Praktická cvičení a semináře

Vyučující

  • doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.

Semináře

  1. Starší školní věk, změny psychiky v souvislosti s fyziologickými změnami v puvertě, změny v dospívání. Role zdravotníka v prevenci proti rizikovému chování v pubertě (kouření, užívání stimulancií a návykových látek, sexuální chování, sebepoškozování a suicidální jednání ) a ve výchově populace v souvislosti s dospíváním (první sexuální zkušenosti, pohlavně přenosné choroby, nechtěné těhotenství, antikoncepce).
  2. Citová a podnětová deprivace v dětství. Experimenty: Harlow a raná deprivace. Využití poznatků ve zdravotnické praxi (citová deprivace dětí vyrůstajících v ústavech, klokánkování u nedonošených kojenců).
  3. Sociální komunikace, verbální a neverbální komunikace. Sociální interakce. Sociální dovednosti a techniky. Emoční inteligence. Sociální percepce, sociální atribuce (vnější a vnitřní). Haló efekt a další kognitivní chyby v kontextu vztahu zdravotník – pacient. Sociální postoje a jejich utváření a změny. Vliv sociální skupiny na jednotlivce. Kulturní vzorce a rituály.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mariana Štefančíková, Ph.D., Ph.D. (27.08.2022)

Doporučená literatura

  1. Matějček, Z. Rodiče a děti, Praha: Vyšehrad, 2017
  2. Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství, Praha: Karolinum
  3. Matějček, Z. Co děti nejvíc potřebují, Praha: Portál, 2015
  4. Vágnerová, M., Vývojová psychologie (dětství a dospívání) Praha: Karolinum, 2012
  5. Langmeier J., Krejčířová D. Vývojová psychologie Praha: Grada, 2006
  6. Dundelová, J. Aplikovaná sociální psychologie Brno: Mendelova univerzita, 2012
  7. Nakonečný, M. Sociální psychologie Praha: Academia, 2009
  8. Mikuláštík, M. Komunikační dovednosti v praxi Praha Grada, 2010

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK