|
|
|
||
Předmět je zaměřen na základy oborové didaktiky filosofie a aplikaci principů obecné didaktiky na její výuku. Cílem je rozvíjet klíčové učitelské dovednosti studujících (od plánování hodiny přes její realizaci po vlastní reflexi) a efektivně propojovat filosofické i pedagogické znalosti v praxi. Jednotlivé semináře budou zahrnovat výklad vyučujících i přímé zkoušení různých metod či postupů a navazující řízenou diskusi.<br>
<br> Účast na kurzu je doporučena nejen studujícím navazujícího magisterského studia učitelství, ale i všem dalším studujícím filosofie, kteří chtějí rozvíjet své pedagogické schopnosti. Poslední úprava: Lalák Adam, M.Phil. (17.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: Petty, Geoff. Moderní vyučování. Přel. J. Foltýn. Praha: Portál, 2013. Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017 Benyovszky, Ladislav a kol. Úvod do filosofického myšlení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007. Blackburn, Simon. Think: A Compelling Introduction to Philosophy. Oxford: Oxford University Press, 2001. Blecha, Ivan. Filosofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002. Blecha, Ivan. Filosofická čítanka. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002. Brüning, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag, 2003. Concepción, David W. „Reading Philosophy with Background Knowledge and Metacognition.“ Teaching Philosophy, 27:4 (December 2004): 351-368. Doulík, Pavel. Škoda, Jiří. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. Kalhous, Zdeněk. Obst, Otto. A kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. Lipman, Matthew. Philosophy Goes to School. Philadelphia: Temple University Press, 1988. Lowe, Dan. „Remembrance of Philosophy Classes Past: Why Cognitive Science Suggests that a Brief Recap is the Best Way to Start Each Class Day.“ Teaching Philosophy, 39:3 (September 2016): 279-289. DOI: 10.5840/teachphil20168455. Martens, Ekkehard. Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag. 2003. Nebel, Jacob. Davis, Ryan W. Val Elswyk, Peter. Holguin, Ben. „Teaching Philosophy through Lincoln-Douglas Debate.“ Teaching Philosophy, 36:3 (September 2013): 271-289. Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. (eds.). Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015. Peregrin, Jaroslav. Filozofie pro normální lidi. Praha: Dokořán, 2008. Pfister, Jonas. Fachdidaktik Philosophie. Stuttgart: UTB, 2010. Rohbeck, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem, 2010. Rohbeck, Johannes. Thurnherr, Urs. Steenblock, Volker. (eds). Empirische Unterrichtsforschung und Philosophiedidaktik. Dresden: Thelem, 2009. Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012. Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Kommentare und Anregungen für den Unterricht. Braunschweig: Schroedel, 2013. Schmidt, Donat. Rohbeck, Johannes. Von Ruthendorf, Peter. (eds.) Maβ nehmen - Maβ geben. Dresden: Thelem, 2011. Willingham, Daniel. Why don't students like school? Hoboken: Jossey-Bass, 2021. Wittschier, Michael. Gesprächsschlüssel Philosophie. 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch Verlag, 2012. Wittschier, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag, 2010. Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012. Poslední úprava: Šebešová Petra, Mgr., Ph.D. (16.09.2022)
|
|
||
- aktivní účast na kurzu včetně plnění průběžných úkolů - příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky. Poslední úprava: Král Matěj, Mgr., Ph.D. (14.09.2022)
|
|
||
Předběžný časový plán:
1. Úvod - cíle a obsah kurzu, reflexe, videotrénink a zpětná vazba 2. Cíle a a základní principy výuky filosofie - cíle výuky filosofie podle účastníků*ic kurzu, základní znalosti ve výuce filosofie, jak se učíme a jak vyučovat 3. Problémově orientovaná výuka filosofie a rozvoj schopností žáků - návštěva exponátu „Filosofický trenažér“ v Kampusu Hybernská a práce s motivací 4. Výuka orientovaná na osobní transformaci - role filosofie v lidském životě, filosofie jako rozvoj moudrosti, zážitkové metody ve filosofii 5. Organizace vyučovací hodiny I. - smysluplná výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka 6. Organizace vyučovací hodiny II. - workshop - účastníci kurzu tvoří, sdílí a reflektují konkrétní návrhy účelné organizace vyučovací hodiny 7. Otázka jako metoda - nácvik kladení provokativních filozofických otázek směřujících k zamyšlení 8. Vysvětlení I. - základní principy pedagogicky funkčního vysvětlení složitějších pojmů, problémů či teorií, diskuse o příkladech provedení 9. Vysvětlení + otázky - workshop - účastníci kurzu zkouší a společně reflektují optimální vysvětlení zvolených pojmů, problémů či teorií a kladení souvisejících otázek 10. Práce s textem a úkoly pro studující I. - výběr a editace ukázek z primární literatury, tvorba pracovních listů, diskuse o příkladech provedení 11. Práce s textem a úkoly pro studující II. - workshop - účastníci kurzu tvoří, sdílí a reflektují konkrétní návrhy pracovních listů a zadání pro práci s ukázkami z primární literatury ve výuce 12. Modelová hodina vedená studenty - skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe Poslední úprava: Lalák Adam, M.Phil. (17.09.2024)
|